MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



- Musikkjournalister stjeler fra artistene

Publisert: 09/25/2002 av Knut Steen

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2002092512572447314259

Musikkjournalister får i løpet av et år veldig mange CDer. Noen har man spurt etter, andre kommer uoppfordret. Enkelte journalister tar ut promoeksemplarene de anser seg som ferdige med, og bytter dem inn i annen musikk - eller sigaretter. Plateselskapene er ikke imponerte. - Dagens byttepraksis er tillitsbrudd og tyveri, sier markedsansvarlig i Universal Music, Harald Tømte. - Det er ikke riktig at skibenter skal tjene på å selge plater de har fått under tillit, og samtidig frata artisten inntekter, istemmer Anne Læhren hos BMG Norway AS.

Harald Tømte, Universal (200x)

- Hvis promoeksemplarer blir byttet inn, stjeler man fra artisten, som ikke får royalties på promoskiver. Aller verst er dette med materiale som er nytt eller ikke ute i salg enda, mener Tømte.

Promotionansvarlig for Warner Music Norway, Guttorm Raa, mener anmeldereksemplarer er en tillitserklæring: - Vi må stole på de vi sender plater til. Platene som er stemplet skal ikke kunne byttes, men det er ikke absolutt alle plater som blir stemplet. Det er for eksempel lett å glemme å merke skivene som ikke sendes, men leveres rett ut fra kontoret. Her håper vi på at journalistens samvittighet kommer inn i bildet. Byttes en Warner-plate inn i en plate fra et annet selskap, taper vi penger.

- Det er ikke riktig at skibenter skal tjene på å selge plater de har fått under tillit, og samtidig frata artisten inntekter fra en kjøper som ellers ville la lagt pengene i en ordentlig plate, sier promotionansvarlig hos BMG, Anne Læhren: - Dessuten er det ulovlig å videreformidle IFPI-stemplede plater. Men jeg har mer forståelse for at plater man ikke har bedt om byttes, enn at man hamstrer eller tigger i det ærend å bytte det mot noe annet. Jeg håper selvfølgelig at man heller bytter innbyrdes i redaksjonen, men det er umulig å tvinge folk så lenge noen kjøper disse platene.

Og det er det mange som gjør. Ballade sitter med sikre bekreftelser på at det ikke bare er bruktbutikkene som videreformidler merkede promoplater. Vanlige platebutikker tar også ofte imot disse CDene i bytte mot andre varer.

- Dette er direkte ulovlig, sier Tømte. Læhren sier at hun ikke har sett promoskiver for salg i vanlige platebutikker: - Hvis jeg hadde sett det, hadde jeg blitt fryktelig irritert.

Joakim Haugland fra Voices Of Wonder kan fortelle at det ikke bare er nye plater journalistne bytter til seg:

- Vi fikk en henvendelde fra Platekompaniet for en stund siden, angående journalister som hadde ønsket å bytte inn kliss nye promoplater i sigaretter. Jeg har forståelse for at skribenter, som fort sitter med enorme mengder plater, gjør en utrenskning iblant, og bytter inn disse for å utvide sin egen musikalske kompetanse. Men det er fryktelig trist når platebutikkene melder at de ikke trenger å ta inn nye skiver fra oss, fordi de allerede har fått inn eksemplarer annensteds fra. Da taper vi penger, og artistenes arbeid undergraves.

Tømte har en annen holdning til dette: - Det er bedre at journalister brenner promoplatene, enn at de setter dem i sirkulasjon. Musikkjournalister får stort sett akkurat det de vil ha av musikk uansett, og det blir fryktelig feil om eksempelvis DeLillos skal betale for at en journalist vil ha en skive med Gåte fra butikken. Illegal spredning av ny musikk har blitt et så stort problem at ekstreme sikkerhetstiltak nå iverksettes, forteller han:

- Nylig fikk vi besøk fra England av en representant som kom med Shania Twains siste singel i lommen. Han kom inn til våre kontorer, satte CDen i platespilleren, og lot oss få høre på den. Deretter dro han hjem til England med singelen. Bransjen er livredd for at ulovlig distribusjon skal ødelegge salget, og dette må lemfeldig omgang med promoeksemplarer ta en del av skylden for.

- Det er fryktelig trist å sitte og ødelegge fine omslag fordi man ikke kan stole på journalistene, mener Haugland: - Jeg bruker en masse tid på å klippe, stemple og skrible på omslag som skal sendes ut til pressen, det skulle ikke være nødvendig. Men så lenge Benni's og andre butikker tar imot disse platene uten skrupler, ser jeg meg nødt til det.

Argumentet om at journalistene tjener så dårlig på anmeldelser at de fortjener noen frynsegoder, vil ingen av de vi har snakket med være med på:

- Det får være avisenes problem, artistene kan ikke lastes for dette, er den enstemmige dommen.

Om du selv vil komme med innspill til dette temaet, kan du sende ditt bidrag på e-post til ballade@mic.no
 

Relaterte bedrifter:

Warner Music Norway AS (Plateselskap; Distributører/grossister)

Universal Music Norway (Plateselskap)

BMG Norway AS (Plateselskap)

Voices Music & Entertainment AS (Plateselskap; Distributører/grossister; Forlag\Musikk)

Relaterte personer:

Harald Tømte, Salgsdirektør

Joakim Haugland, Promotion

Anne Læhren, Presse/TV-promotion

Guttorm Raa, Presseansvarlig

Relaterte artikler:

25.09.2002 Hva er det med norske musikkjournalister?

11.09.2002 Den lille store musikkjournalist-krigen

12.09.2005 Christer Falck svarer på kritikken: Sirkus VG-Lista

28.06.2005 Skråblikk på det norske musikkparnasset - Del 2

27.06.2005 Skråblikk på det norske musikkparnasset

10.03.2004 Musikkjournalistikk: Smak og behag

19.02.2004 Ti år med Smalltown Supersound feires på Blå

20.11.2002 Platesjefer bekrefter internoppgjør

04.10.2002 Om naive platesjefer og lav produktmoral

03.10.2002 - Slik foregikk byttepraksisen

02.10.2002 Per Eirik Johansen: - Jeg kjenner ingenting til dette

01.10.2002 - IFPI bør komme seg på banen

30.09.2002 - Hvem stjeler fra hvem?

30.09.2002 Bransjen sjokkert over platebytting

30.09.2002 Promostempler ødelegger kunstverk

30.09.2002 Promo-bytte: Viktig nok til en lang diskusjon?

27.09.2002 - Platesjefer spaserte ut med fjernsyn

26.09.2002 Christer Falck: - Plateselskapene bør holde kjeft

26.09.2002 - Plateselskapene bør gå i seg selv

26.09.2002 - Platebransjen er selv de verste

26.09.2002 Thomas Strzelecki: - Alt for å terge Sæmund

26.09.2002 - Vi selger ikke promo-plater

Relaterte tema:

Ordskifte om norsk musikkjournalistikk

04.10.2002 Byttehandel med plater (2002)

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no