Av Tilman Hartenstein
Wiggen hadde studert piano bl.a. i Darmstadt, da han slo seg ned i Stockholm i 1955. I 1959 ble han ordfører i Fylkingen – en stiftelse til fremme for kammermusikk grunnlagt i 1933, som hadde utviklet seg til en spydspiss innen moderne instrumentalmusikk under komponistene Karl Birger Blomdahl og Gunnar Bucht.
Wiggen kjente til både Darmstadt-skolen og Pierre Schaeffers musique concréte, og begynte å arbeide for et nytt forhold mellom kunst, musikk og teknologi, blant annet i samarbeid med Moderna Museet. Et resultat ble den legendariske konferansen Art and Technology i 1967. Wiggen fikk stor innflytelse i Stockholms musikkliv, og grunnla Fylkingens internasjonale renommé. Han forble formann helt til 1969.
Allerede i 1960 innrettet Wiggen Sveriges første lille elektroakustiske musikkstudio ved Arbetarnas Bildningsförbund i Stockholm. Her ble senere 'tekst-ljud-komponister' som Lars Gunnar Bodin og Bengt Emil Johnson undervist av bl.a. Gottfried Michael Koenig.
I 1962 startet Wiggen arbeidet med å bygge opp et stort elektronmusikkstudio (EMS) som skulle bli verdens første med et datastyrt klangsystem av bl.a. 24 digitale tonegeneratorer – på denne tiden egentlig en teknisk umulighet. I 1964 overtok Sveriges Radio utviklingen av EMS under ledelse av Wiggen og to geniale ingeniører: Per Olov Strømberg og Tage Westlund. Studioet ble tatt delvis i bruk allerede i 1967 og ledet av Wiggen frem til 1975.
Sammen med amerikaneren David Fahrland utviklet Wiggen også et eget dataspråk for komposisjon av elektronisk musikk: MUSICBOX. Det ble aldri anvendt i EMS av andre enn Wiggen selv – det var for langt forut for sin tid. Først 20 år senere kom noe lignende – IRCAMs dataprogram MAX, som i dag brukes mye blant komponister.
Det finnes bare fem bevarte originalkomposisjoner av Knut Wiggen, laget ved hjelp av MUSICBOX i årene 1972-75. De presenteres for første gang samlet på Ultima 2003, i originalt klangformat ved hjelp av Stig Carlsson-høyttalere.
Knut Wiggen vil selv være tilstede under konserten på Parkteateret, og programmet er som følger: "Sommarmorgon" (1972), "Etyd" (1972), "Resa" (1972), "Tornado" (1974) og
"EMS för sig själv" (1975).
Knut Wiggen vil også være temaet for et todelt radioprogramm på P2, "Den elektroniske musikkens skjulte gestus". Del 1 sendes lørdag 4. oktober klokken 22.30, mens del 2 kan høres på lørdag 11. oktober kl. 22.30, P2.
Relaterte bedrifter: |
|||
ULTIMA (Festivaler\Oktober) | |||
Parkteatret Scene (Konsertsteder) | |||
Relaterte personer: |
|||
Knut Wiggen, Komponist | |||
Relaterte begivenheter: |
|||
Relaterte artikler: |
|||
07.10.2003 Exploratio Invisibilis - en lasermålt reise i lyd | |||
01.10.2003 Ultima som internasjonal møteplass for publikum og kunstnere | |||
22.09.2003 Christian Eggen: - Mozart er samtidsmusikk det også, så lenge det blir spilt i dag | |||
06.10.2003 Au-pairer og Dekonstruksjon: Norge sett fra England | |||
18.03.2005 Fra komponistforeningens seminar: Tekst-lyd-komposisjon i Sverige | |||
04.02.2005 1400 underskrifter for Parkteatret Scene - mottar driftsstøtte i 2005 | |||
18.10.2004 Ultima 2004: Sonisk feltarbeid og varme, hverdagslige eksplosjoner | |||
30.09.2004 Stein Henrichsen: - Ultima bør bli Festspillene i Oslo | |||
Relaterte tema: |
|||
MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no