Erik S. Dæhlin (32) er en av MICs nye komponister. Ny, i den forstand at hans noter nå formidles gjennom MIC. For samtidsmusikkmiljøet er han derimot langt fra noe ubeskrevet blad.
Dæhlin representerte Norge under World Music Days i Hong Kong i fjor med strykesekstetten ”Mozart, You and Me”, der han med utgangspunkt i Mozarts Divertimento i D reflekterer over vår tids ikonisering og kanonisering av kunstnere.
Han har også gjort seg bemerket som slagverker i ensemblene NING, Puls og Sploing. Han har medvirket på flere CD-innspillinger og har hatt en rekke oppdrag på festivaler som Ilios, Festspillene i Nord-Norge, Ultima, Borealis og Autunnale.
Dæhlin avsluttet i 2006 sitt kandidatstudium i komposisjon ved Norges musikkhøgskole etter studier med Olav Anton Thommessen, Asbjørn Schaathun og Henrik Hellstenius. Men allerede da han ble uteksaminert som slagverker fra Tromsø Musikkonservatorium i 1998 var han i gang med å komponere. I tidlige år var det solo-, kammer- og elektroakustisk musikk han fokuserte på.
I de senere år har han vært spesielt opptatt av instrumental- og musikkteater, der ifølge Dæhlin ”utøverens performativitet utspilles i og forbi det musikalske materialet, og i kontekst til den fremføringsform som benyttes.”
Et eksempel på dette vil publikum på Nordiske Musikkdager i Helsinki (2.-5. oktober) få oppleve. Da skal "be_Schrei_be_n" {scream, description, script} for fire utøvere og lyd fremføres med Dæhlins eget ensemble NING. Dæhlin selv beskriver verket som musikkteater eller som et work-in-progress, som han lager sammen med ensemblet NING og koreografen Therese Markhus. Hans verkkommentar lyder: ”The great drone inside everybody`s head. Bodies in a described landscape. Actions goes in any direction.”
Noter til dette verket kan MIC imidlertid ikke skaffe. Det er, i likhet med mange av Dæhlins prosjekter, utøverspesifikt, og verket befinner seg iflg komponisten "inne i utøvernes hoder".