CC undersøkt

En internettundersøkelse om musikeres forhold til Creative Commons tyder på økt interesse for lisenssystemet. Per Platou mener den bør gi TONO grunn til å prøve systemet.

Creative Commons

Av Carl Kristian Johansen

Det var i juni at Per Platou, daglig leder i PNEK (Produksjonsnettverk for elektronisk kunst), lanserte en spørreundersøkelse for å undersøke norske opphavspersoners kjennskap til og interesse for lisensieringssystemet Creative Commons (CC).

(Creative Commons jobber for å øke antallet åndsverk som kan deles lovlig og bygges videre på. Rettighetshavere kan velge mellom forskjellige CC-lisenser.)

Svarene i undersøkelsen og en analyse av samfunnsviter Ingrid Abrahamsen Kjærås foreligger nå som en rapport. I følge Platou viser undersøkelsen at interessen blant respondentene for bruk av CC-lisenser i kombinasjon med TONO-avtaler er svært høy.

- Dette er ikke tall som får meg til å gispe, men tallene er større enn jeg hadde trodd, sier Platou, som sier at det er svært få som mener CC er et dårlig system.

Det er også konkludert med at interessen for CC henger sammen med kunnskap.

- Jo mer kunnskap om CC, desto mindre skepsis, hevder Platou.

Undersøkelsen viser at mer enn 60 % av respondentene er musikkprodusenter, hvilket vises gjennom at de har musikkverk registrert i enten TONO, CC eller begge deler.

- At interessen for CC blant disse er såpass høy er overraskende. Dette er gode argumenter for TONO til å prøve ut denne type lisensiering, er Platous konklusjon.

Det er foreslått at opphavspersoner kan legge ikke-kommersiell bruk under CC, mens TONO fremdeles forvalter den kommersielle delen. Opphavsrettighetsorganisasjonen TONO har tidligere vært klare på at de ikke aksepterer en delt forvaltningsløsning på enkeltverk for sine medlemmer, selv om det er åpnet en mulighet for en viss grad av egenforvaltning ”etter nærmere avtale”.

I følge Platou viser undersøkelsen at det er stor interesse for denne type forvaltning. En svakhet i undersøkelsen er at den ikke er representativ blant TONOs medlemmer.

- Det beklager vi, men den er tydelig nok og tydeligere enn vi trodde på forhånd. Det er synd at TONO ikke ville distribuere undersøkelsen blant sine medlemmer, for da hadde vi fått ordentlig gode tall. Hadde universet vært større ville det gitt en klar indikasjon på hva TONO-medlemmene vil og mener, sier Platou.

Abrahamsen Kjærås skriver i rapporten at utvalget av respondenter i undersøkelsen baserer seg på "selvutvelgelse". Det vil si at de som svarer selv bestemmer om de vil delta i undersøkelsen eller ikke, noe som betyr at ikke kan garantere mot systematiske skjevheter i materialet.

Undersøkelsen skal nå oversettes til engelsk og publiseres på nett slik at alle kan gjøre sin egen analyse av tallmaterialet.

- Jeg håper folk kan komme ut av skyttergravene og at TONO og brukerne av slike lisenser kan bli enige om enkle prinsipper. Jeg håper at undersøkelsen kan gi litt bedre funderte argumenter i debatten om CC, og ikke bare fortsetter å bygge på spekulasjoner og prinsipielle synspunkter, sier Platou.

Undersøkelsen ble besvart av 294 personer. Analysen kan leses på PNEK sine sider.

Dette er konklusjonene i rapporten:

- Det er generelt svært få som mener at CC ikke fungerer eller er et dårlig prinsipp. Det er også svært få som svarer nei til å kunne ha muligheten til å benytte CC-lisenser.

- Misnøyen med CC er lav blant alle brukergruppene, men den er noe høyere blant de som ikke har verk registrert i systemet

- Det finnes generelt høy interesse for bruk av CC blant alle respondentene.

- Interessen for CC-lisenser øker når det er mulig å kombinere slike lisenser med TONO-avtale. Dette gjelder både når man spør de som ikke har verk registrert i CC og de som har det.

- Blant TONO-medlemmene finnes det ikke stor motstand mot CC-systemet, men derimot en relativt stor uvisshet omkring hva CC er.

- TONO-medlemmene viser litt lavere interesse for bruk av CC enn de andre respondentene. Man må allikevel kunne konkludere med at interessen for bruk av CC - lisenser i kombinasjon med TONO - avtale er svært høy blant TONO - medlemmene.

- Det finnes en noe høyere skepsis og kjennskap til CC blant de TONO-medlemmene som har mer enn 10 % av årsinntekt fra TONO, sammenlignet med de som har mindre enn 10 % av inntekten fra TONO.

- 8 av 10 som har verk registrert i CC oppgir at det er et godt eller svært godt prinsipp. Graden av fornøydhet er forøvrig noe høyere blant de som kun har verk i CC.

- Ca. 80 % av alle respondentene svarer ”ja” på spørsmål om de synes at man som TONO-medlem bør kunne ha mulighet til å benytte CC-lisenser til ikke-kommersiell bruk samtidig som det svares TONO-avgift for kommersiell bruk av verket.

- Lisenstypene ”Navngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår” og ”Navngivelse-Ikkekommersiell” er de mest aktuelle blant de som har best kjennskap til CC.

- Respondentene som selv har verk registrert i CC er de som oftest benytter CC-lisensiert musikk i egen kunstnerisk virksomhet. De som kun har verk registrert i TONO er de som sjeldnest benytter seg av dette.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

7 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
CC OG PIRATENE
Skrevet 06.10.2009 14:35 av Rød

En grunn til at TONO (og trolig mange av TONOs medlemmer hvis man hadde spurt flere av dem) er skeptiske, kan nok være den sammensausingen av støtte til Creative Commons-prinsippet og støtte til legalisering av piratkopiering man finner for eksempel hos organisasjoner som FriBit, Elektronisk Forpost Norge og så videre.

Slik jeg forstår CC, så er prinsippet fremdeles at det er opphavspersonens/rettighetshaverens valg hvordan han eller hun vil distribuere og eventuelt CC-klassifisere sine verk? Altså helt i tråd med hva kunstnerorganisasjoner og kulturprodusenter sier f.eks. i "Dele, ikke stjele"-kampanjen som samlet hele kultur-Norge før valget.

Hvis dette er riktig, vil det nok være veldig smart av Creative Commons-tilhengerne å distansere seg 100% fra piratene, og si tydelig ifra om at CC er en frivillig frigivning av (deler av) rettighetene det er snakk om, helt og holdent opp til rettighetshaveren -- ikke en tvangsfrigivning av den typen som piratene står for.

Svar på kommentar

 
 
RE: CC OG PIRATENE
Skrevet 06.10.2009 15:16 av Per Platou

Rød: Takk for kommentar. Om du leser undersøkelsen så vil du se at TONO-medlemmene faktisk er ganske *positive* til CC, og graden av enighet øker med kjennskap til systemet. Så premisset ditt er litt feil; det er altså ikke så stor skepsis som man skulle tro. At ikke alle medlemmene ble spurt får adm i TONO ta på sin egen kappe ved å avvise å samarbeide om undersøkelsen.

Ellers har du helt rett i at CC anerkjenner opphavsretten som prinsipp, men altså prøver å skille mellom kommersiell og ikke-kommersiell forvaltning av verket (ut fra rettighetshaverens eget valg av lisens). Uansett er dette noe ganske annet enn "pirat"-diskusjonen som kanskje angår de samme personene, men omhandler helt andre ting.

Kort sagt kan man kanskje si at CC/TONO omhandler opphavsrettslige prinsipper, mens "pirat"-diskusjonen handler om (musikk)forbrukernes rettigheter og gjeldende juridisk praksis omkring ev. brudd på opphavsretten.

Svar på kommentar

 
 
RE: RE: CC OG PIRATENE
Skrevet 06.10.2009 17:48 av A-strid

Hei Per! Sitat: "Kort sagt kan man kanskje si at CC/TONO omhandler opphavsrettslige prinsipper, mens "pirat"-diskusjonen handler om (musikk)forbrukernes rettigheter og gjeldende juridisk praksis omkring ev. brudd på opphavsretten."

Dette er vel ikke helt korrekt? Piratdiskusjonen handler vel nettopp om opphavsmannen/kvinnens (eller den han/hun eventuelt har overlatt rettighetene til) sin lovfestede rett til å bestemme hvordan musikken/filmene/bøkene/spillene distribueres? Og dermed handler piratstriden så absolutt "opphavsrettslige prinsipper" og brudd på disse?

Selv om jeg syntes Creative Commons så ut som en god tanke ved første øyekast (jeg har vært inne på sidene og lest meg opp), fikk dette her meg til å lure på om CC heller kan være et litt forvirrende innslag i rettighetsdebatten, og i verste fall medvirke til en slags "erodering" av opphavsretten. Og at det kanskje er nettopp derfor legaliseringstilhengerne har hengt seg på, som Rød nevner, fordi prinsippet er litt utydelig og forvirrende og samtidig gir et skinn av legitimitet.

Hvis det er noe man trenger i disse tider da opphavsretten står under press fra (enkelte) betalingsuvillige grupper, så er det nettopp tydelighet. Og da lurer jeg på: Jeg kan på den ene siden benytte meg av TONO som ivaretar mine rettigheter -- og så står jeg på den annen side selvsagt fritt til å gi bort det jeg ønsker gratis, eventuelt la være å registrere det, og jeg kan også dele det med hvem jeg vil for bearbeidelse, remixing, hva som helst.

Så hvorfor trenger jeg egentlig CC, denne mellomløsningen som bare gjør grensene mellom "beskyttet" og "fritt" litt blurry? (Ikke et retorisk spørsmål, jeg er faktisk interessert!)

Svar på kommentar

 
 
RE: RE: RE: CC OG PIRATENE
Skrevet 06.10.2009 20:54 av Per Platou

A-strid: Selv om disse diskusjonen utvilsomt vikler seg inn i hverandre, så vil jeg påstå at det faktisk er forskjellige ting:
- CC/TONO handler om hvorvidt opphavsmann/kvinnen skal kunne velge hvordan musikken skal kunne brukes, og hvorvidt det skal være mulig å dele verkene sine på visse premisser.
- Piratdiskusjonen handler om helt andre ting slik jeg ser det; f.eks. hvorvidt man skal tillate fildeling mellom forbrukerne, i så fall av hvilket materiale og på hvilke premisser. Om man er for åpen fildeling så betyr ikke det nødvendigvis at man mener at all musikk skal være gratis. Men om man er for fri fildeling må man også kunne diskutere hvordan rettighetshavere skal kunne få betalt når verk framføres offentlig f.eks.

Til ditt siste spørsmål så har du innenfor TONO-systemet faktisk ikke lov pr idag at du vil ha betalt for spilling på NRK eller P4, men ikke på RadiOrakel. Eller at du vil la en filmprodusent bruke din musikk vederlagsfritt helt til filmen er ferdig og eventuelt blir solgt til TV eller filmdistributør. Enhver produsent kan selvsagt gå gjennom prosessen med å klarere låter el samples for visse typer bruk (via TONO el tilsvarende), mens en CC-lisens gjør din intensjon, altså rettighetshaverens, tydelig for brukeren.

Svar på kommentar

 
 
RE: RE: RE: CC OG PIRATENE
Skrevet 06.10.2009 20:55 av Per Platou

(fortsetter her:)

Som sagt mange ganger tidligere i denne diskusjonen (som har pågått i en årrekke): Jeg er selv registrert med en del verk i TONO-systemet. Jeg finner systemet veldig gammeldags og stivbeint, og ikke i tråd med dagens virkelighet. Dette er det flere som mener, se f.eks. Anders Vinjars innlegg fra 30.mars 09 her i Ballade. (http://www.mic.no/nmi.nsf/doc/art2009033014152876435339).

Creative Commons-avtalene er pr idag internasjonalt anerkjent i så mange land at de burde kunne være en del av TONOs forvaltningstilbud som gjelder mine verk. Undersøkelsen som PNEK har gjort søker å tallfeste hvorvidt det er flere av oss, og mye tyder på at det er det. Tallene og konklusjonene kan tale for seg selv, og det er bare TONOs styre som har makt til å forandre innholdet av forvaltningsavtalen. Mitt forslag, bygget på konkusjonen i spørreundersøkelsen, er simpelthen at TONO og CC Norge kan sette seg ned og snakke sammen for å gjøre verden litt enklere for oss som ønsker å anerkjenne opphavspersonens rett til å bestemme over sine egne verk, men på en mer fleksibel (og for min del mere lønnsom måte) enn hva som er mulig idag.

Svar på kommentar

 
 
RE: RE: CC OG PIRATENE
Skrevet 07.10.2009 16:00 av Karstein D

sitat A-strid:
"og så står jeg på den annen side selvsagt fritt til å gi bort det jeg ønsker gratis, eventuelt la være å registrere det, og jeg kan også dele det med hvem jeg vil for bearbeidelse, remixing, hva som helst."

Men stemmer dette når man først er medlem av TONO? Tror Per Platou kommenterte dette. Fremdeles litt uklart for meg, men i vedtektene står det jo at rettighetshaveren overdrar alle sine rettigheter til TONO. Dvs at når man først er medlem kan man ikke velge å distribuere et verk gratis f.eks til nedlasting på nettet?

Svar på kommentar

 
 
CC STUDIE AV BEGREPET "IKKE-KOMMERSIELL"
Skrevet 12.10.2009 12:16 av Per Platou

Creative Commons har nylig publisert en undersøkelse som viser hva online-brukere forstår med begrepet "ikke-kommersiell":
<http://creativecommons.org/press-releases/entry/17721>

Svar på kommentar


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no