Andrew Litton

Litton fornyer med Bergen

Sjefdirigenten blir til 2015.

Andrew Litton, som har vært sjefdirigent og kunstnerisk leder for Bergen Filharmoniske Orkester siden 2003, fornyer samarbeidet til jubileumsåret 2015, melder orkesteret.

- Jeg er svært glad og stolt over at avtalen med Litton nå er i havn. Det har vært av stor betydning å kunne sikre en kunstnerisk kontinuitet som med fornyet kraft kan spisse Bergenfilharmoniens egenart ytterligere i årene fram mot 250-års jubileet. Maestro Litton er vår orkesterbygger. Han vil være den rette til å videreutvikle orkestrets kvalitet og forsterke dets internasjonale posisjon. Gjennom sitt arbeid med orkesteret de siste åtte årene har han dyrket fram en spesielt rik strykerklang, som sammen med en energisk spillestil og stor musikalsk fleksibilitet har blitt orkesterets fremste kjennemerke. Samtidig er han en ypperlig kommunikator som når fram til alle med sin smittende energi og umiddelbare musikkglede, sier administrerende direktør Bernt Bauge i en pressemelding.


Turneer og innspillinger
Siden 2003 har Litton ledet orkesteret på 10 internasjonale turneer med konserter på steder som Carnegie Hall, Royal Albert Hall, Concertgebouw, Musikverein, Wien Konzerthaus, The Sage, München Philharmonie og Tonhalle i Düsseldorf. I mars/april drar orkesteret på turné til Sverige, Tyskland og Østerrike med konserter i blant annet Berlin, Wien og München. I 2012 planlegges det gjenvisitt til Concertgebouw og Spania, mens England besøkes i 2013.

På platemarkedet har samarbeidet manifestert seg gjennom innspillinger på plateselskapene BIS og Hyperion.

Del artikkelen på:
                    |     Mer
Andrew Litton

Legg til ny kommentar

6 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
FÖRTJÄNAR BÄTTRE
Skrevet 23.03.2011 16:01 av Magnus Andersson

Litton har varit chefsdirigent tillräckligt länge. Öppningen av dagens lunchkonsert med Harmonien är typisk för hans sätt att dirigera. I Morgenstemning var det helt platt i de första takterna där partituret är sparsamt skrivet. Så kommer hela orkestern in och musiken börjar leva. Ja, han är en superb dramatiker, men han saknar helt förmåga att teckna musikens mera poetiska karaktärer. Litton är ett bra val, men det är inte bra nog. Valet är passivt och något tråkigt. Bergen filharmoniske orkester förtjänar bättre.

Svar på kommentar

 
 
ROS TIL BERGEN FILHARMONISKE ORKESTER I CLASSICAL MUSIC
Skrevet 24.03.2011 18:17 av Trond Okkelmo

Kritikeren (Morgenbladet) Magnus Anderssons kommentar til fortsatt engasjement av Andrew Litton som sjefdirigent for Bergen Filharmoniske Orkester er interessant. Interessant er det også å lese Classical Musics vurdering av BFO/Littons innspilling av Stavinskys Vårofferet og Petrusjka. Utelukkende positiv, og innspillingen av 1911-versjonen av Petrusjka blir av kritikeren David Hurwitz karakterisert som den beste siden Boulez innspilling for flere tiår siden.

Svar på kommentar

 
 
INTERESSANT
Skrevet 25.03.2011 01:14 av Magnus Andersson

Spesialrådgiver (Norsk teater- og orkesterforening) Trond Okkelmos kommentar til mitt innspill om fortsatt engasjement av Andrew Litton som sjefdirigent for Bergen Filharmoniske Orkester er interessant. Interessant ville det også vært hvis han hadde et selvstendig syn å uttrykke.

Ellers sier jeg velkommen til innspill fra David Hurwitz. Jeg debatterer gjerne med ham – og for den delen med Okkelmo selv.

Svar på kommentar

 
 
ENDA MER INTERESSANT
Skrevet 25.03.2011 13:19 av Trond Okkelmo

Magnus Andersson er kritiker. Han oppgave er å bedrive kritikk. Selvsagt. Hans kommentar til BFO/Litton gjorde at mitt bidrag ble å la leserne se hva en annen kritiker, David Hurwitz, mener om prestasjoner orkestret og Litton nylig har gjort. Dette viser selvsagt også at kritikere kan være uenige, men her gjaldt det å la leserne få bredere grunnlag for egne vurderinger. Generelt har alle dirigenter sterke og svake sider, og Andersson ser jo også Littons sterke. Vi bør vel også ha in mente at orkestret har flere variabler inne i sin vurdering og sitt valg enn det utenforstående kritikere kan annamme.

Dette ikke ment som noen kritikk av kritikerne - bare en konstatering.

Magnus Andersson søker å uteske meg mitt syn på sjefdirigentvalget. Ved nærmere ettertanke skjønner han sikkert at jeg i min stilling ikke kommer med synspunkter på medlemsinstitusjonenes valg av ledelse.

Svar på kommentar

 
 
HVA SNAKKER VI OM?
Skrevet 27.03.2011 01:46 av Magnus Andersson

1) Mitt problem med Okkelmos kommentar er at han henviser til en annen kritiker som ikke snakker om samme sak som jeg. Jeg har skrevet så vel her som i Morgenbladet at Litton har noen strålende sider, men jeg mener også at han har noen svake sider og at BFO burde finne en ny dirigent for å utvikle seg videre som orkester. På sitt beste er det et fabelaktig orkester, og de burde ha alle forutsetninger for å bli enda bedre. Hurwitz snakker om én innspilling hvor Litton fremstår på sitt beste. Jeg snakker på et generelt grunnlag om hvorvidt han er passende for å fortsette som leder for BFO.

2) Selvsagt kan kritikere være uenige, men så lenge vi snakker om helt forskjellige ting er det vanskelig å snakke om en uenighet mellom oss. Jeg debatterer gjerne med Hurwitz hvis han uttrykker sitt syn på saken i Ballade ellet et annet sted.

3) Okkelmo har selvfølgelig rett i at det er mye å ta hensyn til i valg av dirigent, og som kritiker er det lett å overse hva som skjer innenfor en institusjons vegger. Likevel, BFO mottok over hundre millioner i statsstøtte i 2010. Vi som skattebetalere støtter orkesteret så til de grader burde vi vel også få innsyn i prosessen rundt å velge leder for orkesteret? Orkesterets anliggender er våre anliggender. Kritikeren kan sette søkelyset på at her er en prosess som er rar, og deretter burde enten journalister ta tak i saken hvis ikke BFO i forkant kommer med et svar vi kan akseptere.

Svar på kommentar

 
 
HVA SNAKKER VI OM?
Skrevet 27.03.2011 01:49 av Magnus Andersson

4) Okkelmo sier at han ikke ønsker å kritisere kritikere. Det ville vært interessant hvis han gjorde det med velfunderte argumenter. Kritikere får noe skjenn, men altfor lite seriøs kritikk.

5) Jeg skjønner godt at Okkelmo i sin stilling har vanskelig for å uttale seg om Litton, men jeg mener også at han burde sett hvor tam hans argumentasjon ble da han henviste til en annen person som snakket om en annen sak.

6) Egentlig synes jeg at det er litt trist at det skal være så vanskelig å få til en ordentlig debatt om sak her i landet. Hva om Okkelmo faktisk tok stilling? Hva om han kunne gå meg i møte og si at Litton er en ”suberb dramatiker”, som jeg tidligere skrev, og hva om han kunne si at jeg har litt rett i Littons mangel på poetisk sans. Gir han meg bare litt rett har han sett min argumentasjon og deretter kan han være uenig i min dom. Okkelmo kunne peke på andre kvaliteter Litton har, som f.eks. at hans nøkterne dirigeringsmåte i stillferdige musikkavsnitt gir mye ansvar til musikerne. Ja, slik kunne en informert debatt se ut, og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor Okkelmo i sin posisjon ikke kunne gå inn i en slik debatt.

Svar på kommentar


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no