MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no
Thomas Nortvedt, fagdirektør digitale tjenester i Forbrukerrådet
Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no



NOPA i drømmeland

Publisert: 05/25/2012 av Thomas Nortvedt

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2012052514115530882581

INNLEGG: Forbrukeren vil ikke ha noen norsk musikklov, skriver Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet.


NOPAs styreleder, Ragnar Bjerkreim har i et intervju med Ballade gitt uttrykk for det som må være det mest defensive utspillet fra musikkindustrien på lang, lang tid.

I et dokument som er sendt til Kulturutredningen 2014 foreslår Foreningen for komponister og tekstforfattere (NOPA), at det innføres en musikklov.

Så hva er det NOPA vil ha ut av en slik lov? Kun en ting: mer penger. Ikke noe annet. Ikke en gang bruken av kulturpolitiske skjold gjemmer NOPA seg bak.


Følg musikkdebatten: Ballade på Facebook


Ikke snaut
“Det må rett og slett koste mer for forbruker for å få opp inntjeningen”, sier styreleder Bjerkreim til Ballade. NOPA er også såpass ubeskjedne at et de gjerne vil ha momsfritak og fradragsrett for inngående moms. Det er ikke snaut.

På spørsmålet om hvordan forbrukerne vil reagere, svarer Bjerkreim;


“Jeg tror ikke forbrukerne vil hylle dette, men det må være virkemidler fra det offentlig også som kan ta en del av den kaken. Men det er ingen tvil om at musikk er billig i Norge, spesielt med kostnadsnivået vi har her. Hvis bøndene klager, har musikkbransjen også lov til å gi et lite varsko”

I den grad det skulle være noen tvil, dette vil ikke forbrukerne ha.


Vi bruker mer penger på kulturelt innhold enn noen gang før, og bare fordi enkelte aktører får en mindre del av kaka, er ikke virkemiddelet nødvendigvis å bake en større kake.


Les også: Musikkbransjen trenger en ny forretningsmodell


Bransjen er i konkurranse
Musikkbransjen er i konkurranse. Med seg selv, med andre uttrykk og med egen historie. Bransjen må slutte å sammenligne dagens situasjon med 1992, se heller til tiden før CDen og forbrukernes egen-digitaliseringen av musikkarkivet hjemme.

Og synker norskandelen, ja så er det vel sånn at folk ikke etterspør produktet. Eventuelle kulturpolitiske målsettinger tas over skatteseddelen, ikke over disken i butikken. Det mener Forbrukerrådet like mye om musikk som om bøker.

Rammeverket for forbrukerbeskyttelse er i ferd med å flyttes fra kontraktsretten til konkurranse og markedsretten, og vi ønsker denne delen av musikkbransjen velkommen etter. Bjerkreim nevner privatkopieringsvederlaget, som også er basert på faktisk bruk. Så der er vi enige!

Kanskje det ikke blir så galt. Det handler en del om å ta steget inn i en ny virkelighet. Og det er ikke en enkel sak for forbrukerne heller.


Thomas Nortvedt er fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerådet.
 

Relaterte bedrifter:

NOPA - Norsk forening for, komponister og tekstforfattere (Foreninger; Profesjonelle organisasjoner\Komponister)

Relaterte personer:

Ragnar Bjerkreim, Styreleder

Relaterte artikler:

25.05.2012 - Lite gjennomtenkt

24.05.2012 Vil ha musikklov

15.05.2012 Redningen, ikke problemet

14.05.2012 Nisjene på nettet

09.05.2012 Trenger ny forretningsmodell

07.05.2012 Det forbrukeren vil ha

02.05.2012 Medan vi ventar

27.04.2012 Husker du hvor stille det var?

30.04.2012 Utviklinga mot strømmen

25.04.2012 ECM og strømmetenester

25.10.2012 Fortsatt aktuell 75-åring

22.10.2012 Hvor er dere, strømmemotstandere?

10.07.2012 Norge strømmer mest

12.06.2012 - Behandler alle likt

07.06.2012 Ta ansvar

04.06.2012 For et fritt marked

01.06.2012 Kvalitetsmusikk koster

31.05.2012 Musikk i bok

31.05.2012 Skal vi lovfeste Hillestads inntekt?

30.05.2012 Strømmedebatt!

30.05.2012 Kan vare lenge

29.05.2012 Vi trenger en musikklov

29.05.2012 Orkester i medvind

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no