Myke visper, harde slag

Gard Nilssen er opptatt av undergrunnscenen i New York med John Zorn som spydspiss, men det er Audun Kleive og Jon Christensen som har hatt største betydning for trommeslageren fra Skien. Lørdag spiller han med Humvee på Kongsberg Jazzfestival.

Gard Nilssen (Foto: myspace.com/gardnilssen)

Av Carl Kristian Johansen

Fri i formen og teknisk briljant, er blant beskrivelsene av 26 år gamle Gard Nilssen, som nylig er ferdig med en mastergrad på jazzlinja i Trondheim. Trommeslageren har nettopp flyttet til Oslo, der han kommer til å dyrke de fire potente prosjektene Humvee, Bushman’s Revenge, Puma og Lord Kelvin.

Nilssen befinner seg midt i en pågående bølge av musikere med jazz/impro-bakgrunn som slår seg fram med en påfallende hang til å bryte ut av formatene som gjelder der. I denne malstrømmen er rock og metal fritt flytende referanser i forhold til innhold og stil. Noen av bandene som godgjør seg her er Elephant9, The Thing, MoHa!, Monolithic, Scorch Trio og Shining, foruten Nilssens egne band.


Nilssen kommer også fra jazztradisjonen, men er glad i groove, energi og det rocka.

- Jeg spiller med to gitarister med rockbakgrunn som er veldig tydelige i spillestilen (Even Hermansen i Bushman og Stian Westerhus i Puma, journ.anm.), så for min del har det egentlig bare blitt sånn. Men jeg er hypp på å bevare improvisasjonselementet i tingene jeg spiller. Jeg kan godt spille rocka og hardt, det liker jeg veldig godt, men ”alt er lov”-holdningen og improvisasjon er viktige elementer for meg, sier han.

Nilssen har merket at det er veldig mange band som ender opp i en rock/metal-tilnærming for tiden. Også på jazzlinja i Trondheim.

- Petter Wettre har sagt at om fem år er det blodfunk som gjelder. Jeg tror det er noe som går i bølger.

Nilssen sporer i en viss grad denne tendensen tilbake til Supersilent. Samtidig har kontrabassen delvis blitt erstattet av en interesse for el. basser, som gjennom jazzlinjelærer Mattis Kleppen har ført fram til et mer aggressivt og elektrisk lydbilde, mener Nilssen.

- Jeg vet ikke helt hvorfor folk har kick på dette nå, men freebag-greia har vært veldig pop de siste 15 årene. Med Paal Nilssen-Love i spissen er den akustisk freebag’en trukket ut i den elektriske verden, fortsetter han.

Men Nilssen er også en mer fintfølende trommeslager. Han kan ikke spille med doble basstrommer og har ikke tenkt å lære seg det heller. Nilssen erkjenner at han er glad i å spille med visper. Av referanser trekker Nilssen fram John Zorns Naked City og Masada-prosjekter og trommeslager Joey Baron, men også 60-tallsklassikere som Jack DeJohnette, Tony Williams og Elvin Jones.

Allikevel har kanskje trommeprofilene Audun Kleive og Jon Christensen hatt mest innflytelse på Nilssen i formende år. Det er først og fremst beaten og touchen til Kleive som har inspirert Nilssen videre.

- Jeg startet med timer hos Audun da jeg var 11 år, og det har hatt veldig mye å si for meg. Jeg har alltid hengt mye rundt i studioet hans i Skien. Og særlig Keith Jarrett-tinga til Jon på 70-tallet var noe jeg ble veldig fascinert av på et tidlig stadium, sier Nilssen.

Det er i denne mer akustisk orienterte tradisjonen at Humvee lager sin musikk. Foruten Nilssen utgjøres denne trioen av Jørgen Mathisen, saksofon, og Rune Nergård, bass, og de slapp et selvtitulert album i 2008. Det ble spilt inn i Kleives studio og sluppet på selskapet Jazzland, som drives av en annen jazzprofil med røtter i Skien, nemlig Bugge Wesseltoft.

I Humvee er det akustisk frijazz som gjelder.

- Det er en grunn til at sakstrioen er et mye brukt format. Instrumentene kler hverandre veldig bra. Vi vil ha de mest mulig akustisk, og det kommer til å bli en veldig dynamisk konsert på Kongsberg, lover Nilssen, som har fått Fredrik Ljungkvist (saksofon, klarinett) til å sitte inn hele konserten.

- Fredrik er en av favorittmusikerne mine, avslutter Nilssen.

Humvee-konserten finner sted på Energimølla på Kongsberg førstkommende lørdag kl. 19.00.

Klikk på link for å høre musikken på Myspace:
Humvee
Bushman’s Revenge
Lord Kelvin
Puma

Gard Nilssen har denne siden.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no