MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Rolf Wallin: - Uten grunnforskningen står vi stille

Publisert: 05/13/2005 av Rolf Wallin

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2005051310233967464866

Musikken til komponist Rolf Wallin ble trukket frem som verdt å høre på av Flemming Bye-Jacobsen. Her svarer Wallin på Bye-Jacobsens påstander om at komponistene Øyvind Torvund og Maja Ratkje ikke kommuniserer med lytterne. Han minner om at Ratkje reiser i skytteltrafikk mellom rock- og elektronikafestivaler i hele verden. - Hvis kriteriet er å "Virkelig nå ut til Folk", ville jeg falle ynkelig igjennom, skriver Wallin, og hører ekko både av FrPs og Stalins kultursyn. Han bekjenner også at han var medskyldig i å "sløse bort kulturpenger" på Torvunds prosjekt i Kulturrådet. - Ikke fordi jeg visste at prosjektet ville nå fram til publikum, men fordi akkurat slik har ingen tenkt musikk før. Uten slik grunnforskning blir vi stående stille, skriver Wallin blant annet.

Rolf Wallin (stående, s/h) (200x)

Av Rolf Wallin, komponist og musiker

Kjære Flemming Bye-Jacobsen

Jeg leste ditt innlegg på Ballade.no, under overskrifta "Keiseren er fortsatt naken!", der du uttrykker deg sterkt negativt om to av våre yngre komponister, Øyvind Torvund og Maja Ratkje, og tilsvarende positivt om undertegnede og mine kolleger Gisle Kverndokk og Knut Vaage.

Det er den gamle leksa om "å kommunisere med sitt publikum": de to unge gjør det ikke, vi tre snart middelaldrende gjør det.

Jeg kan fortelle deg at vi alle fem kommuniserer med vårt publikum, om enn på forskjellig måte. Øyvind Torvunds campingvognprosjekt "Bandrom 3" er et soleklart eksempel på det. Parkeringsplassen i "ingenmannsland", som du kaller Grønland T-banestasjon, var siste visningsdag stappfull av nysgjerrige folk, og Ny Musikk vervet adskillige begeistrede medlemmer.

Når det gjelder Maja Ratkjes stykke "Still waters run deep", har jeg ikke hørt det, og jeg skal derfor ikke uttale meg om det. Men for en som reiser i skytteltrafikk mellom rock- og elektronika-festivaler rundt i hele verden med musikken sin, må det virke underlig å få den karakterisert som "kun teoretiske utopier som er umulig for et lyttende publikum og knapt musikeren selv å oppfatte".

Som publikummer har du all rett i å like eller mislike et hvilket som helst stykke. Men selv om du sikkert vil forsverge det, hører jeg antielitiske ekko fra både Fremskrittspartiet og deres kulturelle meningsfelle Josef Stalin når du skriver:

"At kulturpenger sløses bort på slike prosjekter er utrolig trist. Hva med å investere pengene til komponister og prosjekter som virkelig når ut til folk?"

Ut fra innlegget ditt leser jeg implisitt at jeg muligens kan være en av dem som "virkelig når ut til folk", og som du synes er verdig å investeres i. Men dersom kriteriet er å "Virkelig nå ut til Folk", vil jeg falle ynkelig igjennom, og du finne de verdigste mottagerne av statlig støtte i CD-hyllene på bensinstasjonene.

Jeg bekjenner gjerne for deg at jeg er medskyldig i å "sløse bort kulturpenger" på Torvunds prosjekt, som tidligere medlem i Norsk Kulturråds Musikkutvalg. Mitt hovedkriterium for å stemme for støtte til et prosjekt har alltid vært: "Blir kulturlivet rikere av at dette prosjektet får støtte?"

Og svaret her var et klart "ja".

Ikke fordi jeg visste at prosjektet ville "nå fram til publikum" eller at det ville bli en kassasuksess, ikke heller om prosjektet ville gå over i historiens kanon som et "høyverdig verk", men fordi "akkurat slik har ingen tenkt musikk før". Og på det feltet er av og til kunstmusikken som grunnforskningen: det er ikke sikkert at noen blir styrtrike av den, det er ikke sikkert at alle vil like resultatene, men uten den blir vi stående stille.
 

Relaterte bedrifter:

Ny Musikk (Foreninger; Konsert management / Event)

Relaterte personer:

Rolf Wallin, Komponist

Flemming Bye-Jacobsen, Freelance skribent og musiker

Øyvind Torvund, Komponist

Gisle Kverndokk, Komponist, Pianist

Knut Vaage, Komponist, Pianist

Maja Solveig Kjelstrup Ratkje, Komponist, Sanger

Relaterte artikler:

Ny Musikk-debatt: Keiseren er fortsatt naken!

29.04.2005 Ultima(tum) for norsk musikk

29.04.2005 "Samtidsknuten": Helge Iberg om samtidskunst, avmytologisering og u-samtidig musikk

03.05.2005 Ultimatum for norsk musikk, del II

27.10.2003 Må fortellingen være hellig?

14.10.2003 - Når jeg hører tale om musikkteater, griper jeg til min konvensjon

03.10.2003 Uten tittel, men med overbevisning

26.09.2003 "No Title Performance": Det kvinnelige evangelium

26.09.2003 "No Title Performance": En verden snudd på hodet

05.08.2003 Maja Solveig Kjelstrup Ratkje - Biografi

15.04.2005 Bodil Furu: "Au! Der datt jeg" - en type musikalsk bakgrunn

11.04.2005 Happy Days 2005 i bilder

11.04.2005 Om Happy Days: Motsvar fra Ballade

11.04.2005 Ordveksling om Happy Days: "Inconsistent, and horrifying"

08.04.2005 Lars Petter Hagen: Om å le med - og ikke av

07.04.2005 Oslo - en by av musikk, del II

23.09.2008 Rolf Wallin: Nyfiken på verda

11.05.2007 Wallin som orkesterkomponist

08.05.2007 Oslo-Filharmoniens Wallinfestival begynner torsdag

08.11.2006 Intro-komponist Torvund og Bernhardt: Konseptuelle og kritisk undersøkjande

15.09.2006 Trond Okkelmo: - Rolf Wallin kunne selges mye bedre!

30.08.2006 Loré Lixenberg på Parkteateret

19.05.2006 Ensemble Ernst i Kulturkirken Jakob

30.03.2006 Nokon kjem til å komme

21.02.2006 Om et tre faller i skogen og ingen hører det...

31.01.2006 asamisimasa på Parkteatret 2. februar

26.01.2006 Wallin fremføres med Stavanger Symfoniorkester

06.10.2005 "Hokkaidos hagar" - Einar Røttingen spiller Knut Vaage i Bergen

16.09.2005 Ballade i St. Petersburg: NEW Nordic Music Festival i St. Petersburg

14.06.2005 Om Cikada og "samtidsmusikk" - og litt om Flemming Bye-Jacobsen

31.05.2005 Hærmændene innhentet på Festspillene

26.05.2005 Raymond Enoksen: - Fantastisk, "Flemming"!

25.05.2005 Partipisken i norsk kulturliv

19.05.2005 Samtidsmusikkdebatten: Kan vi holde Stalin utenfor?

13.05.2005 Lars Petter Hagen: Når skal det bli rom for å diskutere innhold?

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no