Norsk fokus i The Wire

Musikkbibelen The Wire fortsetter å gi oppmerksomhet til norsk musikk i sin årsoppsummering av fjoråret. Nok en gang er det artistene i spenningsfeltet mellom elektronisk musikk, samtidsmusikk og jazz som vekker skribentenes nysgjerrighet og ros. Supersilent, Tore Elgarøy og Phonophani er blant artistene som trekkes spesielt frem.

Rune Kristoffersen

The Wires redaktør Rob Young har på sin lederplass med multikunstneren Kim Hiorthøys album "Hei" blant årets plater, og nevner Smalltown Supersound og Rune Grammofon som noen av årets viktige labeler. Også når det gjelder livemusikk, er norske navn i fokus. No.seriens dobbeltkonsert med Jaga Jazzist og Kim Hiorthøy på Blå i Oslo, nevnes som en av årets riktig store liveopplevelser for Young.

Også i den samlede redaksjonens gjennomgang av plateåret finner vi god norsk representasjon. På listen over årets 50 beste plater finner man Supersilents "5" (Rune Grammofon). I klassen for beste improvisasjonsmusikk stiller ECM-distribuerte Rune Grammofon med hele tre utgivelser, hvorav to rent norske; nevnte Supersilent. I tillegg finner man også Tore Elagarøys "The Sound of the Sun" og sveitserne Luigi Archetti & Bo Wiget med sin "Low Tide Digitals". På listen over "Outer limits", hvilket kanskje kan oversettes som "musikkens ytre grenser" (eller eventuelt sammenlignes med Spellemannsprisens åpen klasse), er Phonophanis seneste "Genetic Engineering" en av platene det britiske magasinet ønsker å trekke frem. Og i Electronica-kategorien blir også Biospheres "Substrata/Man With A Movie Camera" nevnt som en av Wire-stabens favoritter for 2001.

Rune Grammofons albumaktuelle - med det egne prosjektet Monolight - platedirektør Rune Kristoffersen er meget fornøyd med nok en gang å være representert i dette spesialist-magasinet.

- Det er både hyggelig og overraskende å være såpass tungt representert, og at vi får såpass mange utgivelser nevnt. Jeg vil like å tro at vi gjør kvalitetsprodukter innenfor genren. Da vel og merke og så innenfor denne smale genren og at bakgrunnen for denne oppmerksomheten ligger her, sier han.

Det overasker ham ikke at selskapet på langt nær står like sterkt blant norske medier og musikerpriser.

- Det er veldig mye vanskeligere å få samme anerkjennelse fra et bredt norsk forum som Spellemannsprisen, hvor man konkurrerer med et bredere segment av elektronika-ting, enn i ett spesialistforum som The Wire. De to tingene kan vanskelig sammenlignes, påpeker han.

Likevel har det stor betydning for spredningen av musikken å være med på slike årsoppsummeringer, mener Kristofersen.

- Det er viktig fordi mange med interesse for denne typen musikk nettopp orienterer seg gjennom Wire. Betydningen for salget er vanskelig å vite rent kortsiktig - også fordi jeg ikke mottar tall og kalkyler fra ECM og deres underlabler så regelmessig. Langsiktig tror jeg det har mer å si. Det skaper en slags kvalitetsinteresse, om du vil.

Men på andre områder er det lettere å se effekten av slike ting.

- Når det gjelder dette med mulighetene for livespilling for våre artister som følge av slik oppmerksomhet, er det mye enklere å gi svar. Vi har merket at våre artister får tilbud fra festivaler og steder som de aldri ellers ville ha fått tilbud fra. Det er helt påtagelig. Også andre media registerer slike oppsummeringer i The Wire, og det kan virke som det er enkelte som henger seg på i etterkant av slike kåringer. Blant annet har NME en egen artikkel om norsk elektronika i sitt nyeste nummer. Vi har også oppdaget at det dukker opp anmeldelser av norske artister i
tidskrifter som Mojo, men også rene livstilsmagasiner. Dette hjelper oss å nå ut til et annet publikum, og høyner muligheter til å spre informasjon utover de etablerte kanalene, mener den tidligere Fra Lippo Lippi-musikeren.

Flere artikler om norsk musikk kommer i neste utgave av The Wire. I serien "Label Lore", hvor de presenterer en fremstående etikett hver måned, rettes oppmerksomheten da mot den uavhengige norske utgiveren Smalltown Supersound. I samme nummer gjør bladet også en live anmeldelse av NO./The Wire-kveldene som var på Blå i november.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no