Av Hild Borchgrevink
Alle som skal framføre musikk av nålevende komponister, skal betale vederlag for framføringen. For kammer - og orkestermusikk blir vederlag for framføring av musikk innbetalt til TONO. For operaer er det derimot tradisjon for at forhandlingene skjer fra gang til gang for hver enkelt oppsetning, direkte mellom operahuset og komponisten. Dette kalles grand rights,store rettigheter.
- Uansett om det er grand rights eller kollektive avtaler, så er fremføringsvederlag noe annet enn bestillingshonorar, sier Skouen. - Dette er et grunnleggende prinsipp i opphavsrettsordningene. Komponister skal ha vederlag når verkene deres blir brukt. Bestillingshonoraret dekker ikke dette.
For flere år siden gikk operasjef Bjørn Simensen ut og bestilte fem helaftens operaer av norske komponister. For disse fem verkene ble det avtalt direkte med komponistene at framføringsvederlaget var innbakt som forskudd i bestillingshonoraret. Dette har senere nedfelt seg som praksis, og det er denne uheldige praksisen Komponistforeningen nå har tatt et oppgjør med.
Komponist Ragnar Søderlind, som for tiden sitter og skriver opera til Bjørvika, gikk i morges ut i NRKs Kulturnytt og mente at om enkelte verk av modernistisk karakter skulle forsvinne som følge av en boikott, ville ikke effekten være så stor utad.
Men for komponistforeningens leder Synne Skouen er dette ikke et spørsmål om musikalsk stil eller modernismedebatt. Komponistforeningen arbeider for alle sine medlemmer uansett stil.
- Det handler om å skille mellom honorar og fremføringsvederlag. Det er også viktig for oss å formidle at våre medlemmer er bundet av Norsk komponistforenings vedtak, forteller Skouen.
Komponistforeningen har også innhentet en skriftlig uttalelse fra Norsk kulturråd, som slår fast at midler som er øremerket komponistens honorar, ikke skal brukes til andre utgifter. Når Den norske Opera vil bestille nye verk, søker de, slik ensembler og enkeltmusikere også kan, i mange tilfeller penger fra Kulturrådets bestillingsverkordning.
Relaterte bedrifter: |
|||
Norsk Komponistforening (Profesjonelle organisasjoner\Komponister) | |||
Den Norske Opera (Utøverinstitusjoner\Opera) | |||
Norsk kulturråd (Støtteordninger; Offentlige institusjoner) | |||
TONO (Profesjonelle organisasjoner\Rettigheter) | |||
Relaterte personer: |
|||
Synne Skouen, Leder | |||
Ragnar Söderlind, Komponist | |||
Relaterte artikler: |
|||
03.06.2005 Åndsverkloven: Massive protester før lørdagens møte | |||
04.05.2005 Synne Skouen: - Viktig med felles front i debatten rundt orkestrene! | |||
14.04.2005 Lytterforeningen: Den klassiske musikkens Bellona | |||
18.03.2005 Fra komponistforeningens seminar: Tekst-lyd-komposisjon i Sverige | |||
01.04.2005 Fra komponistforeningens seminar: Om svensk lydkunst, del II | |||
02.03.2005 Etterkrigsmodernisme og tekst: Om mimesis og Boulez | |||
MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no