MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Fjeld, Jonas

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2006050415383831451132




Terje Lillegård Jensen, vokalist, gitarist, fløytist, komponist og produsent, f. 24.09.1952 i Drammen. Artistnavnet Jonas Fjeld ble tatt fra romanhelten av samme navn i romanserien av Øvre Richter Frich. Gjennom sitt alter ego har Terje Jensen markert seg som en av de fremste norske artister gjennom mer enn 30 år. Han er en av svært få nordmenn som har gjort suksess som soloartist, som halvparten av en duo, som medlem av en trio og som frontfigur i et band. Han synger med en dyp stemme som er varm, innbydende og tidvis intens, og han har en rytme i høyrehånda som svært få gitarister kan oppvise maken til.

Jonas Fjeld begynte å spille gitar i 1967, og gikk to år på Musikkonservatoriet i Drammen med fløyte som hovedinstrument. Han var medlem av The Ivy Group da han traff Herodes Falsk (Kim Hansen) på en ungdomsklubb i Drammen. De startet Frosk, som ble til Jonas Fjeld Rock’n’Rolf Band. Etter en omorganisering fremsto bandet som Jonas Fjeld Bing Bang Band, og fra 1976 ble navnet forenklet til Jonas Fjeld Band. Gruppen ble oppløst på tampen av 80-tallet.

Jonas Fjeld debuterte som soloartist i 1975 på oppfordring fra produsent Johnny Sareussen. Albumet Take Two Aspirins And Call Me In The Morning ble kreditert dr. Jonas Fjeld og var bare ment å være et sideprosjekt. Blant innholdet var både egenkomponert stoff og gamle favoritter fra 60-tallet. Blant musikerne var medlemmer av Jonas Fjeld Band. Hans andre soloplate, Living For The Weekend, (1982) ble innspilt i Nashville med kremen av studiomusikere og Jimmy Tarbutton som produsent. Året etter komponerte han «Når vi deler alt» for Hilde Heltberg, og sang denne i duett med henne på albumet Bare bein.

Etter det siste albumet med Jonas Fjeld Band – men før gruppen ble oppløst – deltok Fjeld på to plateprosjekter sammen med andre artister. Neonlys på Wergeland (1987) var et verk der Henning Sommerro hadde tonesatt dikt av Henrik Wergeland. Ingrid Bjoner og Jonas Fjeld delte på vokaljobben, mens Ola B. Johannessen resiterte mellom sangnumrene. Produsenter var Erik Hillestad og Henning Sommerro. Den andre platen var Etterlatte sanger (1988), der Fjeld og Sidsel Endresen fremførte sanger av Jesper Halle (tekst) og Morten Halle (musikk). Begge platene lå langt unna det musikalske uttrykket som artisten Jonas Fjeld ellers er kjent for.

Terje Jensen vurderte lenge om han skulle gå tilbake til sitt dåpsnavn da han gikk solo på tampen av 1989, men han valgte å beholde navnet til romanhelten Jonas Fjeld siden det var så godt innarbeidet. Noen år i forveien var han blitt kjent med Ole Paus, og Jonas Fjeld Band hadde kompet Paus på flere av hans plater. Nå satte Fjeld og Paus seg fore å lage noen gode sanger sammen. En av disse var «Engler i sneen». Etter å ha finansiert innspillingen av et helt album selv, tok Jonas Fjeld runden til alle plateselskapene – som i tur og orden takket nei. Til slutt ble EMI overtalt til å satse på platen. Resultatet ble 90-tallets første store suksess i norsk platebransje, og «Engler i sneen», en duett med Lynni Treekrem, ble umiddelbart hyllet som en klassiker.

Før han rakk å lage oppfølgeren, inngikk Fjeld et samarbeid med norskamerikaneren Eric Andersen og kanadieren Rick Danko fra The Band. Under navnet Danko Fjeld Andersen laget trioen to album og innkasserte en Spellemannpris. Albumet Texas Jensen ble produsert i samarbeid med Knut Reiersrud og utgitt i 1993. Året etter kom konsertplaten Nerven i min sang, og i 1995 var det meningen at Fjeld skulle gi ut en engelskspråklig plate med country-influert musikk – ikke ulikt stilen som Jonas Fjeld Band var kjent for på tampen av 70-tallet. En single ble sendt ut til aviser og radio, men en uoverenstemmelse med plateselskapet gjorde at albumet ikke kom ut likevel. Det endte til slutt som bonus-CD på samleplaten Jonas Fjelds beste i 1999, og senere samme år kom det ut som en selvstendig CD med tittelen Voice On The Water.

Det var duket for et nytt og utvidet samarbeid med Ole Paus i 1996 under det lite flatterende navnet To Rustne Herrer. Denne duoen aktiveres med jevne mellomrom, og har så langt avstedkommet tre scene-show og like mange CD-er. Innen han rakk å lage ferdig sin neste soloplate, var Terje Jensen blitt far til to gutter. Dette preget noen av sangene på Tidevann (2001), hvor Paus klarte å sette ord på den nybakte farens følelser.

I tillegg til de platene han har laget på egen hånd og med Jonas Fjeld Band, Danko Fjeld Andersen og To Rustne Herrer, har Jonas Fjeld deltatt på utallige samleplater og andre artisters innspillinger. I en lang periode på 80-tallet var han også en av landets mest aktive og etterspurte produsenter og studiomusikere, og på platene fra denne tiden står han ofte oppført bare som «Legen». Blant de mange han jobbet med var Øystein Sunde, som var så imponert over høyrehånda til Fjeld at han tok ham med som kompgitarist på alle sine plater fra Hærtatahørt i 1979 til Kjekt å ha i 1989. Jonas Fjeld har også levert låter til bl.a. Olav Stedje, Ottar «Big Hand» Johansen og kanadieren Anne Murray.
 

Relaterte personer:

Jonas Fjeld, Artist

Relaterte artikler:

01.03.2007 Jonas Fjeld: der Konnerud møter Kentucky

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no