EMI-direktør Bjørn Rogstad mener det er gøy å jobbe i musikkbransjen igjen grunnet den positive utviklingen på digitalt salg. (Foto: Kjetil Ree, Wikimedia Commons)
Foto: Kjetil Ree

- Enorm konkurranse

- Med Spotify vil man antagelig få like mye norsk musikk tilgjengelig i USA som i Norge, og det er en stor fordel, mener Bjørn Rogstad, sjef i EMI Norge.

Larry Bringsjord, styreleder i FONO interesseorganisasjonen for uavhengige norske plateselskaper, mener at Spotify kan generere “vesentlig inntekt i framtiden” om strømmetjenesten blir tilgjengelig i USA.

Bjørn Rogstad, direktør for det norske kontoret til den internasjonale plateselskapsgiganten i EMI, mener det er avhengig av om Spotify blir en suksess i USA eller ikke, og hvor markedsføringsmidlene styres fra.


Les også: - Markedet ligger åpent


- Enklere med Spotify
- I Spotify Norden styres markedsføring lokalt. EMI i Norge påvirker hvordan Spotify skal se ut i Norge, tilsvarende er det i Sverige og andre land. Man vil riktignok være tilgjengelig i USA, sammen med et hav av andre artister, men ikke veldig synlig, mener Rogstad.

Som Trond Tornes i Phonofile sier Rogstad at det i dag er vanskelig å få tilgjengeliggjort i USA.

- Det er veldig lite norsk musikk som er tilgjengelig i USA, og det blir enklere med Spotify enn det er med iTunes i dag. Med Spotify vil man antagelig få like mye norsk musikk tilgjengelig i USA som i Norge, og det er en stor fordel.


Stor konkurranse
At EMI også har kontor i USA er en fordel, mener Rogstad.

- Lista for at våre kollegaer i USA skal backe musikk fra EMI Norge er mye lavere fordi jobben blir gjort herfra. Det krever mindre investeringer og ressursbruk. Men på samme måte som norsk musikk blir tilgjengelig blir også for eksempel kroatisk, polsk, finsk og dansk musikk tilgjengelig. Konkurransen blir enorm. Man skal ikke undervurdere effekten av det heller.


Teknologisk langt foran
Men ting kan ta tid. Mens Europa opplevde en vekst i digitalt salg og strømming på 2-3 % i 2010, fikk Norge og Sverige en vekst på opp mot 60 %.

- Det norske markedet, primært Norge og Sverige, er veldig modent på veldig mange områder, og ligger teknologisk langt foran resten av verden. Derfor vil veksten vi ser, kanskje i Norge spesielt, ikke være like stor andre steder siden tilgang og bruk er ikke så modent.


- Gøy å jobbe i musikkbransjen
Rogstad mener Norden var det første området som fanget opp og fikk føle konsekvensene av de ulovlige tjenestene, og at utviklingen i Norge og Sverige ligger “noen år foran resten av verden”, Bildet vi ser i Norden vil etter hvert også komme internasjonalt.

- Det er gøy å jobbe i musikkbransjen akkurat nå i Norge. Vi blir monitorert nøye i USA og Europa. Flere og flere blir overbevist om at dette er framtiden. Man ser at digitalt salg er veien å gå, men infrastrukturen er ulik i verden, og utviklingen vil ta ulik tid. Mange har sett på utviklingen i Norge og Sverige med skepsis, men det blir færre og færre. Norden er uten tvil det ledende musikkmarkedet i verden på vekst digitalt og tilsvarende nedgang i fysisk. Det er en nødvendig og helt uproblematisk utvikling, sier Rogstad.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Mer i MICs bransjeregister

EMI-direktør Bjørn Rogstad mener det er gøy å jobbe i musikkbransjen igjen grunnet den positive utviklingen på digitalt salg. (Foto: Kjetil Ree, Wikimedia Commons)

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no