MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Kjell Tore Innewrvik på FiB, 2005 (300x225)Kjell Tore Innervik: Trommer, elg og kvarttoner

Publisert: 06/01/2005 av Hilde Holbæk-Hanssen

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2005060113462573918059

I et ufattelig fullt slagverkstudio i Grieghallen har Ballade fått audiens hos INTRO-musiker Kjell Tore Innervik. Det ble et lærerikt besøk, hvor vi bl.a. skjønte at jaktende svigerfedre er nyttige for slagverkere. I hvertfall de mest kreative av dem. I kveld gir han solokonsert i Håkonshallen på et vidt spekter av slagverkinstrumenter, flere av dem selvbygde.


Av HIlde Holbæk-Hanssen


Planen var å intervjue en musiker som har vært inne i Rikskonsertenes INTRO-program et års tid. Innervik var en av fjorårets to vinnere. Og joda, han er meget fornøyd med den lanseringshjelp han har fått gjennom ordningen. Han var glad for anerkjennelsen den innebærer, og han har fått en rekke jobber. Han har spilt på Nordlysfestivalen, Vinterfestuka i Narvik, på årets Festspill har han fått to konserter, og senere i måneden går tuden til Festspillene i Nord-Norge. St. Hansaften er han solist i Marinemusikkens tradisjonelle fyrverkerikonsert i Horten.

Og her er det at vår samtale tar av. Rikskonsertene og INTRO må ha oss unnskyldt. For på vårt spørsmål om hva han skal spille på sistnevnte konsert svarer Innervik:

- En slagverkkonsert av amerikaneren Joseph Schwantner. Jeg har bygget ny elg-tromme for anledningen. Jeg fikk tak i en akevitt-tønne som jeg preparerte. Trommeskinnet stammer fra en elg svigerfar skjøt i høst. Skinnet lot vi ligge i Sørkedalselven noen dager, og så måtte vi ut i elva for å få av hårene. Vi sto i vann til halsen. Det er kaldt i Sørkedalselva i oktober. Trommen skal brukes til en fire minutter lang kadens i konserten. Det blir spennende!

Jaha. Vi har hørt om at du bygger instrumenter, men var ikke klar over at det var så fysisk krevende.

- Jeg har alltid bygget instrumenter. Min far er snekker og jeg er oppvokst i verkstedet. Hos oss var det tradisjon for at det man trenger, det lager man. Jeg har etterhvert skjønt at ikke alle har det slik. Man blir kreativ av å være slagverker! Til Happy Days-festivalen i Oslo tidligere i vår laget jeg tromme av en sildetønne, som ble rosemalt. Den hadde geiteskinn. Den var ganske fin.

Du har bygd en kvarttone-marimba?

- Ja, den er hovedinnholdet i mitt doktorgradsarbeid.

Doktorgrad?

- Ja, jeg deltar i et nytt doktogradsprosjekt hvor Norges musikkhøgskole samarbeider med Stipendprogrammet for kunstnerisk utviklingarbeid. Jeg er den første utøvende musikeren som er tatt opp. Mitt doktorarbeid innebærer ikke noen skriftlig avhandling, men en lang serie med konserter og en avsluttende finalekonsert. Min kvarttonemarimba er hovdedinnholdet i arbeidet.

Kvarttonemarimbaen er egentlig en dobbeltmarimba: marimba bak marimba. Den bakerste er stemt en kvarttone lavere enn den andre. Hvilket vil si at musikeren har dobbelt så mange staver å forholde seg til som ellers. Innerviks doktoarbeid innebærer å utvikle instrumentet. Han samarbeider med en marimbafabrikant om den endelige utformingen. Foreløpig spiller han på en prototyp, et meget krevende instument å gi seg i kast med.

- For oss vanlige dødelige virker det arsenal av instrumenter som en slagverker vanligvis omgir seg med mer enn overveldende. En ren slagverkkonsert ser ut som en blanding av musikalitet, rytmefølelse, koreografi og enorme logistiske utfordringer. Er det virkelig behov for å gjøre det enda vanskeligere?

- Joda. Å sette opp og bestemme hvordan alle instrumenter skal stå i forhold til hverandre, hvilken avstand som passer osv. er ofte svært tidkrevende. Man har faktist et helt nytt instrument for hvert stykke, fordi oppsettet varierer slik. Når jeg har foretatt hele oppsettet må jeg avreagere med et stykke vanlig musikk, sier Innervik og drar et Bach-preludium.

- Man bruker også lang tid på å øve inn stykker hvor manger slagverkinstrumenter er inkludert. Men selv om det er mye styr er det jækla gøy, fastslår nordlendingen.

Ballades utsendte ser seg rundt i studioet: Det må da være veldig dyrt med alt dette utstyret?

- Ja, for å kunne satse på en egen slagverkkarriære må du ha et instrumentarium til ca. en halv million. Vi er faktisk den første generasjon slagverkere som satser på å eie alle instrumentene selv. Jeg har arbeidet målbevisst og langsiktig siden jeg begynte å studere, og har hele veien lagt meg opp penger på å spille og undervise, slik at jeg har kunne kjøpe instrumenter. Og så har jeg snille foreldre....

På konserten i Håkonshallen spiller han to trommestykker av klassikeren Xenakis, som han betegner som en drøm for en trommeslager. Som en kontrast til disse fortsetter han med et ganske utypisk marimbastykke av Cage, - drømmeaktig, stille og uttrykksfullt. Deretter følger et uhyre krevende, men utadvendt og humoristisk stykke av John Wood.

Etter pause blir det et stykke for solo maraccas (i elgskinn!) av Javier Alvares og urfremføring på kvarttonemarimbaen av ”Micro Waves” av David Bratlie: – Veldig fornøyd med å få ha med en urfremføring!

Konserten avsluttes med et fyrverkeri av et stykke av japaneren Minoru Miki for marimba og slagverk. Her medvirker den nyutnevnte INTRO-kollegaen Håkon Mørch Stene. Og for å gi et hele et litt norsk preg har Innervik byttet ut japaneren Mikis raslende bambusstaver med litt fler ingredienser fra svigerfars høstslakt: elg-ribben og elg-tær montert på vedskier.
 

Relaterte bedrifter:

Rikskonsertene (Konsert management / Event; Offentlige institusjoner)

Festspillene i Bergen (Festivaler\Mai)

Relaterte personer:

Kjell Tore Innervik,

Relaterte begivenheter:

Festspillene i Bergen 2005

Relaterte artikler:

05.11.2004 Mikrotoneforum med Kjell Tore Innervik

10.04.2003 Kjell Tore Innervik vant ConocoPhillips' musikkstipend

13.05.2004 Seks finalister plukket ut til prøvespill INTRO-klassisk i Bergen

24.05.2004 Prisdryss i Bergen

14.01.2005 Vil du bli INTRO-klassisk-musiker?

01.06.2005 Festspilldirektør Dahl: - Festspillene skal utfordre kunstnere til å være nyskapende

31.05.2005 Hærmændene innhentet på Festspillene

31.05.2005 Martin Fröst: Årets festspillmusiker i erotisk bevegelse

31.05.2005 Festspillene i Bergen: Prosjekt Fartein Valen

31.05.2005 Tor Espen Aspaas: En sann amatør i kjærligheten og oppriktigheten til musikken

30.05.2005 Årets klassiske INTRO-musikere er klare

30.05.2005 Marianne Beate Kielland - mezzo med hovedfag Cage

27.05.2005 På festspill i Bergen: "Brødrene Larsen"

26.05.2005 Den norske solistpris til Ingfrid Breie Nyhus

29.04.2005 INTRO-klassisk-finalistene er klare

11.04.2005 Frode Haltli gjør Asia i vår

02.09.2004 Per Boye Hansen fra kontinental operakunst til Festspillene i Bergen

07.07.2004 Erling Dahl jr. konstituert festspilldirektør i Bergen

29.01.2008 Torvund på Ilios, SPOR og Ny Musikk-turne

08.05.2006 INTRO-klassisk: Finalistene er klare

04.05.2006 Program for INTRO-klassisk under Festspillene i Bergen

19.04.2006 7000 ungdomsskoleelever i Østfold på konsert

31.03.2006 Nye impulsar ved Bergen-festspela

22.09.2005 KILL: Kompromissløst, men også retningsløst

20.09.2005 Rikskonsertene presenterer KILL

05.09.2005 Pønker på Slottet?

01.09.2005 Amerikanske Tilstander: Avantgardemusikk inntar Henie Onstad

18.08.2005 Hvem blir Rikskonsertenes nye direktør?

23.06.2005 Festspillene i Bergen ansetter to nye ledere

14.06.2005 Festspillene og Rigaoperaen setter opp Wagners "Ringen" over fire år

10.06.2005 A-mollkonserten: En institusjon på linje med Juleevangeliet

07.06.2005 Annar Follesø: Bartok, Ligeti og barokk

06.06.2005 Festspillene 2005 - et flaggskip i ny medvind

06.06.2005 Joachim Kjelsaas Kwetzinsky: Usentimental følsomhet

03.06.2005 Ballade på Festspillene: Finstemt skolesekk

03.06.2005 Haugland og Thommessen: Tid for erkjennelse

03.06.2005 Et eget århundre: Olav Anton Thommessen: Et Glassperlespill

02.06.2005 Johannes Weisser: På vei hjem

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no