Vieth, Willie

Wilhelm August Vieth, orkesterleder, komponist, instruktør og musiker (trompet), 30.04.1905–01.09.1968, født i Bergen. Vieth begynte sin musikalske karriere i Divisjonsmusikken i Bergen. Med Ole Bull-stipend tok han utdannelse innen musikk ved Franz Liszt Musikkhøyskole i Budapest, og turnerte rundt i Europa som trompetsolist med den tidens populære danse- og tangoorkestre (bl.a. ungarske Jolly Boys). Fra slutten av 20-tallet virket han som musiker i Oslo, bl.a. var han en periode med i Sixpence Jazzband, regnet som et av Norges første jazzband. Etter hvert ledet han flere orkestre, bl.a. Sorrow Breakers på Røde Mølle i Oslo ca. 1928–30. I sin bok, Moderne Dansemusikk (1945), omtaler Øivind Bergh Sorrow Breakers som et orkester av høy klasse og forut for sin tid. Vieth satte preg på jazzmusikkens tidligste år i Norge, og ble regnet som en av Norges beste jazzsolister på trompet i perioden 1930–40, inspirert av Louis Armstrong. Han ledet Kabaorkesteret i 1934–36 og spilte i Bristolorkesteret i 1936–39. Vieth turnerte også med flere band rundt i Norge. Han virket som instruktør for Norges Musikkorps Forbund, foruten å være dirigent og pianostemmer i mange år. I de senere årene av sitt liv drev han som musikkpedagog og hadde eget musikkforlag, med fast tilholdssted i Åndalsnes. Det ble mange grammofoninnspillinger på 30-tallet, bl.a. for Columbia og Rex. Blant innspillingene hans for Rex kan nevnes «Honululu-lulu» og «Hvergang månen går bort» (1936). For Columbia «Hokus Pokus» og «Med litte grann Humør» (1935) og «Melodien går rundt omkring» (1936). «Med litte grann Humør» finnes også på LP Jazz/Hot Dance In Norway og på Jazz Hot & Swing Jazz In Norway 1920–1940. «Melodien går rundt omkring» finnes på Jazz In Norway Vol 4.

Biografien er hentet fra "Norsk pop- og rockleksikon" fra Vega Forlag (2005). Redaktører for boken er Siren Steen, Bård Ose og Jan Eggum. Bidragsytere er Willy B, Arvid Skancke-Knutsen, Øyvind Holen, Svend Erik Løken Larsen, Vidar Vanberg, Marta Breen, Trond Blom, Eirik Kydland, Bård Ose, Siren Steen og Frode Øien. Boken kan kjøpes hos bokhandlerne eller bestilles direkte fra www.vegaforlag.no.
Del artikkelen på:
                    |     Mer

Willie Vieth ble regnet som en av Norges beste jazzsolister på trompet i perioden 1930–40, inspirert av Louis Armstrong


Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no