Oslo Internasjonale kirkemusikkfestival er snart over – og i festivalens siste helg kan man oppleve en komplett versjon av Mozarts "Messe i c-moll" i Oslo Domkirke.
- Det er veldig mange teorier om hvorfor Mozart ikke fullførte dette verket, sier dirigent Arvid Engegård.
- Kanskje var det på grunn av at hans første barn døde akkurat da han holdt på med arbeidet, kanskje oppdaget han at han holdt på å gå ut i for store dimensjoner – at verket ville bli for langt. Eller kanskje han ganske enkelt ikke hadde tid? filosoferer Engegård, i en pause fra forberedelsene til morgendagens konsert.
Mozarts messe er mye fremført, til tross for at verket aldri ble ferdig. Likevel har det vært stor interesse for hvordan verket kunne ha hørtes ut. I fjor fikk den amerikanske pianisten og Mozartforskeren Robert Levin i oppdrag av Bachakademiet i Stuttgart å fullføre messen. Arbeidet innebar en ferdigstillelse av halvparten av Credo-satsen, deler av Sanctus og Benedictus, samt hele Agnus Dei.
- Robert Levin har basert arbeidet på en del motiver og skisser som Mozart etterlot seg. Og så har han benyttet seg av et par satser fra et stykke som Mozart laget der han brukte materiale fra messen, forklarer Engegård. – Det er rene komponsisjoner men alt er basert på Mozarts egne ting.
Engegård mener man hører forskjell på det originale verket og de delene som er skrevet av Levin, men mener likevel at arbeidet er svært godt utført:
- Det er klart man merker forskjell, men jeg tror det er så bra laget som det kan bli. Levin er en av de få personene som er istand til å gjøre dette, sier Engegård, og utdyper:
- Levin har studert alt Mozart gjorde, han har prøvd å skrive som Mozart ville gjort, så nært opp til det originale verket som mulig.
Engegård mener likevel ikke at den nye versjonen ikke vil føre til noen renessanse for verket:
- C-mollmessen er allerede mye fremført, så jeg vet ikke om fullførelsen betyr et økt antall fremføringer, sier Engegård. – Men det er artig å ha hele messeteksten! Og det er supert orkester og kor, så det skal ikke stå på det! lover Engegård.
Arvid Engegård har markert seg som dirigent for flere av symfoniorkestrene i Skandinavia, blant dem Stavanger Symfoniorkester, Kringkastingsorkesteret og Sveriges Radios Symfoniorkester. Han er som fiolinist en etterspurt solist og kammermusiker på europeiske festivaler og har samarbeidet med profilerte musikere som Sándor Végh og pianisten Andás Schiff. Han har en lang rekke prisbelønnede cd-innspillinger bak seg.
Levins utgave av c-mollmessen har vakt stor oppmerksomhet og begeistring i Tyskland, og kan oppleves i Oslo Domkirke fredag 24. mars kl. 19.00.
Relaterte bedrifter: |
|||
Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival (Festivaler\Mars) | |||
Oslo Filharmoniske Orkester (Utøverinstitusjoner\Orkestre) | |||
Den Norske Opera (Utøverinstitusjoner\Opera) | |||
Relaterte personer: |
|||
Arvid Engegård, Dirigent, Fiolinist, Hardingfelespiller | |||
Bente Johnsrud, Festivaldirektør | |||
Relaterte begivenheter: |
|||
Relaterte artikler: |
|||
16.03.2006 Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival starter på fredag | |||
03.03.2005 Program for Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival 2004 | |||
23.03.2004 Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival: En storartet avslutningskonsert | |||
18.03.2004 Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival: Avmålt nordisk kirkemusikk med Ginnungagap | |||
15.03.2004 Urfremføring i Domkirken: "Rift" av Nils Henrik Asheim | |||
05.12.2007 Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival: Tysk satsning og barn i sentrum | |||
15.05.2007 Den Norske Opera og Nasjonalballetten høsten 2007 | |||
MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no