Det er mange måter å se an utviklingen. Illustrasjonsfoto fra en platebutikk i Berlin.
Foto: Ballade.no

Medan vi ventar

INNLEGG: Det er ei forenkling å sjå på digitaliseringa av musikken som noe som snur bransjen på hovudet, skriver Olav Opsvik.

Dette innlegget følger opp debatten om selskapene som velger å være tilbakeholdne i forholdet til strømmetjenestene. Debatten startet med Opsviks innlegg "ECM og strømmetenestene", og har siden blitt fulgt opp av flere parter. Red. anm.

Lat meg først få takke Erik Hillestad, Tord Gustavsen og Guttorm Andreasen for gode innspel til denne debatten. I løpet av veka som gjekk har vi fått belyst ulike sider av strømmetenestene og digital distribusjon av musikk, men vi kom oss raskt tilbake til utgangspunktet med Hillestad sitt siste innlegg "Utviklinga mot strømmen".


Les innlegget fra Tord Gustavsen her: "Smertefull skvis". Innlegget fra Guttom Andreasen leser du her: "Husker du hvor stille det var?"


Ros for åpenhet
Hillestad skal først og fremst ha ros for å fortelje om korleis situasjonen er for Kirkelig Kulturverksted, og for å setje fingeren på kvar det kniper. Eg vonar han vil sitte godt planta i platedirektørstolen vidare i debatten!

Visst har vi ei massiv breidde av nyskapande musikk i dag. Internett og digital distribusjon i alle slags former har definitivt hatt stor betydning for utviklinga. Og samme korleis ein opplever utviklinga, er det ei forenkling, og ja, litt historielaust, å sjå på digitale medier som eit heilt nytt fenomen som har snudd bransjen på hovudet.


Har stått på bakbeina
Heilt sidan dei første skjellakkplatene har det vore ei ganske eintydig utvikling mot meir og meir distribusjon, der musikkopptak i tråd med eit meir og meir globalisert verdensbilete har blitt enklare tilgjengeleg for alle verden over.

Det er også ein openbar tendens at innovatørar (piratar?) har kjempa mot ein seig bransje ved framveksten av alle slags teknologiske nyvinningar. Dette har det faktisk blitt skrive fleire bøker om.

Vidare har Hillestad ein nyare, viktig tendens som grunnlag for sin argumentasjon. Bransjen har lenge hausta fruktene av tidlegare produksjonar, gjennom å resirkulere dei når nye format blir etablert. Men sjølv om dette er ein nyare tendens har det ikkje oppstått med strømmetenestene.

For litt over eit år sidan publiserte NRKbeta ein fabelaktig artikkel om nettopp dette. Her kan vi lese at CD-en nådde toppen i '98, altså litt før Napster og liknande tenester fekk sitt gjennombrot, nettopp fordi katalogen var i ferd med å bli tømt.

I mellomtida har bransjen stått på bakbeina, sutra og saksøkt, og eit produkt som var i tråd med den teknologiske utviklinga blei altså ikkje lansert før i 2008, altså strømmetenestene med Spotify i spissen.



Følg musikkdebatten: Ballade på Facebook



Kan ikkje slutte der
Selskapa som har vore omtalt i denne debatten står naturlegvis litt ukanten av den store 'Bransjen', og det Hillestad trekk fram er viktig fordi det forklarar oss kvifor nisjeselskapa er truga av dei eksisterande modellane. Dette er eit problem vi må ta på alvor.

Men vi kan ikkje la resonnementet slutte der, Hillestad. Spørsmålet er: Kva har du, eller Manfred Eicher for den del, tenkt å gjere med det? Eg tvilar ikkje på at problemma du legg fram er der, men strømmetenestene er om ikkje anna ein del av løysinga, ikkje problemet.


Men kva skal skje?
Tord Gustavsen trekte også i sitt innlegg fram Gubemusic, og dette er ein framifrå teneste.

Problemet er berre at publikum allereie har kjørt inn strømmetenestene, og dei siste tretten åra har publikum heile vegen vore i forkant av bransjen. Det er den utviklinga vi må snu. Med strømmetenestene (som så vidt er i gang med å spreie seg) har vi sett at folk på tross av tretten år med fildeling er meir enn villige til å betale for musikk.

No er jobben dykkar å gi oss kvalitetsmusikk distribuert på ein måte som er verdt pengane. Hillestad har innsett dette, sjølv om han med retorikken han bruker framstiller seg sjølv som bakstrebersk. Likevel er han der, og gjer noko med det.

Men kva skal skje med ECM medan vi ventar?


Olav Opsvik er musikkstudent og skribent.

Del artikkelen på:
                    |     Mer
Det er mange måter å se an utviklingen. Illustrasjonsfoto fra en platebutikk i Berlin.

Legg til ny kommentar

4 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
EN DEL AV LØSNINGEN
Skrevet 02.05.2012 13:28 av Erik Hillestad

Hei Olav Opsvik! Takk for fint og innsiktsfullt innlegg.

Ja, du har rett i at vi må betrakte strømmingstjenester som en del av løsningen og ikke som noe som skal motarbeides. Men inntil videre vil vi i KKV og flere selskap måtte vente noen måneder fra utgivelse, kanskje inntil et år før vi legger ut nye ting til strømming. Ellers er det ingenting å dekke produksjonskostnadene med, langt mindre til drift.

Dersom vi får myndigheter, jurister og ulike fasilitatorer med på en god utvikling, så er det et berettiget håp om at de nye tjenestene etterhvert også vil gagne nyutgivelser og være med på å gjenerobre verdikjeden så vi slipper å gå på krykker.

Men dette tar tid. En del jurister og bransjefolk og politikere må gjøre en jobb som det nye paradigmet krever. Selvsagt har du rett i at det har vært mange glidende overganger fram til stedet vi er på nå, men å si at vi nå er framme ved saligheten fordi vi har fått en lovlig strømmetjeneste er for naivt, så lenge den tjenesten er en så svak modell for nyproduksjon. Vi har kommet et stykke, men både fordi bredden lider og fordi piratene ikke bortfaller så lenge ikke påtalemyndigheter og politi gjør noe, blør vi i alle retninger, og spørsmålet er om det er mulig å overleve med en drift som sikrer artistene et reellt miljø rundt virksomheten sin i form av god produsentoppfølging, nye utfordringer og proff hjelp til å bli synlige.

Svar på kommentar

 
 
FOR TREIGT
Skrevet 02.05.2012 14:49 av Olav Opsvik

Hei Erik Hillestad.

Men problemet slik eg ser det er altså at dette tek _for_ lang tid. Kan ikkje problemet ligge litt i at ein er og har vore for redde for å satse på nye løysingar?

Eg er også nysgjerrig på meir detaljar rundt problema du skildrar. Kva slags modell ser du føre deg? Kva skjer i desse dagar med dialogen mellom plateselskap og strømmetenester?

Og: Trur du ECM er tent med å trekke seg fullstendig ut?

Svar på kommentar

 
 
SKULLE ØNSKE DET KUNNE GÅ FORTERE, MEN.....
Skrevet 02.05.2012 15:56 av Erik Hillestad

Det er såre enkelt å si "sats på nye løsninger", men når det innebærer konkurs eler avvikling, og at en rad med artister mister kontakt med noen som vil bruke tid og penger på dem, så ber jeg om forståelse for at vi nøler litt. Problemet er at Universal eier så stor del av bransjen at så lenge de er fornøyde og Spotify og Wimp og andre kommer til enighet med dem, så er den sterkes lov og rett så kraftfull at mindre aktører ikke kan påvirke prosessen før i etterkant. Universal og de andre multinasjonale er fornøyde fordi de tjener penger på en stor katalog, og har liten egeninteresse i å skape nye produkter i andre sjangere enn de som er tilpasset strømmingformate. (Dvs der det genereres store summer fordi mange vil lytte mye på samme låt, slik at det faktisk blir penger av det også på strømming). Vi som er et annet sted må finne bedre løsninger og bruke den tida det tar, eller dø. Så alvorlig er det faktisk. Jeg tror faktisk at ECM enn så lenge er tjent med å trekke seg ut, særlig fordi CD'en lever i beste velgående i de fleste markeder utenfor det hyperteknologiske Skandinavia, hvor særlig Norge går i bresjen for de nye strømmingskanalene. Hilsen Erik

Svar på kommentar

 
 
PIRATER ER EN UTDØENDE RASE
Skrevet 03.05.2012 16:02 av Anders Hofseth, NRKbeta

Hei Erik

"fordi piratene ikke bortfaller så lenge ikke påtalemyndigheter og politi gjør noe" er - meg bekjent - en idé basert på utdatert informasjon.

IFPIs Marte Thorsby sa følgende til Dagens Næringsliv for nær et år siden: "Det er særlig interessant at 74 prosent av de under 30 laster ned mindre ulovlig enn de gjorde tidligere. Jeg mener dette betyr at vi har klart å møte forbrukernes ønsker om gode og lovlige tjenester." Det ser ikke ut til å være lov med lenker i dette kommentarfeltet, men om du klikker på navnet mitt tror jeg du kommer til en artikkel jeg har skrevet om saken.

Kortversjonen er at folk (de såkalte piratene) ikke gidder laste ned dersom det finnes mer effektive måter å få tilgang til musikk på. Og en høy andel av dem betaler også for det.

Dette betyr ikke at det ikke er utfordringer knyttet til å finansiere mange musikkinnspillinger i 2012. Men jeg tror de såkalte piratene snart bør få hvile.

Svar på kommentar


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no