MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Akre, Ottar E.

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2006042513525597596704




Trekkspiller og komponist, 19.05.1896–29.10.1992, født i Ytre Rendal. Akre satte sterkt preg på underholdningsmusikken i Norge i over et halvt århundre, og må regnes som en institusjon i norsk musikkliv. I 1910 var karrieren i gang, med trekkspilleren Johan Elsmo fra Jømna som læremester. I motsetning til mange av den tidens trekkspillere, lærte Akre seg å spille etter noter, og han trakterte flere instrumenter. Akre turnerte med Johan Elsmo, og i 1919 gikk han i grammofonstudio for første gang. Det ble starten på en enestående platekarriere. I 1922 dro han til Amerika, der han fikk sin musikkteoretiske utdannelse. Etter seks år i Statene kom han tilbake til Norge, og fikk ansettelse i Carl M. Iversens musikkforretning i Oslo. Samtidig var han utøvende musiker og pedagog.

I 1927 og 1930 ga Akre ut lærebøker i trekkspill (Akres trekkspillskole del 1 og 2). Mange av dem som senere skulle bli de mest kjente trekkspillerne i Norge var hans elever. Blant dem kan nevnes Toralf Tollefsen, Rolf Syversen, Arnt Haugen, Alf Blyverket, Arnstein Johansen, Ottar Johansen og Roy Hansen.

På 30-tallet ble Akres trio et kjent og kjært populærorkester, med faste sendinger i radio. Foruten Akre besto trioen av gitaristen Oscar Skau og fiolinisten Eugen Martinsen (senere avløst av Amund Friestad). Når trioen ble utvidet til Akres kvintett og Tip Top Band var flere av datidens kjente musikere med.

Komponisten Ottar Akre satte også sterke spor etter seg. I alt ble det nærmere 100 komposisjoner. Av populære komposisjoner fra hans hånd kan nevnes «St.Hansvalsen», «Livet i Hemsedal», «Østerdal-mazurka», «Brandbuvalsen» og «Fagerborg rheinlender». Flere konsertnumre for trekkspill hører også med, bl.a. «Fox Caprice» og «Schottis Akrobatik». Fra 1945 ledet han Oslo Trekkspillklubbs Orkester i 30 år, og han var lærer ved Musikkonservatoriet i Oslo i 1940–46. Mange utmerkelser har tilfalt Akre, bl.a. Kongens fortjenestemedalje i 1972. Han holdt et imponerende aktivitetsnivå til han var godt over 90 år, og var en populær gjest på konserter, treff og festivaler.

Som person var Akre lun, ofte med en humoristisk undertone. Mange har opplevd ham trylle med sitt mini-trekkspill og fortelle en god historie fra trekkspillmiljøet. Det er neppe en overdrivelse å si at han er den personen som har hatt størst betydning for utviklingen av trekkspillmusikken i Norge.

Grammofonkarrieren startet i 1919 med innspillinger for The Grammophon Company. I Amerikatiden fulgte innspillinger for Victor og Columbia. Da han kom tilbake til Norge, ble det en lang rekke innspillinger for Columbia fra 1928 og frem til 60-tallet. Mange refrengsangere fikk gjennombrudd ved hjelp av Akres musikkledsagelse. Jens Book-Jenssen var en av dem.

Oversikt over plateinnspillinger fra perioden 1922–53 finnes utgitt i diskografier (Vanberg 1984 og 1987). I 1981 spilte Akre inn LP-en Gode glade minner sammen med ►Oddvar Nygaard, Oscar Skau og Håkon Nilsen. Grammofonkarrieren varte med andre ord i over 60 år! I 1990 kom biografien Musikeren og pedagogen – legenden Ottar E. Akre (B. Østbye og Aa. Grunstad).
 

Relaterte personer:

Ottar E. Akre,

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no