Anders Eriksson
Foto: Ingvil Skeie Ljones

Smådrøyt fra Geir Johnson

INNLEGG: Johnson kan ikke slå deltakerne i NOSO-debatten i hartkorn med nederlansk ekstrem-høyre, skriver konsertprodusent og musiker Anders Eriksson.

Jeg har egentlig satt punktum for min deltakelse i debatten om Nord-Norsk Opera- og Symfoniorkester (NOSO), men Geir Johnsons antydninger om likheter mellom NOSOs kritikere og den ekstreme høyresiden i nederlandsk politikk er så pass spesielle at de krever en kommentar. Likeså Johnsons påstander om at det ikke noe annet sted i Norge produseres mer kunst per investert krone enn i NOSO.

La oss ta kunsten først: Johnsons påstander om kunst per krone bør han nok få verifisert av uavhengige kompetansemiljøer før han skriver om det i media. Et eksempel fra nord: Landsdelsmusikerordningen i Nord-Norge (LINN) har et budsjett som er omtrent en tredjedel av NOSOs. Likevel produserte LINN i 2010 hele 822 konserter for et samlet publikum på 77 000.


Les Geir Johnsons innlegg her


Kreves 52 millioner?
Og når vi først er inne på Landsdelsmusikerordningen kan det nevnes at det orkestret som skal spille på NOSOs bredt profilerte operaproduksjon “Teskjekjerringa” rett og slett er MiN-ensemblet fra Landsdelsmusikerordningen i Nord-Norge, forsterket med noen slagverkere fra NOSO. I alt 11 musikere. I tillegg medvirker etter det jeg kan forstå et barnekor og 8 sangere.


Det kunstneriske resultatet blir sikkert helt utmerket med tanke på hvem som står på scenen, hvem som har regi og skriver libretto. Men denne typen produksjoner har vi hatt ganske mange av i nord opp gjennom årene. Er det slike oppsetninger som krever en orkestersatsing til en verdi av 52 millioner pr. år?


Over til høyre
Så til Johnsons forsøk på å trekke nederlandsk ekstrem-høyre inn i debatten om NOSO.


Slik skriver Johnson: “Alle som ønsker å nedlegge denne virksomheten (NOSO og Bodø Sinfonietta) kan jo bare dra til Nederland og se på konsekvensen av at den ekstreme høyresiden har kuttet kulturbudsjettene med 30% på ett år. Det lammer nyutvikling spesielt hardt. Nå ser nederlenderne til Norge”.

Det er ingen av deltakerne i debatten rundt NOSO som har sagt at noe skal legges ned! Det man er opptatt av er hvordan virksomheten er organisert og blir gjennomført. Motstanden mot organiseringen av orkestersamarbeidet finner man langt opp på valgbar plass i både Arbeiderpartiet og Høyre. Jeg og andre deltakere i debatten har skrevet innlegg der vi klart og tydelig retter oss inn mot saksforholdet, altså NOSOs organisering og virksomhet hittil. Jeg har også skrevet at dirigentens rolle bør være å ha klare meninger om hvordan orkestret spiller, ikke hvor det opptrer.  


Blir for drøyt
Geir Johnsons iver for utbygging av nytt kulturkvartal i Bodø er irrelevant for diskusjonen rundt NOSOs regionale forpliktelser, men Geir Johnson kan selvsagt mene hva han vil om det. Det han derimot ikke kan, er å slå deltakerne i orkesterdebatten i hartkorn med nederlandsk ekstrem-høyre. Det blir litt for drøyt.

Del artikkelen på:
                    |     Mer
Anders Eriksson

Legg til ny kommentar

18 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
UDRØYT FRA ERIKSSON
Skrevet 18.03.2011 12:24 av Geir Johnson

Jeg skjønner at Eriksson er glad for endelig å få lov til å debattere, selv om han sier det motsatte. Spørsmålet er bare om han vet hva han mener.

Til nå har han fremsatt følgende påstander:

1. Eriksson sier at han ikke er høyreekstremist.
2. Eriksson synes opera i nord ikke skal være i form av samarbeid. Det har man hatt i mange år.
3. Eriksson synes at man kan gjøre ting billigere og bedre andre steder enn i Bodø.

Ja, det er sant. Alt kan bli billigere. Også musikere kan bli billigere. Det er bare å la gatemusikantene overta musikklivet. De spiller for hundretusener hver dag, og koster det offentlige null kroner.

Eller la Eriksson, som sjefsprodusent, selv være solist på egne produksjoner. Men det gjør man visstnok allerede, så der er innsparingen gjort.

Geir Johnson

Svar på kommentar

 
 
TREVLIG WEEKEND, JOHNSON
Skrevet 18.03.2011 15:06 av Anders Eriksson

Navnet Johnson klinger jo også litt svensk, så noen gode svenskevitser kanskje vi ikke får. Ellers kunne jo det ha vært noe som passer ditt retoriske talent. Men du får glede deg til ditt nye kontor i kulturkvartalet så lenge. Selv skal jeg til Oslo og Tyskland for å spille. Og ja, det er en egen produksjon. Du får ta det opp med Norsk kulturråd på mandag - jeg er jo til og med svensk statsborger. Jeg skal gi deg ett poeng: Jeg har sagt at jeg er ferdig med debatten, og det er sant. Lykke til!

Svar på kommentar

 
 
JOHNSON, HERRE MIN HATT.
Skrevet 18.03.2011 19:00 av Geir Thorsen

Var dette en post-pubertal salve du burde ha smørt ut i en skoleavis på slutten av sekstitallet heller enn som innspill i en seriøs debatt? Jeg skal selv smøre meg inn med billige metaforer, og siden Eriksson har gitt deg et poeng allerede blir da sluttstillingen Eriksson - Johnson 10-1.

Dette var virkelig bortkastet, Johnson. Du kan så langt bedre enn dette.

Svar på kommentar

 
 
PINLIG!
Skrevet 20.03.2011 01:32 av Roy P. (fra Bodø!)

Jeg blir skamfull over Johnsons argumentasjonsnivå. Synd også med mangelen på argumentasjon fra NOSOs lederskap - og da tenker jeg ikke på markedsansvarlig eller dirigent. Jeg mener det er et aldri så lite demokratisk problem at journalister og redaktører ikke kommer på banen her. Eriksson bringer fram en MEGET relevant problemstilling og ingen har gitt et sakig svar pr dato. Dette er faktisk litt skremmende. At man synker såpass lavt at man trekker inn usakligheter om Erikssons engasjementer for å stoppe hans ubehagelige spørsmål - det er rett og slett lavmål. Folk i Johnsons posisjon burde vite bedre.

Svar på kommentar

 
 
EKSTRAMUSIKERE
Skrevet 20.03.2011 07:15 av musiker

Ett spørsmål til NOSO. Hvorfor brukes ikke FMKNs musikere?

Svar på kommentar

 
 
ØYE FOR ØYE GJØR VERDEN BLIND
Skrevet 21.03.2011 07:28 av Publikum

For meg som publikummer, med kunstneriske interesser og bedriftsøkonomiske kunnskaper, er det et forunderlig skue å lese innleggene på ballade. Er det virkelig slike interessehavere skattepengene mine overføres til?

Kulturdepartementet har hatt politisk mot til å tenkte langsiktig og samle kreftene for en konkret satsing i landsdelen. Jeg forstår at FMKN, Berlevågs Sangkraft, Harstad, Tromsø og enkeltpersoner har sterke meninger, men argumentasjonsrekkene er usedvandlig dårlig tilslørte og politisk klønete. De er sågar tåpelige til tider.

1) Dere krever at NOSO forklarer sin strategi og virkemidler. Dersom kravet er et symptom på den organisatoriske kunnskapen noen av dere hevder å besitte, så forklarer det mye. Det blir som om styreformannen i Berlevåg Sangkraft skal forklare BS sin aktivitet overfor Mathuset AS i Berlevåg. NOSO skal utelukkende svare overfor eiere og kunder (publikum).
2)Som publikummer bryr jeg meg ingenting om hvor vikarmusikerne kommer fra, jeg er opptatt av det produktet som åpenbarer seg på scenen.
3)Kritikken om organisering handler om pengestrømmer. Det handler om høvdingeveldet i landsdelen som har blitt fratatt reell påvirkningskraft og ressurser. Selv de uten egne resultater å vise til står på ballade med ropert.

Dersom NOSO ikke lykkes så blir de lagt ned. Inntil så er bevist eller motbevist burde hele landsdelen gi sin fulle støtte og entusiasme fordi det vil komme alle tilgode, også kritikerne. Èn samlet kraft som drar med seg de andre har betydelige langsiktige gevinster for artistene, scenene og publikummet i landsdelen. Ingen av (de ytterst få) alternativene som er skissert i kritikkene har argumentasjon som tar utgangspunkt i publikum.
Diverse manøvreringer som forsøker underminere den eneste reelle kunstneriske politiske maktfaktoren i landsdelen er strategisk absurd.

Renessansens ideal var å gjennomføre målsettinger som var større enn seg selv og sin posisjon. Det fungerte ganske bra.

Svar på kommentar

 
 
ET SPØRSMÅL FORTSATT UBESVART.
Skrevet 21.03.2011 17:56 av Geir Thorsen

Signaturen "Publikum" bringer ytterligere klok innsikt til diskusjonen. Av med hatten! Men én ting, tatt opp svært tidlig i debatten som fortsatt ikke er besvart: Er det mulig å bygge opp et orkester på toppnivå når de ikke spiller sammen jevnlig? Og er det enkle, men triste svaret på dette spørsmålet et nei?

Svar på kommentar

 
 
SVAR TIL ANDERS ERIKSSON
Skrevet 21.03.2011 19:34 av Geir Johnson

Jeg ber om unnskyldning for en sleivete sluttkommentar. Forøvrig registrerer jeg at flere innlegg er skrevet anonymt. Jeg er av den oppfatning at debattinnlegg bør stå under fullt navn.

Svar på kommentar

 
 
ANONYME POSTER
Skrevet 21.03.2011 19:57 av Publikum

Jeg er prinsipielt enig med deg Geir. Jeg valgte likevel å poste dette under "publikum" da min person eller bakgrunn er irrelevant for innleggets innhold. Denne diskusjonen har godt av et noe mindre personfokus.

Svar på kommentar

 
 
AKSEPTERES MED FORBEHOLD
Skrevet 21.03.2011 20:06 av Anders Eriksson

Unnskyldning for sleivethet aksepteres hvis du tar deg bryet med å rykke inn samme budskap i de lokalaviser mine barns skolekameraters foreldre leser. De færreste av dem frekventerer ballade.no.

Jeg er enig i at man bør stå fram med fullt navn når man skriver innlegg, særlig hvis man f.eks representerer publikum. Jeg har forståelse for at musikere eller andre som er ansatte i eller engasjerte av offentlige kulturinstitusjoner velger å delta anonymt, selv om det ikke burde være slik.

Svar på kommentar

 
 
SVAR TIL GEIR THORSEN
Skrevet 22.03.2011 00:09 av Sveinung Lilllebjerka

Det har vist seg at prosjektbaserte orkestre mange ganger har vært noen av de mest spennende konstellasjoner ang. symfonisk musikk. For eks: Mahlerorkestret, Ungdomssymfonikerne etc. Jeg har selv tidligere vært etablert i et permanent orkester i mange år, og ser klart fordeler med et prosjektorkester. Ulemper med etablert orkester: Noen er kanskje lei av jobben, og vil ikke bidra til videreutvikling.
Fordeler med NOSO/prosjektorkester: Muligheter for å leie ekstramusikere i toppklasse som er entusiastiske, og her snakker vi om genuin entusiasme! For alle vikarer som hyres, er håndplukkede musikere som virkelig vil yte musikk av glede. Jeg er ikke skeptisk til denne måten å bygge et orkester på. Bare se på omtalene vi fikk i St.Burg.. Dessuten, kommer det en cd snart!
MVH Sveinung Lillebjerka, Konsertmester i NOSO

Svar på kommentar

 
 
LOKAL KULTUR
Skrevet 22.03.2011 09:46 av KC

Det er en ting jeg ikke forstår; Hvorfor skal det brukes så mange kulturkroner på å ha et orkester som får gode kritikker i St. Petersburg?

En NORD-NORSK opera og symfoniorkester bør jo i høyeste grad ha som formål å levere produksjoner i NORD-NORGE, spør du meg... for meg som gjengs publikummer, er det knekkende likegyldig om NOSO får gode kritikker i Kina og Russland, når ikke NOSO er tilstede i lokalmiljøet.

Jeg går gjerne på konsert, men NOSO ser ikke ut til å legge opp til den største turnevirksomheten...det blir fort for lite. Det gir meg ikke noe eieforhold til et "nordnorsk" orkester. Da blir NOSO bare en plakat på veggen sammen med andre omreisende.

Jeg ønsker meg et nordnorsk orkester jeg kan tenke "Hmm, skal tro hva NOSO kommer innom med neste gang, jeg må passe på å få kjøpt billett".

Det tenker jeg nemlig om Hålogaland Teater, nordnorges største kulturinstitusjon. De er ikke så opptatt av å være gode i russland eller i kina, de er gode her hjemme. Ofte. Mange ganger i året. De er gode i Tromsø, i Målselv, i Hammerfest, i Alta.

De er gode i nordnorge.

Og for oss som bor her, er det nok. HT er "mitt", og jeg blir like stolt og fornøyd hver gang en forestilling får gode kritikker i hovedstadsavisene. For den kommer også til kulturhuset i byen min!

Jeg trenger ikke reise verken til Kina eller Russland for å oppleve HT.

HT har folkeliggjort teater - og i løpet av 40 år fjernet det stemplet teater har som noe forfinet og elitisk, for overklassen.

Det har de ikke gjort ved å reise til Russland. Eller Kina.

Det er ikke tvil om at opera og symfoniorkester absolutt blir sett på som snobbete av mange.

Skal NOSO ha livets rett, bør det søke å oppnå det samme med sine konserter, som HT har gjort med teater.

Her. I Nord-Norge.





Svar på kommentar

 
 
ET NORDNORSK ORKESTERPUBLIKUM MED UFRIVILLIG B-STATUS
Skrevet 22.03.2011 11:58 av Betenkt

Et prosjektorkester på sitt beste har gjerne en spisskompetanse som eksempelvis periodisk musikk,utvalgt(e)komponist(er) etc. Det er vel ikke målet til NOSO, eller?

Flytt hele orkesteret til Tromsø slik at musikerne gjennom daglig jobbing kan være med på å forme og utvikle et A-orkester. Hjemmetilhørighet er god personalpolitikk; kombinert med viljen til utstrakt turnévirksomhet. Bare se på MiNensemblet!

Så kan Bodø Sinfonietta få lov til å blomstre videre med sin spisskompetanse og identitet. Pose og sekk heter det visst.
I dag har derimot det nordnorske orkesterpublikummet ufrivillig fått en B-status. La det fort bli historie!

Svar på kommentar

 
 
KC?
Skrevet 22.03.2011 15:00 av Geir Thorsen

KC: Så du mener altså at det er NOSOs oppgave å omvende kunnskapsløse mennesker til å skjønne at klassisk musikk ikke er elitistisk? Det er en enkel grunn til at skuespillerne fra Hålogaland Teater ikke drar til Kina. Og det er at de ikke snakker norsk der. Ikke tilhørighet og lojalitet til Nord-Norge. (Hvorfor må forresten kunst alltid bli et spørsmål om distriktspolitikk i Norge?) Orkesteret bør selvsagt ha sin base i Nord-Norge, det er jeg enig i. Derimot har hele Nord-Norge mindre enn en halv million innbyggere fordelt på et gigantisk område. Da sier det seg selv: Man må på turne. Mange turneer. Og NOSO spiller da en del i Nord-Norge, gjør de ikke det?

Svar på kommentar

 
 
NOSO ETC..
Skrevet 24.03.2011 01:23 av Sveinung Lilllebjerka

Det har seg slik, at mange er sinte på oss i NOSO, spesiellt i Nordnorge, og det har forskjellige grunner..

Fordelen for oss som spiller musikk, er at det ikke er noen språkbarrierer ang. mulige turnevirksomheter til fjerne strøk, for vi spiller/kommuniserer uavhengig av språk. Derfor er ikke norske teatergrupper på turne i for eks. østen.

Under siste turneen vi/NOSO hadde i Kina i år, var jeg i kontakt med et par norske diplomater, og de UNDERSTREKET at NOSO sitt besøk i Kina, hadde stor diplomatisk betydning ang. forholdet Norge- Kina.

Noen sier at et permanent orkerster burde for eks, vært i Tromsø. Flott ide, men etter mitt synspunkt, er ingen byer i Nornorge store nok for et slikt orkester enda. Kanskje om 20 år.. Jeg har spillt mange konserter i Tromsø i Kulturhus, men publikumsomsuttningen kan ikke forsvare et permanent orkester der.. Beklager..Derimot, kan vi beslutte, at et besøk av NOSO et par ganger i året, bringer fulle hus, og stormende jubel!

For de som ikke vet det: NOSO har faktisk i løpet av den utrolig korte eksistes av knapt to år, hatt ca 30 konserter i Nordnorge. Uroppført et stort antall av nordnorske komponister, samt spillt inn første cd, som kommer ut snart, Og bla. hatt en meget vellykket konsert i St. Petersburg. Må poengtere, at St. Petersburg er en en del av de såkalte NORDOMRÅDENE, Som er en del av strategien fra Norge. Etc..

Det er klart, at vi må prioritere Nordnorge, og det mener jeg vi gjør. Men det er også viktig for norske utøvere å dra utenlands for å måle krefter, og kanskje bygge opp selvtillit. Eller dra til Harstad for å drepe selvtillit.. Hehe.

Men, er det ingen som setter spørsmålstegn når det gjelder statlige pengeforvaltinger ang. sport og den slags? Skal for eks. landslaget bare spille på hjemmebane hele tiden.. etc etc..

Svar på kommentar

 
 
SPRÅK ETC.
Skrevet 24.03.2011 09:23 av KC

Jeg vet jo selvfølgelig at teater ikke drar til kina nettopp på grunn av språket, men det er det prinsipielle jeg legger til grunn, og det skjønner vel de fleste.

Skal man kalle seg "nordnorges" eller "nordnorsk" hvasomhelst, forplikter det, man kan ikke bare surre rundt i verden og "måle krefter".

Jeg tror både jeg, og veldig mange andre, heller vil ha et bra orkester de får høre i ny og ne, enn et fabelaktig orkester de aldri får høre.

Grunnen til at jeg henger meg opp i dette, er fordi NOSOs nitidige argumenter hele tiden bærer tilbake til at "vi var så gode i kina" og "vi var så gode i russland".

Hvis NOSO skal være noe slags "regionorkester", er 30 konserter på to år bare småtterier å regne.

Geirs kommentar om "kunnskapsløse mennesker" synes jeg kanskje oppsummerer det bildet mange av oss har fått av NOSO; småarrogant og lite ydmyk.

Og selvfølgelig må man på mange turneer. Det er det teatrene får statsstøtte for

For all del, vær hva slags orkester dere vil, men skal vi betale med våre skattepenger, så får dere jekke dere ned litt og være litt ydmyke overfor det publikummet navnet deres insinuerer at dere er til for.

Vær ærlig om hva/hvem dere er. Er dere et statsfinansiert regionorkester i nordnorge, eller er dere et statsfinansiert orkester med musikere fra nordnorge?

Det lurer nok mange på.

PS til Geir: Selvfølgelig blir kunst et spørsmål om distriktspolitikk i Norge, i det øyeblikk kunsten er avhengige av så store offentlige midler. Du er hjertelig velkommen til å drive kunst uten offentlig støtte, men tar du våre skattepenger, må du tåle å bli stilt krav til.

Svar på kommentar

 
 
NEI.
Skrevet 24.03.2011 16:36 av Geir Thorsen

Kjære KC, la meg gjøre det klart at min såkalte "tilknytning" til NOSO er som publikummer og generelt musikkinteressert - når du blander sammen min litt sleivete kommentar med orkesterets image bommer du.

Jeg er fortsatt ikke hoderystende uenig i det du skriver. Orkesteret bør ha en base i Nord-Norge og jevnlig spille for nordnorsk publikum, men dette er overhodet ikke nok for et orkester med ambisjoner, like lite som Oslo-Filharmonien er fornøyd med bare å spille i Osloområdet. Det virker bare så åpenbart at NOSO vil være langt mer enn et distriktsorkester med Nord-Norge som hjemmebane. Det er ingen motsats til å jevnlig glede hjemmepublikummet. La oss heller hylle disse ambisjonene!

Svar på kommentar

 
 
Å VÆRE YDMYK
Skrevet 24.03.2011 23:56 av Sveinung Lilllebjerka

Jeg kan love deg, og alle i nordnorge, at jeg skjelver i buksene når jeg opptrer i nordorge. Jeg vet knapt om et strengere folkeslag, og jeg må innrømme, at det er lettere for meg å spille i en sal i for eks. Kina for 3000 mennesker, enn å for eks. spille i Harstad Kulturhus eller de andre nordnorske kulturhus.

Det har med kjærlighet og atmosfære å gjøre. Det er slike ting man som utøver føler veldig sterkt. Derfor er jeg, og helt sikkert alle i NOSO svært ydmyke, og fulle av respekt ovenfor det kresne nordorske publikum. Og jeg tillater meg å nevne, at de konsertene vi har hatt i nordnorge, har vært svært godt mottatt. Hva vår besetning består av, er ikke relevant, for vi bestrever et orkester som nordnorge forhåpentlighvis skal være stolte av. Det er ingen som syter når norske fotballag hyrer inn spillere fra for eks. Brazil etc..

Svar på kommentar


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no