MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Klingende cikader på søndag

Publisert: 03/11/2005 av Hild Borchgrevink

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2005031110505871772945

Rolf Enström er en av Sveriges viktigste komponister av elektroakustisk musikk. Cikadas pianist Kenneth Karlsson syntes imidlertid det var på tide at Enström prøvde krefter med et tradisjonelt instrument. - Jeg utfordret Rolf til å skrive et kort pianostykke til meg, forteller Karlsson. - Etterpå glemte jeg hele greia, men plutselig dukket det opp en CD i posten. Søndag urfremfører Kenneth Karlsson "Mätriz", og Enström vil gjerne skrive mer. Konserten fokuserer på klangorienterte komponister og inneholder også to verk av finske Kaija Saariaho som Cikada arbeider med frem mot en portrettkonsert i Frankfurt neste år.

Kenneth Karlsson (Foto: Tom Sandberg) (330x407)

Av Hild Borchgrevink

- Det første Enström sendte, var en fil med verket spilt på sequenzer, sier Kenneth Karlsson. – Jeg kom med noen forslag til notasjon og sendte den tilbake til ham, og fikk en ny fil igjen. Slik har vi holdt på frem og tilbake en stund. Nylig spilte jeg stykket for ham i telefonen, og han er veldig fornøyd!

Utfordringen lød på et kort verk, det varer bare et minutt. Men komponisten vil nå gjerne fortsette, og ser for seg rundt 15 små stykker for piano.

Trioen fra Cikada som spiller på Henie Onstad Kunstsenter søndag er en ny konstellasjon. Hittil har Cikada eksistert i 15 år med tre faste grupperinger – hele ensemblet, strykekvartetten og Cikada duo med piano og slagverk. Søndagens trio består av pianist Kenneth Karlsson, cellist Morten Hannisdal og fløytist Anne Karine Hauge Rønning. De presenterer fem komponister som alle fokuserer på klang som kompositorisk fenomen, naturlig nok med ulike innfallsvinkler.

Finsk spilt på norsk
Til tross for finske Kaija Saariahos posisjon som en av de mest toneangivende komponistene på den internasjonale samtidsmusikkscenen, er hennes musikk relativt sjelden fremført i Norge.
-Vi skal spille ”Cendres” for altfløyte, cello og piano fra 1998, og ”Mirrors” for fløyte og cello, sier Kenneth Karlsson. – Saariaho har samarbeidet tett med bestemte utøvere da hun skapte denne musikken – alle kjenner jo hennes samarbeid med cellisten Anssi Karttunen. Med andre musikere blir tolkningen sikkert helt annerledes, og det er spennende.

I ”Cendres” arbeider Saariaho med en helt særegen palett av klangfarger for hver av de tre instrumentene. Ideen er på den ene siden å bringe instrumentene så nær hverandre klanglig som overhodet mulig, og motsatt la dem presentere seg på sitt mest idiomatiske. Mellom disse ytterpunktene finnes det et uendelig antall muligheter for å skape mer eller mindre homogene musikalske situasjoner.

Karlsson forteller at de to Saariaho-verkene er begynnelsen på en hel portrettkonsert med verk av den finske komponisten som ensemblet er invitert til å spille i Frankfurt neste år. Ved siden Enström og Saariaho inneholder konserten verk av Giacinto Scelsi, George Crumb og Asbjørn Schaathun.

Scelsi, som er blitt behandlet i flere artikler her i Ballade den siste tiden, var nærmest ukjent som komponist så sent som på 1970-tallet, men har de siste årene blitt oppvurdert, blant annet fordi hans musikk var en viktig inspirasjon for franske komponister som Tristan Murail og Gérard Grisey. For Scelsi handlet komposisjonsprosessen om å jobbe med klang på mikronivå for å kunne fokusere på dybdedimensjonen i musikken. Verket ”To the Master”, som har undertittelen ”Two Improvisations”, er improvisert frem i samarbeid med cellisten Victoria Parr, for så å bli notert ned.

Hvalsang
Kaija Saariaho representerer en fransk tilnærming til klangkomposisjon med sin mangeårige tilknytning til IRCAM. Amerikaneren George Crumb beveger seg i samme område i stykket ”Vox Balaenae (Voice of the Whale)”, hvor han bruker en sentral teknikk i klangorientert komposisjon: han tar utgangspunkt i en naturlig, akustisk lyd, som for eksempel Olivier Messiaen har gjort det i sin omfattende katalogisering av fuglesang. ”Vox Balaenae” betyr pukkelhvalens sang. Verket er en semiteatral utforskning av hvalsangens lyder. Musikerne har på seg masker, og fløytisten både synger og spiller.

Som en kontrast til disse franske assosiasjonene står Asbjørn Schaathuns tysk-nordiske modernisme i verket ”Physis” for solo klaver. Physis er skrevet i 1986, opprinnelig for flygel, harmonizer og delay. Schaathun var imidlertid ikke tilfreds med måten elektronikken kunne realiseres på med datidens teknikk. Nå kan den elektroniske biten fremføres fra en computer, og dermed kan verket til slutt bli fullført slik det var tenkt. Denne nye versjonen av verket ble urfremført av Kenneth Karlsson under Autunnale-festivalen i Bergen i 2003, og får med dette sin Oslo-premiere.

Konserten foregår på Henie Onstad Kunstsenter søndag kl. 15.00, og hele programmet ser ut som følge:

Pause
Konserten er støttet av Norsk kulturråd og Fond for utøvende kunstnere.
 

Relaterte bedrifter:

Cikada (Utøverinstitusjoner\Ensembler)

Ny Musikk (Foreninger; Konsert management / Event)

Henie-Onstad Kunstsenter (Konsertsteder\Saler; Konsert management / Event)

Norsk kulturråd (Støtteordninger; Offentlige institusjoner)

Fond for Utøvende Kunstnere (Støtteordninger; Støtteordninger\Plate; Støtteordninger\Konsert / Turné)

Relaterte personer:

Kenneth Karlsson, Pianist

Morten Hannisdal, Cellist

Asbjørn Schaathun, Komponist

Relaterte artikler:

06.01.2005 Hundre år siden Scelsi ble født

25.02.2005 Om etterkrigsmodernistenes tekstbehandling: Scelsi og Nono

04.02.2005 ILIOS-festivalen åpnet igår

02.12.2004 Filmklassikere i Stavanger

12.11.2004 Cikada spiller Bent Sørensen i Odense

08.10.2004 Ultima: Bibalos "Frøken Julie" til Oslo i kveld

01.10.2004 Roger Arve Vigulf: - Ultima og Ny Musikk med klippekort og mafiatendenser!

24.09.2004 Cikada på Warszaw Autumn

15.09.2004 Cikada strykekvartett og Hans Christian Bræin til Stavanger

15.06.2004 Svensker nysgjerrige på norsk samtidsmusikk

12.05.2004 Cikada og Bræin med forsmak på CD

29.04.2004 Cikada inntar København og Malmö

18.03.2004 Cikada gjør nordisk program i Bergen

19.11.2003 Cikada Duo og Nordheim vakte begeistring i Danmark

03.10.2003 Nordisk fokus i Wintherthur, Sveits

16.09.2003 Autunnalefestivalen med japansk fokus

19.06.2003 Grieg og bunader for fall?

10.06.2003 Elektrisk aften med Arne Nordheim

21.05.2003 Stor Oslokonsert med Cikada

20.08.2007 Høvikodden i levende live

29.06.2007 Ny konsertserie - Høvikodden live

08.06.2006 Edison Award til Cikada Strykekvartett

04.05.2006 Schaathun ny styreleder i NKF

28.10.2005 Nordisk Råds Musikkpris 2005 til Cikada!

01.09.2005 Amerikanske Tilstander: Avantgardemusikk inntar Henie Onstad

10.06.2005 Kulturministeren gratulerer Cikada

10.06.2005 Kan norske cikader synge?

03.06.2005 Norsk urframføring i Rundetårn

19.05.2005 En amerikansk aften med Cikada strykekvartett

19.04.2005 BIT 20 og Cikada nominert til Nordisk Råds musikkpris

11.04.2005 Ordveksling om Happy Days: "Inconsistent, and horrifying"

05.04.2005 Cikada åpner Ny Musikks Happy Days-festival

18.03.2005 Tanja Orning med plateslipp på BLÅ ikveld

17.03.2005 Ny festival for lydkunst: Happy Days

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no