Anarki - eller fri flyt innenfor loven

INNLEGG: Jeg undres over at Tore Stemland og partiet Rødt har gått så til de grader på limpinnen og tror det er idealisme og ungdommelig sløvsinn som er drivkraften bak etableringen av The Pirate Bay, skriver Terje Engen –A&R S2 Records.

Terje Engen, S2

Redaktør av siten Musikk fra Norge og Rødt-medlem Tore Stemland - belærer oss i sitt innlegg ”The Pirate Bay – forbud eller fri flyt” om fildeling, torrenter, forholdet artist/plateselskap og om hvordan rettighetshavere i Stemland og Rødts verden skal kompenseres i fremtiden.

Stemlands innlegg er nok en påminnelse om at det er lengre enn man trodde fra "allsang rundt bålet" på Rødts sommerleire til virkeligheten i norsk kulturliv og musikkbransje … ja selv lenger enn veien kan være for nye norske artister fra Grorud Fritidsklubb til Royal Albert Hall!


Fri flyt eller forbud
Rødt ser etter min oppfatning ikke forskjellen på hva politiske partier eller andre aktører (også plateselskap og artister) ønsker dele med flest mulig gratis - og immaterielle rettigheter som rettighetshavere selv vil ha kontroll på anvendelsen av. Det byr tydeligvis på vanskeligheter for Stemland å se at tyveri av immaterielle verdier i prinsippet er det samme som å stjele fysiske ting. Stemland og Rødt om det. For kreatører og immaterielle rettighetshavere er det samme sak. Når ble det forresten en hjertesak for venstresiden å krenke rettighetshavere på kulturområdet?

Rettssaken mot TPB dreier seg ikke om ytringsfriheten slik Stemland og Rødt hevder, men hvorvidt TPB tilrettelegger for tjuveri av immaterielle rettigheter eller ei. Rettssaken dreier seg således heller ikke om det skal være lov å dele med seg av materiale som er lagt ut for gratis anvendelse. Undertegnede er enig med Gatas Parlament om at fildeling på mange måter er en gave til menneskeheten. Men dette må ikke forlede noen til å tro at opphavsretten ikke gjelder også på nettet. Stemland og Rødts hovedmotiv for å kaste alle prinsipper over bord når det gjelder anarkiet på nettet, er selvfølgelig forankret i troen på nettets unike muligheter for nisje-partier til å kommunisere rask og effektivt og mobilisere likesinnede om sine ”produkter”. Jeg mener Stemland og Rødt har en naiv forestilling om friheten på nettet.

Det er fullt mulig å legge restriksjoner på fri flyt på nettet. Også på Rødts aktivitet. Man så det senest under OL i Peking sommeren 2008. Og det er ikke plateselskapene, IFPI eller FONO som identifiserer seg med regimet i Peking. Også norske myndigheter har ”tatt ned” nettsider med ulovlig innhold. Stemland ber om å ”få slippe å se at Klassekampen og andre sosialister er storkapitalens fremste forsvarere på veien mot en ny måte å suge penger av andres kreativitet”. Undertegnede på sin side undres over at Stemland og Rødt har gått så til de grader på limpinnen at de tror det er idealisme og ungdommelig sløvhet som er drivkraften bak etableringen av TPB. Over 25 millioner brukere/besøkende er gode argumenter for TPBs annonsekonsulenter.

Det er trist å se det man trodde skulle være oppegående progressive mennesker naivt lar seg forføre av kamprop mot storkapitalen - mens man i realiteten bare støtter en annen kapitalfraksjon som klarer å innbille folk at de er “the good guys”. Bare fordi de rapper ”sexy” produkter med høy hip-faktor hos unge velgere - fra ”storkapitalen”.


Tvilsomme allianser
Det betyr selvfølgelig ikke at man ikke kan diskutere gratis fildeling prinsipielt – og om det er mulig å få kontroll over gratis fildeling av intellektuell eiendom som har en pris fordi rettighetshaveren vil det slik.

Men i stedet for å forsvare rettighetshavernes hevdvunne rettigheter i en sivilisert verden, kaster Stemland og kulturpartiet Rødt seg opportunistisk og hemningsløst inn på The Pirate Bay’s side og oppretter til og med en egen web-site ”This is How a Criminal Looks Like til støtte for bakmennene.

Samtidig er Rødt svært lemfeldig med nødvendig research på hvem som egentlig står bak TPB, hvordan den finansieres og hvor deler av pengene har tatt veien. Paradoksalt har dermed Rødt og Stemland (mot bedre viten) havnet i et for dem særdeles dårlig selskap - med aktører de normalt ikke ville ha tatt i med ildtang.


Enkle løsninger
Stemland har like enkle løsninger som hans argumentasjon er flåsete. Kjekt sier han Rødt vil innføre et avgiftssystem som vil kompensere artistene ”for tap av nedlastning” slik man hadde det med Kassettavgiftsfondet (nå FFLB = Fondet for Lyd og Bilde) i sin tid”. Noe lettvint legger han så til: ”dette fungerte da og burde fungere nå – dette bør kunne løses relativt enkelt”.
Men hva vet egentlig Tore Stemland om kostnadsstrukturer i den profesjonelle delen av kulturlivet? Eller om kulturlivet – og om FFLB for den saks skyld?

Vil Stemland seriøst hevde at FFLB fullt ut kompenserer produsenter (les plateselskapene), artister og opphavsmenn for inntektstapet hjemmekopieringen medfører? Eller som Stemland sier det: ” for tap av nedlasting” - hva han nå måtte mene med en slik lite presis uttalelse.

Støtten fra FFLB er kjærkommen nok for både produsenter og artister - men faktum er at støtte fra FFLB bare forblir symbolske bidrag til produsentenes kostnader. Storparten av det som blir innkassert gjennom avgifter for kopiering havner dessuten som oftest i helt andre lommer enn hos den som blir sterkest rammet av kopiering. Og hvem tror Stemland kompenserer tapt artist-royalty eller opphavsmannens/ kvinnens copyright ved fildelingen? Ikke FFLB, Stemland!

Før vi kan ta Stemland og Rødt på alvor og forsette argumenteringen om saken, synes jeg Stemland skal sette opp et reelt kostnadsbudsjett på innspilling, video, markedsføring (inkl. TV-reklame), artist-royalty og opphavsmann/ kvinnes copyright for en norsk artist som livnærer seg som musiker og/eller artist på det norske markedet.

Jeg utfordrer også Stemland på at han skal finne dekningsbidraget pr. ”produkt” ved downloading så vel som ved salg av fysiske enheter for deretter å gjøre en break even-analyse og et resultatregnskap slik at Ballades lesere har mulighet for å evaluere om Stemland farer med sannheter eller ren bullshit.


Naiviteter
Det finnes rettighetshavere som legger ut sine opphavsrettslig beskyttede verk gratis, eller i kombinasjon med kommersielt salg. Dette står det enhver rettighetshaver fritt å gjøre - men den retten er eksklusiv. Eiendomsretten forsvinner ikke fordi om ”gjenstanden” ikke kan skues med øyet – alle som lager musikk og offentliggjør den har beskyttelse i lovverket.

Stemland og Rødt må m.a.o. avvikle den kapitalistiske blandingsøkonomien ikke bare i vårt land for å få endret på dette. Rødt må også (som Ballades redaktør Tellef Øgrim skrev nylig) si opp en rekke internasjonale konvensjoner på det opphavsrettslige området og noen av de mest omfattende internasjonale avtalene Norge deltar i. Lykke til!

Det har i den senere tid ikke manglet på kronikker i dagspressen ført i pennen av representanter fra Rødt, Venstre og senest De Grønne om hvorfor gratis fildeling ikke skader artistenes inntektsgrunnlag.

Som RV/Rødt-velger ved samtlige valg til nå – i synkront og stimulerende samarbeide også med den såkalte ”storkapitalen” gjennom flere tiår - undres jeg på om den åpenbare mangel på fingerspitzgefühl Stemland og Rødt legger for dagen i fildelingsdebatten - også gjør seg gjeldende på andre områder av partiets politikk. Viktigere enn å stemme Rødt blir det nå for alle kulturarbeidere å bidra til at Rødt ikke får 1 eller 2 representanter på Tinget fra høsten 2009 - Slik de ligger an til. Slik unngår man at partiet havner på vippen - med det skrekkscenario dette vil utløse for rettighetshavere!

Av Terje Engen –A&R S2 Records

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no