Inger Elise Mey er avdelingssjef for online media i TONO
Foto: TONO

TONO: Store forventninger til Spotify

TONO regner med å få inn minst 10 millioner kroner fra Spotify til fordeling blant medlemmene i 2010. Det blir i så fall over det dobbelte av det som kommer inn fra iTunes, opplyser avdelingssjef Inger Elise Mey. Hun har store forventninger til Spotify, både når det gjelder abonnements- og annonsemodellene.

De norske plateselskapenes organisasjon FONO, og flere av dens medlemmer, vil bryte med Spotify dersom det ikke blir mulig å reservere seg mot den såkalte gratismodellen der brukerne kan lytte til musikk via nettet mot å få servert annonser mellom kuttene. Jørn Dalchow, som eier selskapet daWorks, konkluderer med at Spotify “ikke er til å leve av” og har bestemt seg for å trekke hele sitt repertoar fra tjenesten.

TONO, som representerer komponister, tekstforfattere og forlag overfor Spotify, deler ikke pessimismen. Inger Elise Mey, TONOs avdelingssjef for online media, er i ferd med å signere en ny avtale med Spotify. Hun har store forventninger til Spotifys betydning og har ikke forsøkt å innføre et skille mellom abonnements- og gratismodellen.

- Det har ikke vært noe tema for oss å skille mellom abonnementstjenesten og den såkalte gratistjenesten i Spotify. Vi har jo drøftet, og prøvd ut gjennom det siste året, sider ved denne tjenesten og vi er positive til Spotify fordi de innfrir både når det gjelder å betale for nettbruk av musikk og å begrense den ulovlige musikkbruken.

- Det handler med andre ord ikke bare om penger inn, men også om å bidra til å skifte fokus fra å stjele til å betale, sier Mey.

- Hvor mye penger kommer Spotify til å betale til TONOs medlemmer i 2010?

- TONOs minimumsforventninger, basert på tallmateriale fra 1. og 2. kvartal i år, er at vi kommer til å få vederlag fra Spotify på over 10 millioner kroner samlet for 2010. Det er langt mer enn noen annen avtalepartner betaler for musikkbruk på nettet, sier Mey.

I følge TONOs årsrapport for 2009 var såkalt “avregnet vederlag” på onlineområdet i 2009 på ca fem millioner kroner. Det aller meste av dette stammet fra iTunes.

Mey kan verken gå ut med tall for hvor mange nordmenn som bruker Spotify eller hvor stor omsetningen er.

- Men samlet sett ser det meget lovende ut, særlig når det gjelder betalingsmodellen, men også for annonseversjonen av tjenesten, hvor vi i følge avtalen skal ha 12 prosent av omsetningen.

- Kan streaming av musikk bringe inntektene for innspilt musikk tilbake dit de var for noen år siden?

- Det blir feil hvis man sammenligner streaming med kjøp av for eksempel cd-er. Streaming er en ny variant som ligger et sted mellom radio og platesalg. Sammenlignet med radio er inntektene rettighetshaverne får veldig gode. Streaming tåler ikke like godt sammenligningen med platesalg. Det blir ikke mulig å få samme inntekt for 10 000 streams som for 10 000 salg av en låt.

- STIM, TONOs søsterorganisasjon i Sverige opplyser at utbetalingene er åtte-doblet fra 2009 til 2010. Er tendensen den samme for TONOs medlemmer?

- Vi har ikke de samme avregningene klare ennå da vi helt fram til nå har jobbet med selve rapportformatene. Generelt ser vi mer optimistisk på det norske enn det svenske markedet. Det er mange fler i Norge som velger å betale for abonnement og forventningene til annonsemarkedet i Norge er høyere.

- Får dere mange henvendelser fra TONO-medlemmer som vil trekke seg fra Spotify?

- Nei, men vi har fått enkelte henvendelser fra medlemmer som er bekymret for hvordan tilgjengelighet via Spotify vil slå ut for cd-salget av konkrete utgivelser. Vi beroliger dem med at vi tror at inntektene totalt vil øke på sikt. Vi ser jo at for eksempel iTunes ikke faller selv om Spotify og andre streamingtjenester øker. Det er likevel opp til den enkelte å for eksempel holde enkelte utgivelser unna Spotify i en periode, sier Inger Elise Mey.


Les også: Phonofile, som representerer uavhengige norske plateselskaper overfor Spotify, tviler på om tjenesten er bra for musikklivet.

Del artikkelen på:
                    |     Mer
Inger Elise Mey er avdelingssjef for online media i TONO

Legg til ny kommentar

5 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
ULVER BYTTEST UT MOT MONSTRE
Skrevet 19.08.2010 15:09 av Rolf Graf

I alle år har plateselskapene blitt sett på som ulver blant naive får (artister). Men ulvene (selskapene) jobbet i hvertfall (tidvis) med utvikling av artister og har bidratt til å skape karrierer for utøvere og artister. I den nye digitale tidsalder ser vi nå at en mengde selskaper som har jobbet tett med artister erstattes med noen svært få digitale selskaper. MySpace, YouTube, Spotify og iTunes er i dag verdt millarder av dollar. Pengene blir hos eierne og re-investeres ikke i artistene. Artistene må greie seg selv. Investeringen til innspilling av ny musikk ser ut til å havne hos utøveren mens profitten i all vesentlighet havner hos noen ytters få digitale selskaper, Det komiske i situasjonen er at alle brukere av MySpace og YouTube synes det er stas å få vist fram fjeset sitt gratis.
Jeg vet nesten ikke om jeg skal le eller gråte, men håper at i hvertfall radiospilling og TONO/GRAMO klarer å vri noen skilling ut av Spotify. Hvordan fordeles disse pengene? Etter "send inn TONO-stipend-søknad"-innfallsvinkelen? Hvem skal investere i artistutvikling? Telenor, Idol- og X-Factor-dommere?

Svar på kommentar

 
 
FORDELING AV TONO-PENGER FRA SPOTIFY
Skrevet 20.08.2010 12:47 av Inger Elise Mey

Oppklaring vedr fordelingen av TONO-penger fra Spotify: På samme måte som NRK skal rapportere alle sine fremføringer og iTunes rapporterer alle nedlastinger som er gjort, skal Spotify rapportere alle sine streams, dvs hvor mange ganger hvert enkelt musikkverk er blitt streamet. TONO vil deretter avregne for hver enkelt stream til våre rettighetshavere! Her følges samme praksis som for TONOs øvrige avregningsområder, nemlig individuell avregning til medlemmene våre.

Svar på kommentar

 
 
BRANSJENS MONSTERE OG SKJELETTER I SKAPET
Skrevet 20.08.2010 19:59 av Martin Andersen

Jeg er enig i Rolf Graf når han sier at ulvene har blitt til monstere i den nye virkeligheten for musikkbransjen.
Men hvem har skylden?
Graf nevner ikke et ord om at det faktisk var plateselskapene selv, som i sin tid sparket musikkfolkene og erstattet dem med teknologi-allergiske advokater som sov i timen rundt årtusenskiftet, når de også sa nei til å benytte seg av den nye distribusjonsmodellen som derfor gikk over på andres hender og ble gratis. Skal man så etter en slik Mega-tabbe gå tilbake og igjen gi den fallende aktør full tillit og fritt albuerom?
Da er det like greit å se fremover mot nye og mangfoldige løsninger. Alt fra hotell-kjeder via via telekommunikasjon til komputer-giganter finaniserer innspillinger idag. Og det var uansett svært få distributører i den "gamle modellen" som tok på seg penge-hatten når artister skulle utvikles og innspilles. "Utvikling" fra norsk side har det også vært grov mangelvare på siden tidlig 80-åra. Norsk musikkeksport har derfor blitt en vits - i alle fall ifølge statistikken.

Svar på kommentar

 
 
KAN MAN OVERSETTE RADIO TIL STREAMING
Skrevet 21.08.2010 15:51 av Vegard

Usikker på om jeg skjønner deg riktig. Hver gang jeg spiller en låt på Spotify så skal Spotify betale penger til Tono, som igjen skal betale artistene. Hvis jeg er medlem skal vel pengene kommer fra hver måneds hundrelapp, hvis ikke skal det komme fra reklameinntekter. Stemmer dette?

Spørsmålet mitt er hvor mye er det som skal utbetales, er det nok til at det er verdt det. Det snakkes om 10 milioner. Men når jeg ser denne grafen http://www.informationisbeautiful.net/2010/how-much-do-music-artists-earn-online/
så betyr det at vi må høre veldig mye på norsk musikk. Lady GaGa fikk i underkant av 2000 kroner fra Spotiy i fjor. Avtalen Tono har som skal generene så mye høres derfor uvirkelig ut. Men klarer de det så gratulerer.

Svar på kommentar

 
 
TRICKSING MED AVSPILLINGSSTATISTIKKEN?
Skrevet 22.08.2010 16:13 av Einar S.

Til dere små-artister som har musikk på Spotify.

For å øke inntektene deres (marginalt), har dere forsøkt å kjøre Spotify med en playliste med kun deres egen musikk, og så la den sture og gå 24/7 på PCen (gjerne med lyden helt dempet, for å slippe å bli helt "hugæærn" -- hæhæhæ!) i et forsøk på å øke antall avspillinger?

Dere kan jo regne på det, dersom f.eks hver låt i snitt varer i ca 4,5 minutter (inkl. reklamen som evt popper opp inni mellom), så vil en slik "blodfan"-maskin kunne medføre:

30 døgn/måned * 24 timer/døgn * 60 min/time / 4,5 min/låt =
9600 ekstra låtavspilleringer per måned, per maskin.

I kroner og øre utgjør det kanskje ikke så mye, men for de aller minste og mest usynlige så vil det kanskje utgjøre en god relativ økning. Det blir kanskje litt vel "Christer Falk", men ikke si at dere ikke har tenkt på dette?

Og hvor mange maskiner klarer dere å sette opp?
Eller blir det for uetisk? (Enkelte kommentatorer på ballade virker som de ikke besitter så mange lovord om Spotify, akkurat).

Er slik taktikk stuerent blant norske artister? Eller tar man avstand fra slike tricks?

Nå kjenner jeg ikke detaljene i TONOs fordelingsnøkkel, men dette vil vel helst kun funke for de minst populære artistene.


-Don't hate the playah, hate the game.

Svar på kommentar


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no