MIC Norsk musikkinformasjon og Institutt for musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo arrangerer seminar som tar utgangspunkt i Ståle Wikshålands nye bok «Fortolkningens århundre. Essays om musikk og musikkforståelse». Arrangementet finner sted i Nasjonalbiblioteket i Oslo onsdag 2. desember.
Tid: Onsdag 2. desember kl. 13:15-16:00
Sted: MIC, Nasjonalbiblioteket, Solli Plass, Oslo
Påmelding: Innen fredag 27. november til seminar@mic.no
Det 20. århundre er det første som har fortjent betegnelsen ’fortolkningens århundre’. Det er århundret der skapende musikalsk innsats i stor utstrekning har vært investert i fortolkning, og det er også århundret som for alvor har skapt en kunstmusikalsk kanon. Tradisjonen er ikke hva den var, men hva den ble. Og den ble til i det 20. århundre. Dette hevder Ståle Wikshåland i sin nye bok «Fortolkningens århundre. Essays om musikk og musikkforståelse», som i disse dager kommer ut på Spartacus forlag.
Hva betyr det for selve musikkforståelsen når trenden med historisk oppførelsespraksis er i ferd med å bli altovergripende? Hvordan skal musikk spilles for å gi mening? Og hvorfor blir Beethoven en musikalsk akse som det meste av annen musikk dreier seg rundt? Er musikk et språk vi kan lære? Disse og beslektede temaer tas opp i boka og danner utgangspunkt for seminaret, hvor spørsmål rundt musikk og fortolkning vil problematiseres og diskuteres av Henrik Hellstenius, Astrid Kvalbein, Arne Melberg og Dag Østerberg, i tillegg til forfatteren selv.
Program:
13:15 Velkommen, ved Svein Bjørkås, instituttleder, Institutt for musikkvitenskap
13:20 Innledning ved Ståle Wikshåland
13:35 Astrid Kvalbein: Mellom kroppsarbeid og abstraksjon. Noe om hvordan utøvere, kritikere/akademikere og 1900-tallskomponister fortolker musikk(erfaring).
13:55 Dag Østerberg: Interpretasjon og historisitet - noen situasjonsfilosofiske bemerkninger
14:15 Spørsmål og kommentarer til innleggene
14:25 Pause
14:40 Henrik Hellstenius: "Nyskapning som fortolkning"
15:00 Arne Melberg: Against interpretation? För eller emot tolkning i tolkningens århundrade.
15:20 Spørsmål og kommentarer til innleggene
15:30 Paneldebatt
16:00 Mingling og servering av forfriskninger i MICs lokaler.
Møteleder: Svein Bjørkås
Seminaret blir arrangert av MIC Norsk Musikkinformasjon og finner sted i Nasjonalbiblioteket, onsdag 2. desember 13.15-16.00 etterfulgt av en åpen mottakelse i MICs lokaler.
Seminaret er gratis og åpen for alle interesserte.
Påmelding til seminar@mic.no innen fredag 27. november.
Spørsmål kan rettes til Anne Cathrine Wesnes (a.c.wesnes@imv.uio.no), tel. 22 85 81 94.
Om bidragsyterne:
Astrid Kvalbein
Astrid Kvalbein er utdannet sanger og musikkpedagog og har de siste årene arbeidet som frilans utøver, journalist og kritiker, det siste bl. a. i VG, Dagsavisen og Aftenposten. For tiden er hun doktorgradsstipendiat ved Norges musikkhøgskole med et prosjekt om komponisten, kritikeren og grunnleggeren av Ny Musikk, Pauline Hall (1890-1969). (foto: Jarle Nyttingnes/NMH)
Henrik Hellstenius
Henrik Hellstenius er født i 1963 og professor i komposisjon ved Norges Musikhøgskole. Han har studert komposisjon ved Norges Musikkhøgskole og ved Conservatoire Superiéur i Paris. Hans verker spilles jevnlig på festivaler og av ensembler rundt om i Europa. Høsten 2009 blir hans opera "Opehlias: Death by water singing" produsert på to ulike operascener i Tyskland og Polen.
Arne Melberg
Arne Melberg er professor i allmenn litteraturvitenskap ved Universitetet i Oslo siden 1987. Sammen med blant andre Ståle Wikshåland, har han vært initiativtaker til Estetisk seminar. Hans siste publikasjoner inkluderer monografier om Montaigne, Nietzsche, om reiselitteratur, om litterær selvframstilling og om prosaens estetikk.
Dag Østerberg
Dag Østerberg (f. 1938) er magister i sosiologi med støttefagene filosofi og musikkvitenskap. Dr.philos. 1974. Han var professor i sosiologi ved Universitetet i Oslo 1981-1991, og professor II ved Institutt for musikkvitenskap 1993-2007. Han har utgitt en rekke bøker, bl.a. "Det moderne" (2001) og "Brahms" (2003).
Ståle Wikshåland
Ståle Wikshåland er professor i musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo, der han blant annet leder et internasjonalt forskningsprosjekt: 'Maktens iscenesettelse: opera, estetikk og politikk på slutten av 1700-tallet'. Han er også musikkritiker i Dagbladet.