MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no
Tenkehetter? Små Grå poserer til forestillingen



Debattglød i sang

Publisert: 03/23/2011 av Veslemøy Østrem

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2011032313362551067521

Jazzvokalist og komponist Lisa Dillan putter hodet i sanden og kroppen i sangen.


Lisa Dillan har markert seg i pornodebatten, mot Fritt Ord-vinnerne Nina Karin Monsen og Harald Eia og med hodestående protester mot blant andre Siv Jensen og det svenske prinsessebryllupet. Nå har protesten fått en kunstneriske form, gjennom forestillingen "Who Is?" med ensemblet ”Små Grå”, i samarbeid med Ny Musikk.

– Hva ligger det egentlig i det å stikke hodet i sanden? Hva kan man se hvis man forsøker å ta en titt ut av den konforme boksen vi gjerne befinner oss i? Det har jeg ønsket å undersøke gjennom 12 ulike ”situations”, forteller Lisa Dillan.


Fire vokalister
Hun er i full sving med de siste forberedelsene sammen med fire vokalister i ensemblet ”Små Grå”, Benedicte Kruse, Mai Elise Solberg, Nina Mortvedt og Ingebjørg Loe Bjørnstad.

– Jeg har forsøkt å skape noen tittebokser inn i det normative for å se etter muligheter for ekspansjon. Det jeg har skrevet i denne forestillingen er alt sammen inspirert av de debattene jeg har vært med i de siste årene, sier Dillan videre.


Må være fysisk tilstede
Besøker du Rom for Dans en av de neste kveldene, får du oppleve vakre stolduetter, skranglete linedance, sakral korsang og rytmelek med appelsiner og bananer. Det musikalske uttrykket ligger i grenseland mellom jazz og samtidsmusikk, og Lisa Dillan har selv vært med på innstuderingen.

– Jeg har jobbet mye med ulike former for vokale uttrykk og er opptatt av at du som musiker også er fysisk tilstede på scenen. Mange trives best med å stå gjemt bak instrumentet, og glemmer at også det er et uttrykk som når ut til publikum. Nå har jeg forsøkt å videreføre mine egne vokale ideer til andre dyktige vokalister, og det har vært en flott prosess å se hvordan eget materiale endrer seg. Verket Who Is? er en helaftens vokal performanceforestilling, med både bevegelse, støy og vakker vokalsang, forklarer Dillan.


Komponisten er en del av notasjonen
Den ferdige komposisjonen er delvis levert i form av tradisjonelle noter, men komponisten følger med på lasset som en del av ”notasjonen”.

– Det er jo ikke alt som kan skrives ned! Jeg er en del av partituret denne gangen, og det er den mest hensiktsmessige måten å få overlevert akkurat dette materialet, sier hun.

Ensemblet Små Grå tok initiativ til prosjektet, og har fått støtte fra blant annet Norsk Kulturråd, Det Norske Komponistfond og Oslo Musikkråd. Sangerne her hadde beveget seg fra ”stive stokker på scenen” til å inkludere bevegelse som en del av sitt uttrykk og ønsket å skape noe nytt for eget ensemble.


Likestiller lyd og bevegelse
De karakteriserer seg selv som et vokalensemble som ser på de lydlige og visuelle elementene som uadskillelige, og som henvender seg til mennesker som liker god musikk, reflekterende teater og uslipt dans.

– Jeg er veldig imponert over denne kvartetten. Det er ett av de få ensemblene i dag som likestiller lyd og bevegelse, og for meg har dette vært en unik mulighet, sier Lisa Dillan.

Urpremiere på Rom for Dans, torsdag 24. mars kl 20. Forestillinger frem til 27. mars.
 

Relaterte personer:

Lisa Dillan, Sanger, Komponist, Performance artist

Relaterte artikler:

22.03.2011 Delikat elektroakustisk blanding

22.03.2011 Ein allstadnærverande musikk

18.03.2011 Forfall av kjønnsrollemønster i folkemusikken?

18.03.2011 Den norske forbannelsen

14.03.2011 Tonsatt Hofmo

11.03.2011 Endresen og Nystrøm nominert til Nordisk Råds musikkpris

08.03.2011 PoY! på nederlandsk

04.11.2011 Utvida nordisk klang

25.03.2011 Går musikkjournalistikken i kjønnsfella?

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no