Spellemannprisen: "MTV Awards-show med høy babe-føring"

Representanter fra samtidsmusikkmiljøene er ikke overrasket over vendingen Spellemannprisen har tatt. Man ser det likevel som en trist utvikling, der argumentet med for liten produksjon bare er et vikarierende motiv for å lage et mer kommersielt TV-show. De får støtte av Arve Tellefsen, som uttaler: - Samtidsmusikken og den klassiske musikken har i alle år vært gisler for Spellemannprisen.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Arve Tellefsen

Hege Imerslund er etikettansvarlig for Aurora og Hemera, som er de største utgiverne av samtidsmusikk her hjemme. Hun kjøper ikke umiddelbart påstandene fra Spellemannkomiteen.

- Jeg synes i grunnen argumentasjonen fra Spellemannkomiteen, som i år ikke har latt oss melde på noen plater i kategorien for samtidsmusikk, er ganske urettferdig. Hele kategorien ble bare fjernet ved et pennestrøk, uten at vi eller andre fra miljøet fikk uttale oss. Samtidig har vi ikke sett noen dokumentasjon på at produksjonen av samtidsmusikk virkelig er så liten, sett i forhold til andre genre. Hva er egentlig minstekravet for at en kategori av musikk skal vurderes til Spellemannpris? Bare vi i Aurora og Hemera gir ut ti-femten titler hvert år. Det totale antall titler som kunne vært påmeldt ligger i hvert fall på rundt tredve.

Imerslund er derfor overbevist om at Spellemannkomiteen bruker antall utgivelser som et vikarierende motiv. De samme tankene gir Mette Kaaby i Albedo uttrykk for.

- Spellemannprisen er blitt underholdning ut fra kommersielle hensyn, og gir ikke et samlet bilde av det som virkelig foregår i norsk platebransje. Arrangørene av Spellemannprisen har en butikkholdning til musikk, og er mest for den delen av platebransjen som ikke vurderer produktene sine ut i fra kunstneriske prinsipper. Derfor setter ikke vi oss ned og gråter bitre tårer, mens vi skriker opp om hvor urettferdig denne utestengingen er. Om Spellemannprisen ikke er et forum for kunstneriske kriterier og integritet, er det heller ikke nødvendigvis noe godt sted for oss å nå ut til publikum gjennom. Jeg synes flere burde vurdere seriøst om de virkelig skal være med på å legitimere arrangementet slik det nå utvikler seg. Det er selvsagt helt i orden om Spellemannkomiteen vil ha et MTV Awards-show med høy babe-føring, men da synes jeg ikke vi har spesielt mye der å gjøre.

Hege Imerslund påpeker at noe av årsaken til at utøvere og plateselskap gjerne har stilt opp på Spellemannprisen ligger i den ikke helt ubetydelige PR-effekten som kan ligge i en nominasjon og en eventuell seier. Denne effekten blir nå langt på vei borte for representantene for samtidsmusikken.

- Det er ganske meningsløst å skulle dele ut en pris annethvert år. Man risikerer nå at vinneren blir hedret mer enn to år etter at platen er lansert, noe som selvsagt ikke vil gi den samme graden av oppmerksomhet.

Karene Lyngholm, som sitter i sekretariatet for Spellemannprisen, ser litt annerledes på det.

- Om noen mistenker komiteen for å ha vikarierende motiver for denne omleggingen, får de bare tro det.

Arve Tellefsen, som Ballade snakket med i dag i anledning utgivelsen av fiolinkonsertene til Arne Nordheim og Fartein Valen, legger ikke fingrene i mellom i sin vurdering av platebransjens årlige feiring av seg og sine.

- Samtidsmusikken og den klassiske musikken har i alle år vært et gissel for Spellemannprisen.

Arne Nordheim sier på sin side følgende: - Om det så bare finnes ett samtidsverk å nominere, burde da det være nok – så lenge kvaliteten holder mål.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om populærmusikk

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten