MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Skouen: - Dette handler primært ikke om høyere honorar

Publisert: 06/23/2005 av Hild Borchgrevink

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2005062312001170791027

På radio igår ble norske komponister fremstilt som at de truet med å boikotte operaen i Bjørvika hvis de ikke fikk bedre betalt for å skrive bestillingsverk. Man regnet på timepriser pr. år og snakket om hvorfor Händel kunne skrive fortere enn Hellstenius. - Men denne saken handler ikke primært om at vi vil ha høyere honorar, sier Komponistforeningens leder Synne Skouen til Ballade. - Den handler om forståelse for et etablert prinsipp for vederlag til komponister, nemlig å skille mellom bestillingshonoraret vi får for å lage verket, og vederlaget for hver enkelt framføring.

Synne Skouen (200x293)

Av Hild Borchgrevink

Alle som skal framføre musikk av nålevende komponister, skal betale vederlag for framføringen. For kammer - og orkestermusikk blir vederlag for framføring av musikk innbetalt til TONO. For operaer er det derimot tradisjon for at forhandlingene skjer fra gang til gang for hver enkelt oppsetning, direkte mellom operahuset og komponisten. Dette kalles grand rights,store rettigheter.

- Uansett om det er grand rights eller kollektive avtaler, så er fremføringsvederlag noe annet enn bestillingshonorar, sier Skouen. - Dette er et grunnleggende prinsipp i opphavsrettsordningene. Komponister skal ha vederlag når verkene deres blir brukt. Bestillingshonoraret dekker ikke dette.

For flere år siden gikk operasjef Bjørn Simensen ut og bestilte fem helaftens operaer av norske komponister. For disse fem verkene ble det avtalt direkte med komponistene at framføringsvederlaget var innbakt som forskudd i bestillingshonoraret. Dette har senere nedfelt seg som praksis, og det er denne uheldige praksisen Komponistforeningen nå har tatt et oppgjør med.

Komponist Ragnar Søderlind, som for tiden sitter og skriver opera til Bjørvika, gikk i morges ut i NRKs Kulturnytt og mente at om enkelte verk av modernistisk karakter skulle forsvinne som følge av en boikott, ville ikke effekten være så stor utad.

Men for komponistforeningens leder Synne Skouen er dette ikke et spørsmål om musikalsk stil eller modernismedebatt. Komponistforeningen arbeider for alle sine medlemmer uansett stil.

- Det handler om å skille mellom honorar og fremføringsvederlag. Det er også viktig for oss å formidle at våre medlemmer er bundet av Norsk komponistforenings vedtak, forteller Skouen.

Komponistforeningen har også innhentet en skriftlig uttalelse fra Norsk kulturråd, som slår fast at midler som er øremerket komponistens honorar, ikke skal brukes til andre utgifter. Når Den norske Opera vil bestille nye verk, søker de, slik ensembler og enkeltmusikere også kan, i mange tilfeller penger fra Kulturrådets bestillingsverkordning.
 

Relaterte bedrifter:

Norsk Komponistforening (Profesjonelle organisasjoner\Komponister)

Den Norske Opera (Utøverinstitusjoner\Opera)

Norsk kulturråd (Støtteordninger; Offentlige institusjoner)

TONO (Profesjonelle organisasjoner\Rettigheter)

Relaterte personer:

Synne Skouen, Leder

Ragnar Söderlind, Komponist

Relaterte artikler:

03.06.2005 Åndsverkloven: Massive protester før lørdagens møte

20.05.2005 Norske kor til Canada for hundreårsmarkering

06.05.2005 Orkestermediets framtid - et felles ansvar?

04.05.2005 Synne Skouen: - Viktig med felles front i debatten rundt orkestrene!

03.05.2005 Ultimatum for norsk musikk, del II

19.04.2005 Kjell Habbestad 50 år

14.04.2005 Lytterforeningen: Den klassiske musikkens Bellona

18.03.2005 Fra komponistforeningens seminar: Tekst-lyd-komposisjon i Sverige

01.04.2005 Fra komponistforeningens seminar: Om svensk lydkunst, del II

02.03.2005 Etterkrigsmodernisme og tekst: Om mimesis og Boulez

20.04.2006 Dinamo designer ny profil for Den Norske Opera

10.01.2006 2005: Allsidig og variert operaår

02.12.2005 Nye nettsider for Komponistforeningen

30.06.2005 Operaen rydder opp

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no