MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Kulturmeldingfugl (300x200)Om kulturmeldinga: - Toler kulturlivet fri ferdsel?

Publisert: 09/15/2003 av Solveig Grødem Sandelson

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2003091511530813225909

Som et apropos til dagens kommunevalg, bringer Ballade her videre Solveig Grødem Sandelsons kommentar til kulturmeldingen, som ble lagt frem 29. august. - Det spørst om vi ikkje fekk den kulturmeldinga vi fortente, skriver hun, og anklager kulturlivet for å ha lagt seg på en svært så defensiv linje i forhold til Kulturmeldingen, der man for all del ikke måtte støte noen. - Det er viktig ikkje å vera kontroversiell. Det er viktig ikkje å bruka ord som kling kritisk, det er viktig å virka samlande. Sånn at heile kulturlivet kan opptre i samla flokk når dei må våga seg ut av sin eigen sfære, ironiserer Sandelson. - Norsk kulturliv har tradisjonelt sett på seg sjølv som ei samling skjøre planter. Ei samling det ikkje skal meir enn eit vindpust til for å blåsa livet ut av.


Av Solveig Grødem Sandelson, Stavanger Aftenblad

Det er vel ikkje meir å seia nå. Om kulturmeldinga. Bortsett frå at det spørst om vi ikkje fekk den kulturmeldinga vi fortente. Dei har lytta godt, byråkaratar og politikarar. Meldinga oppsummerer i stor grad tankar, tendensar og haldningar i norsk kulturliv dei siste ti åra. Kvalitet har blitt eit viktigare ord, kultur har ein eigenverdi, kulturomgrepet er ikkje lenger like utvida, tydeleggjort i meldinga ved at frivillige organisasjonar må vika, dei får stort sett sitt i ei anna melding, frivillighetsmeldinga. Globalisering og internasjonalisering står sentralt, noko dei mange festivalane får honnør for å bidra til. Og i tillegg til dei tunge institusjonane, som symfoniorkestra, skal også frie ensemble og frie kunstnarar få betre kår, ikkje minst dei frie dansemiljøa. Kvalitet, globalitet og individualisering er viktigare enn nasjonsbygging og det store fellesskapet. Jo, det er ei nokså dekkande oppsummering av tendensane som har rørt seg på arenaen. Dei fleste aviser brukte ikkje meir enn ei helg og ein leiarartikkel på å få sagt det som var å seia. Og det ikkje nødvendigvis fordi dei tok lett på oppgåva.

For kulturministeren har fått med seg fleire slåande tendensar frå den norske kulturarenaen, også slike som verkeleg har levd lenge i landet: Det er viktig ikkje å vera kontroversiell. Det er viktig ikkje å bruka ord som kling kritisk, det er viktig å virka samlande. Sånn at heile kulturlivet kan opptre i samla flokk når dei må våga seg ut av sin eigen sfære. Når dei må ut og be om pengar, når Per Kristian Foss og eit Stortingsfleirtal må overbevisast. Og, endå verre, når ein vil setja kultur på dagsorden i valkampen.

Det som er samlande og ukontroversielt gir også eit godt utgangspunkt for ein konstruktiv kulturdebatt. Syns kulturministeren. Det er ikkje sannsynleg at det er noko ho har funne på heilt av seg sjølv.

Norsk kulturliv har tradisjonelt sett på seg sjølv som ei samling skjøre planter. Ei samling det ikkje skal meir enn eit vindpust til for å blåsa livet ut av. Kva skade ein framfusen orkan som for eksempel Framstegspartiet kunne koma til å påføra, er ikkje til å tenkja på. Kontroversielle diskusjonar er altfor risikable, ein må ikkje gi pengesterke kulturfiendar gratis ammunisjon. Om haldninga ikkje lenger står skrive med eldskrift på veggen, er røyksignala endå tydelege nok til at ein kulturminister oppfattar dei.
Det er ikkje så vanskeleg å forstå ei slik haldning, det er heller ikkje vanskeleg å finna historiske grunnar til den. Men kanskje gir debattdøden kulturmeldinga så fort leid, også eit bilete av effekten?

Nå kan ein hevda at også i denne defensive haldninga tar Kulturmeldinga først og fremst opp i seg det som har vore, trekkjer konklusjonane, heller enn å snappa opp nyare tendensar, halda fram visjonar, eller sjølv peika på alternative måtar å navigera på. Valgerd er verdikonservativ. Likevel kan ein ennå finna pustande restar etter denne haldninga, for eksempel finn vi i Stavangerregionen akkurat nå to prosjekt det synest nesten umuleg for einkvar kulturaktør å uttrykkja skepsis til: Det eine er det nye Konserthuset. Rundt det, utan avsendar, ligg ei luftig forventning til at samtlege aktørar i musikklivet, frå dei frivillige organisasjonane til profesjonelle aktørar i ulike sjangrar, må gi si fulle tilslutning til prosjektet for at det skal kunna vera liv laga. Likevel virkar det ikkje å ha særleg stor gjennomslagskraft når dei gjer akkurat det. Det kan virka som ein variasjon over det evige ropet om ”ulv, ulv” – så mange gonger har ein i store kultursaker ropt med ei samlande, ukontroversiell stemme at ingen lenger tar notis av det, det har blitt eit tomt ritual.

Det andre prosjektet er Tou scene, og alt som finn husrom og identitet innanfor dei gamle bryggeriveggene. Ein skal ikkje trø i graset, spede spirer må få gro. Men når er spirene sterke nok til å tola fri ferdsel? Må det nyskapande, eller rett og slett det nye, vernast frå nærgåande spørsmål for å overleva, eller må det tola kritisk interesse heilt frå starten av? Og kor lenge kan det i tilfelle vernast, før det mister relevans for omverda? At ein arkitektskole blir stabla på beina så og seia over sommaren kan vera imponerande og kreativt gjort. Eller det kan tenkjast å vera forhasta, til og med uansvarleg. Kor er arenaen som kunne få fram nyansane mellom dei ytterpunkta?
Eller er det uansvarleg å stilla slike spørsmål, til og med lite konstruktivt?

Nei, Valgerd har lytta godt til kulturfeltet, ho. Ho støttar det som synes korrekt å støtta, akkurat nå. Og legg forhalda til rette for at kulturlivet på rituelt vis kan slå ring om beitet sitt. Som om det er ein heilt nødvendig føresetnad for å overleva i ein debatt. Spede spirer må få stå, dei toler ikkje fri ferdsel. Tar ho feil?

Artikkelen "Toler kulturlivet fri ferdsel?" sto opprinnelig på trykk i Stavanger Aftenblad onsdag 8. september, og er bragt videre med generøs tillatelse av artikkelforfatteren.
 

Relaterte bedrifter:

Kultur- og kirkedepartementet (Offentlige institusjoner\Departementer)

Relaterte personer:

Solveig Grødem Sandelson, Musikkviter, Fløytist, Skribent

Relaterte artikler:

27.08.2003 Arnfinn Bjerkestrand, MFO: - Kultursaker glimrer med sitt fravær!

27.08.2003 D-dag for norsk kultur?

29.08.2003 Kulturmeldingen: - Innkjøpsordningen, de frie ensemblene og symfoniorkestrene skal styrkes

29.08.2003 Kulturmeldinga om musikk - ei innleiing

29.08.2003 Kulturmeldinga om ensemblestøtte

29.08.2003 Kulturmeldinga: Innkjøpsordninga for fonogram bør styrkjast

01.09.2003 MFO: - Kulturmeldingen må føre til et løft for profesjonelle kunstnerne

01.09.2003 Kulturmeldingen: En styrking av det frie profesjonelle musikklivet

01.09.2003 Norsk Musikkråd og Norges Musikkorpsforbund skuffet over kulturmeldingen

01.09.2003 Norsk Rockforund: - Behov for en oppfølgende utredning

01.09.2003 Norsk jazzforum : - Glade for den solide plassen norsk jazz har fått i Kulturmeldingen

02.09.2003 Kulturmeldinga om PNEK og elektronisk kunst

02.09.2003 Kulturmeldinga om MIC, dokumentasjon og informasjon

03.09.2003 Kulturmeldinga om symfoniorkestra, fleksibilitet og kvalitet

03.09.2003 Kulturmeldinga om musikkfestivalar og lokale arangørar

03.09.2003 Kulturmeldinga: Særskilt om kor

04.09.2003 Kulturmeldinga om kyrkjemusikken

08.09.2003 Kulturmeldinga: Om opera og dans landet rundt

15.09.2003 Kommunevalget 2003: - Kulturlivet med hendene i lomma

05.02.2007 Ignorerer Kulturby 2008 de frie profesjonelle kunstnerne?

01.04.2005 Fokus på norsk platebransje: Kultur eller såpe?

18.03.2005 Stortingsmelding om kultur og næring lagt fram i dag

31.03.2004 Stortingets kulturkomite: Fleksibilitet og dynamikk i musikklivet

30.03.2004 Det store Kulturløftet - felles kulturplattform fra SV, Sp og AP

03.03.2004 Musikklivets tiltakspakke: Slik vil vi ha det!

02.03.2004 Bill.Merk: 314 millioner i økning

01.03.2004 - Historisk samstemthet!

11.12.2003 - Tendenser til stormannsgalskap hos politikere?

23.10.2003 Sammen om større pott

21.10.2003 Kulturmeldingen og den problematiske populærmusikken

20.10.2003 Høring om kulturmeldingen

08.10.2003 Kor og korps: - Statsbudsjettet fiendtlig til det frivillige kulturlivet

08.10.2003 Innkjøpsordningen og festivalstøtteordningen foreslås styrket

Relaterte tema:

Kulturmeldingen 2003: "Kulturpolitikk fram mot 2014"

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no