Der dagen er nattens bror

Den 29. januar går startskuddet for Ny Musikks og Musikk i Finnmarks store satsning i Troms og Finnmark: en kirketurné med et oratorium som henter stoffet fra landsdelen. - Det blir storslått, nyskrevet musikk og topp utøvere, som vil røre ved og engasjere mange, sier produsent Mette Kaaby i Ny Musikk. Musikkverket "Der dagen er nattens bror" skal fremføres på kvensk, samisk og norsk språk. Det er komponisten Henrik Ødegaard og forfatter Laila Stien som står bak dette oratoriet til den nordligste delen av Nord Norge, Sverige og Finnland.

Henrik Ødegaard, 2003

Kirketurnéen starter 29. januar, og vil vare frem til torsdag 5. februar. Urfremføringen av verket finner sted i Harstad kirke under ILIOS-festivalen, og verket vil deretter fortsette videre til kirkene i Narvik, Elvebakken, Honningsvåg, Lakselv, Karasjok og Vadsø.

- Musikken har et moderne, mykt uttrykk, med eksotiske og sakrale overtoner. Det eksotiske er derimot ikke tibetansk eller brasiliansk, men gamle salmetoner fra den Læstadianske bevegelsen, sier produsent og prosjektleder Mette Kaaby.

"Der dagen er nattens bror" omtales av Ny Musikk "som et spennende spill mellom musikalsk tradisjon og nyskaping, historie og samtid - og felles arvegods mellom etniske grupper". Komponisten Henrik Ødegaard og forfatteren Laila Stien har med dette laget et oratorium til den nordligste delen av Nord-Norge, Sverige og Finnland, forteller

- De vil formidle mangfoldet i folket og naturen, og det storslåtte og skjøre i landskap og sinn, fortsetter Kaaby. - Laila Stien viser frem utsnitt av liv og historie, ved å gi representantene for menneskene som bor her, en stemme. På kirkehvelvet vil man dessuten kunne se bilder fra livet i nord, sammensatt av Vadsø Museum/Ruija kvenmuseum.

Turnéen inngår også i Hålogaland bispedømmes markering av sitt 200-års jubileum.

Sommeren 2001 dro Henrik Ødegaard og Laila Stien rundt i Finnmark og Nord-Finland for å møte folk i læstadianske menigheter og høre dem synge.

- Jeg fant en eksotisk skatt av salmer, med mystiske toneganger og uvante rytmer, forteller Ødegaard, som tidligere har jobbet med gregoriansk munkesang i Frankrike og folkemusikk fra Telemark, der han bor. Det viste seg også at menneskene som sang dem hadde interessante historier å fortelle.

Stien og Ødegaard har vevet inn en håndfull læstadianske salmer i sitt eget stoff, og satt dem i berøring med sine fortellinger om mennesker i nord.

- Alle som bor i Finnmark og Nord-Troms har på en eller annen måte et forhold til den Læstadianske bevegelsen. Den har hatt en sterk historisk betydning. Både for enkeltmenneskers liv, og som felles arvegods for samisk, kvensk og norsk kultur. Her kunne alle snakke sitt morsmål, og kulturen har vært et viktig felles møtepunkt for samer, kvener og nordmenn helt frem til vår tid.

"Der dagen er nattens bror" fremføres av et sammensatt ensemble med tolv profesjonelle musikere og sangere fra forskjellige sjangre. Lokale ensembler som Alta motattkor, KorIFinnmark, Kor fra Heggen Videregående skole i Harstad og Lakselv Spellemansslag, er også med. Dirigent er Bjørn Andor Drage.

Oratoriet gir dessuten plass for improviserende solister, klassiske utøvere og musikere som uttrykker seg på tvers av sjangere.

- Vi får jazzvokalisten Elin Rosseland i fri flyt, og en ung, spennende cellist, Maja Bugge fra Sortland, som gjør mer enn å spille på celloen. Ellers medvirker Ensemble Nord, klarinettisten Anna Rostrup, slagverkeren Rolf Lennart Stensø fra Bodø, en vokalkvartett med folkemusikksangeren Unni Løvlid, sopranen Berit Solset fra Finnsnes, og tenor og bass Magnus Staveland og Bård Bratlie, forteller Kaaby.

Alle konsertene starter kl. 19.30, med unntak i av premieren i Harstad, kl. 20.00. "Der dagen er nattens bror" skal ellers inngå i et større prosjekt, der musikkgrupper og kor inspireres til å spille ny musikk og finne skatter i sin lokale tradisjonsmusikk.

Henrik Ødegaard (1955-) har studert orgel og komposisjon ved Norges Musikkhøgskole, med Lasse Thoresen som lærer, og med Tristan Keuris i Utrecht, Holland. Han har også vært elev i "den gregorinske klasse" ved musikkonservatoriet i Paris. Ødegaard er ansatt som organist i Sauherrad iTelemark, og folkemusikken fra dette området og gregoriansk sang har inspirert hans egen musikk. Ødegaards store messe, Missa Festiva, ble urfremført i Vatikanet i Roma i 2001

Laila Stien (1946-) uttrykker seg innen et enkelt og stramt språkrom der hun skriver poetisk og hverdagslig på samme tid. Hun er prisbelønnet og hyllet for sine noveller, romaner og dikt. Hun har også gjort mange samiske oversettelser. Trygve Hoff, Bjørn Alterhaug og Jon Balke har satt musikk til mange av diktene hennes.

Stien har mottatt Aschehougs litteraturpris (2000), Havmannprisen (1999), Kritikerprisen for barnebok (1993) og Språklig samlings litteraturpris (1992). Av novellesamlinger kan nevnes "Svømmetak" (2001), "Sånt som skjer" (1988).

Prosjektet er støttet av Norsk kulturråd, Fond for Lyd og Bilde, Fond for utøvende kunstnere, Tekstforfatterfondet, Samisk Kulturfond, Festspillene Turné, Hålogaland Bispedømme, Komponistfondet, Tekstforfatterfonet, Nordkapp kommune, Porsanger kommune, Karasjok kommune, Musikk i Finnmark og Ny Musikk.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no