Publikum har mer makt enn før, mener Jarle Savio i EMI.

Ny maktbalanse

EMI mener selskapet ikke lenger er avhengige av radiospilling og musikkjournalister for å få oppmerksomhet rundt artistene sine.

- Hjemmesiden er viktigere enn noen gang, sier Jarle Savio, A&R ved EMI Music Norway.


Les også: Blogg + bransje = nesten sant


Bruker mindre per album
I dag legges det stadig mer vekt på at artister kommuniserer med fansen gjennom sosiale medier, og Savio mener at dagens publikum ikke lenger nøyer seg med pressemeldinger; de vil være de første til å høre om det nyeste – fra artistene selv.

- Etablerte media og musikkbransjen har ikke lenger like mye makt, mens publikum har fått mer makt. Når dagens publikum stoler mer på anbefalinger fra hverandre enn på reklame, fungerer ikke den tradisjonelle markedsføringen like godt som før. Vi kan med andre ord si at musikkbransjen nå er inne i en ny virkelighet.

Savio understreker at plateselskapene i dag kan bruke den nye maktbalansen i bransjen til sin fordel.

- Vi er ikke lenger avhengige av radiospilling og musikkjournalister for å få oppmerksomhet rundt artistene våre. Det er også sjeldent behov for å kjøpe dyr annonsetid på TV. Vi kan heller bruke pengene andre steder. Ved at vi bruker mindre penger per solgte album i dag enn det vi har gjort tidligere, er resultatet at inntektene nå er større, sier han.


Les også: Selger mindre, tjener mer


Fordelaktig endring
Facebook er det viktigste sosiale mediet, men det er flere digitale plattformer å vise seg fram på.

- Noen kommuniserer med bilder på Flickr eller videoer på YouTube, mens andre blogger eller tweeter. For oss er det viktig at artistene alltid står 100 % inne for det de gjør, og da må man bruke de kanalene som artistene selv er komfortable med.

Det er med andre ord artistenes egne ønsker som står i høysetet.

- Vi har også artister som er helt private og som nekter å si noe i noen kanaler. Dette vil funke for noen, mener han, og trekker fram Marit Larsen og Sivert Høyem fra egen artiststall som eksempler på artister som er aktive i sosiale medier.

Selv om EMI Music ikke pålegger noen artister å synliggjøre seg i sosiale medier, så blir de gjerne fulgt opp i forhold til hvordan de best kan bruke mediene til sin fordel.

- Det er kanskje ikke naturlig for en artist med en viss mystikk rundt seg å dele at han har vært med tannlegen, mens en pop-artist med et ungt publikum kan tillate seg å dele mer ifra privatlivet sitt, sier Savio, og legger til at det blir brukt mye tid på å lage en strategi som passer for den enkelte artisten.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Mer i MICs bransjeregister

Publikum har mer makt enn før, mener Jarle Savio i EMI.

Legg til ny kommentar

3 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
INNTEKTER/RESULTAT
Skrevet 15.09.2011 15:06 av FR

Det er ikke inntektene som blir større når utgiftene er mindre; det er resultatet som blir bedre. Men vi skjønner hva du mener Jarle. ;-)

Svar på kommentar

 
 
VELKOMMEN TIL OVERFLATEN !?
Skrevet 15.09.2011 15:26 av Bjørn

'Vi kan med andre ord si at musikkbransjen nå er inne i en ny virkelighet.' ha ha..... jeg prøvde med noen forslag til Akers MIc den gang de hadde butikk i trondheim på nittitallet. Og noen mailer til Universal. Akers hadde ikke engang vært inne på tanken - og Universal svarer aldri. jeg er enig i at musikkjournalister har en begrenset rolle i dette... men det har de alltid hatt... helt siden piratradioene slo seg opp har vi villet høre musikken - ikke lese om den. Og da er youtube ol veien å gå.... delvis hjemmesider så lenge de gir noe... ikke bare en liten snutt.....

Svar på kommentar

 
 
GENERASJONS- SKIFTE
Skrevet 15.09.2011 19:05 av Jens F. Ryland

Det største dilemmaet musikk-bransjen står ovenfor i denne sammenhengen er at om artistene tar ansvaret selv så minker behovet for et plateselskap. Sosiale Media tillater publikum direkte kontakt med sine favoritt- artister, og dette er den desidert mest kraftfulle markedsførings- kanalen man kan bruke som artist.

Jeg har selv satt i gang et lite eksperiment kalt Artisan ( www.artisannorway.com ) hvor vi har laget en blogg for å selv markedsføre et band. Her får jeg en del feedback og dette skiller seg i to:

- Mange av den eldre garde (i denne sammenheng alle over 25) er skeptiske til at jeg viser trynet på en slik måte og av-mystifiserer imaget. Men jeg klarer ikke ta denne kritikken seriøst i og med at disse kritikerne som oftest ikke selv er spesielt aktive på plattformene og får lite med seg hva som skjer.

- Mesteparten av leserne er positive. Jeg får kun positive tilbakemeldinger, kritikken kommer i andre former og fra de etablerte i bransjen.

Jeg vil påstå at artister som har tenkt å vokse fremover er sterkt avhengige av å kunne drive sin markedsføring selv. Dette er nok ikke enda et tema fordi for få artister gjør et eget opplegg slik vi driver på Artisan, men etterhvert vil flere og flere skjønne kraften i dette og da vil de som velger å "bevare mystikken" bli glemt.

Men som sagt så er denne utviklingen direkte i konflikt med plateselskapenes ønsker, ikke fordi dem misliker markedsføring, men fordi dette vil medføre en slags desentralisering og minske viktigheten av å ha et selskap i ryggen.

I forhold til Sosiale Media er det ingen av oss som er eksperter, til det er utviklinga alt for rask. Jeg skreiv disse postene om temaet tidligere i uka:
http://www.artisannorway.com/3042/music-business-and-social-media/
http://www.artisannorway.com/3051/analyzing-borknagar/

-------------Jens

Svar på kommentar


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no