MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



EMS i Stockholm, 1968 (228x160)Innovatøren Knut Wiggen

Publisert: 10/08/2003 av Tilman Hartenstein

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2003100811103357431448

På 1960- og 70-tallet var Sveriges hovedstad et sentralt knutepunkt for ny og radikal kunst og musikk i Europa. I hovedsak skyldtes dette kunststiftelsen Fylkingen, Sveriges Radio og elektronmusikkstudioet EMS som på denne tiden var teknisk ledende internasjonalt. Sveriges fremskutte plass på denne tiden, også i Norden, har kulturpolitiske årsaker. Fylkingens og EMS’ unike stilling i dette var imidlertid én manns fortjeneste: Knut Wiggen, født i 1927 i Buvika ved Trondheim.Onsdag 8. oktober klokken 17.30 er det konsert og CD-slipp på Parkteateret Scene som del av årets Ultimafestival.


Av Tilman Hartenstein

Wiggen hadde studert piano bl.a. i Darmstadt, da han slo seg ned i Stockholm i 1955. I 1959 ble han ordfører i Fylkingen – en stiftelse til fremme for kammermusikk grunnlagt i 1933, som hadde utviklet seg til en spydspiss innen moderne instrumentalmusikk under komponistene Karl Birger Blomdahl og Gunnar Bucht.

Wiggen kjente til både Darmstadt-skolen og Pierre Schaeffers musique concréte, og begynte å arbeide for et nytt forhold mellom kunst, musikk og teknologi, blant annet i samarbeid med Moderna Museet. Et resultat ble den legendariske konferansen Art and Technology i 1967. Wiggen fikk stor innflytelse i Stockholms musikkliv, og grunnla Fylkingens internasjonale renommé. Han forble formann helt til 1969.

Allerede i 1960 innrettet Wiggen Sveriges første lille elektroakustiske musikkstudio ved Arbetarnas Bildningsförbund i Stockholm. Her ble senere 'tekst-ljud-komponister' som Lars Gunnar Bodin og Bengt Emil Johnson undervist av bl.a. Gottfried Michael Koenig.

I 1962 startet Wiggen arbeidet med å bygge opp et stort elektronmusikkstudio (EMS) som skulle bli verdens første med et datastyrt klangsystem av bl.a. 24 digitale tonegeneratorer – på denne tiden egentlig en teknisk umulighet. I 1964 overtok Sveriges Radio utviklingen av EMS under ledelse av Wiggen og to geniale ingeniører: Per Olov Strømberg og Tage Westlund. Studioet ble tatt delvis i bruk allerede i 1967 og ledet av Wiggen frem til 1975.

Sammen med amerikaneren David Fahrland utviklet Wiggen også et eget dataspråk for komposisjon av elektronisk musikk: MUSICBOX. Det ble aldri anvendt i EMS av andre enn Wiggen selv – det var for langt forut for sin tid. Først 20 år senere kom noe lignende – IRCAMs dataprogram MAX, som i dag brukes mye blant komponister.

Det finnes bare fem bevarte originalkomposisjoner av Knut Wiggen, laget ved hjelp av MUSICBOX i årene 1972-75. De presenteres for første gang samlet på Ultima 2003, i originalt klangformat ved hjelp av Stig Carlsson-høyttalere.

Knut Wiggen vil selv være tilstede under konserten på Parkteateret, og programmet er som følger: "Sommarmorgon" (1972), "Etyd" (1972), "Resa" (1972), "Tornado" (1974) og
"EMS för sig själv" (1975).

Knut Wiggen vil også være temaet for et todelt radioprogramm på P2, "Den elektroniske musikkens skjulte gestus". Del 1 sendes lørdag 4. oktober klokken 22.30, mens del 2 kan høres på lørdag 11. oktober kl. 22.30, P2.
 

Relaterte bedrifter:

ULTIMA (Festivaler\Oktober)

Parkteatret Scene (Konsertsteder)

Relaterte personer:

Knut Wiggen, Komponist

Relaterte begivenheter:

ULTIMA 2003

Relaterte artikler:

07.10.2003 Exploratio Invisibilis - en lasermålt reise i lyd

07.10.2003 Parkteatret under Ultimafestivalen

06.10.2003 Ultima 2003 i bilder

03.10.2003 Åpningskonsert for Ultima 2003 i kveld

01.10.2003 Ultima som internasjonal møteplass for publikum og kunstnere

30.09.2003 NOTAM 10 år - En pionér nærmer seg puberteten

26.09.2003 Stor spennvidde fra Ny Musikk på Ultima

22.09.2003 Christian Eggen: - Mozart er samtidsmusikk det også, så lenge det blir spilt i dag

19.09.2003 Christian Eggen - Oslos musikalske kosmopolitt

02.09.2003 Ultima 2003: Ekko fra en æra

03.10.2003 Uten tittel, men med overbevisning

06.10.2003 SISU: 10 år med trommer, ballonger og undulater

06.10.2003 Au-pairer og Dekonstruksjon: Norge sett fra England

07.10.2003 Portettkonsert med Jon Øivind Ness

17.06.2005 Lydkunst i Galleri F15

08.04.2005 Teddy Hultberg: Om svensk lydkunst, del III

18.03.2005 Fra komponistforeningens seminar: Tekst-lyd-komposisjon i Sverige

04.02.2005 1400 underskrifter for Parkteatret Scene - mottar driftsstøtte i 2005

11.01.2005 Komponistene utforsker tekst

18.10.2004 Ultima 2004: Sonisk feltarbeid og varme, hverdagslige eksplosjoner

12.10.2004 Om eterbølger, lydmaskiner og klangturbiner

08.10.2004 EMS 40 år - superteknik i örats tjänst

30.09.2004 Stein Henrichsen: - Ultima bør bli Festspillene i Oslo

12.08.2004 Sesongåpning på Parkteatret

16.04.2004 Knut Wiggen til NOTAM forum

16.04.2004 Har du hørt om lydkunst?

31.10.2003 Ti dager i det samtidiges tegn

14.10.2003 Sindre Andersen: Småplukk fra Ultima

10.10.2003 Siste helg med ULTIMA

10.10.2003 Kevin Volans' minimalistiske arkitektur

10.10.2003 - Jeg er ikke ferdig ennå!

Relaterte tema:

09.10.2003 Ultima 2003

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no