Foto: Spaz Tacular

Er konsertmarkedet mettet?

- Konsertmarkedet svikter, hevder Tom Skjeklesæther. Bookingbransjen kjenner seg ikke helt igjen.

”Etter godt over fem år med gigantisk illegal fildeling, med svært ødeleggende konsekvenser for den innspilte musikkens salgspotensiale, ser vi nå at også konsertmarkedet svikter. Riktignok ikke så dramatisk i Norge enda, som for eksempel i USA og Sverige, men signalene er alvorlige nok her også”, skriver Tom Skjeklesæther i sin faste spalte for ABCNyheter.

Løftet om at den tilnæret frie flyten av musikk på Internett skulle føre til økt konsertinteresse, holder ikke, antyder musikkjournalisten, som skriver at i ”USA er konsertmarkedet inne i en nedgang som rammer både store og små artister i hele den musikalske bredden”. I Sverige gikk Hultsfredfestivalen konkurs og Arvikafestivalen er nede i knestående. Markedsutviklingen skal skyldes at det er for mange som turnerer, ”på jakt etter det store nye konsertmarkedet som Pirate Bay og deres mange apologeter lovet dem.”

Via anekdotisk bevis mener Skjeklesæther å se at lignende tilstander er på vei også til det norske konsertmarkedet.

Ballade kontaktet noen av landets største bookingbyrå for å høre om de kjenner seg igjen i denne beskrivelsen.


John Eivind Meland, daglig leder i Bpop Mentometer
- Det er et skille mellom festival- og klubbmarkedet. Festivalnorge lever i beste velgående, men klubmarkedet har endret seg. For bare noen år siden gjorde vi turneer med Morten Abel og Bertine Zetlitz, hvor vi kjørte nightliner og var på veien i ukesvis. Sånt gjør vi ikke lenger. Klubbmarkedet er nok svakere enn det var. Men om det skyldes at markedet er mettet, det vet jeg ikke. Det kan skyldes at konkurransen er større på noen nivåer: Det er veldig mange artister i dag som kan få litt oppmerksomhet via sosiale medier, samtidig som antallet mellomstore og store artister er ganske likt nå som det var.


Thomas Olavsen, TimeOut Agency & Concerts
- Det er helt rett, og helt naturlig, at artister turnerer mer nå enn de gjorde for fem år siden. Men vi har ikke merket noen tegn til at markedet er mettet av den grunn. Kanskje skyldes det at vi jobber med populære artister, men jeg føler uansett at det blir feil å snakke generelt om det. At Arvika og Hultsfred blir dårlig besøkt er nok helt sikkert også et resultat av at bookingen ikke er spenstig nok.


Rhiannon Edwards, Artistpartner
- Skjeklesæther har noen poenger, men jeg kjenner meg ikke like godt igjen i alt. Det blir vanskelig for meg å sammenligne direkte med konsertmarkedet i USA, der det virker som det særlig er stadionmarkedet som er i ferd med å krasje nå. Et slikt marked finnes jo egentlig ikke for norske artister. I USA har også billettprisene hatt en helt annen utvikling enn her. De har priset seg veldig høyt, og billettene har hatt enorme ”service charges” på toppen, noe som har gjort det å gå på konsert til en opplevelse man bare tar seg råd til 1-2 ganger årlig. Bandhonorarer- og billettpriser her til lands har med få unntak ikke steget i takt med øvrig prisutvikling i det hele tatt.

Mens festivalmarkedet har hatt en kjempeutvikling de seneste 10 årene, har klubbmarkedet kanskje slitt litt mer. Noen steder kan tilbudet virke nærmest utmattende. Det kan skyldes at det på noen områder - for eksempel blant små indieband - er flere band enn interessenter. Generelt har tettheten av band i markedet blitt mye større, noe jeg vil tro henger sammen med at det har blitt enklere og rimeligere å få spilt inn og utgitt et album. Samtidig opplever vi i all hovedsak konsertmarkedet i Norge som godt og levende.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

2 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
KAN DET VÆRE NOEN ANDRE GRUNNER TOM?
Skrevet 03.08.2010 18:29 av Ole

Mulig Tom Skjeklesæther ikke har fått det med seg men det har jo vært en aldri så liten finanskrise på gang. 500 000 amerikanere mister jobben hver måned og det nærmer seg 10% arbeidsledighet. I tillegg til den høye prisstigningen på konsertbilletter må man også ta i betraktning at en stor andel av målgrupppen (unge mellom 15 og 30) er arbeidsløse. USA's arbeidsmarked speiler Europa, målgruppen har mye større arbeidsledighet enn befolkningen generelt, helt opp mot 25-75%. Husk at USA heller ikke har våre svært generøse trygder. De for langt under det som er mulig å leve av. Når man må velge mellom mat eller superdyre konsertbilletter er det ikke rart at markedet for seg en midlertidig knekk. Det er vel også rimelig å anta at en arbeidsledig person påvirker økonomien til en hel familie slik at den reelle effekten av 10% arbeidsledighet utgjør rundt 40% av befolkningen.

Jeg lette ikke veldig lenge etter referanser men fant nå denne her som understreker arbeidsledighet poenget.
http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/tre-av-fire-unge-uten-jobb-i-usa-3117915.html

Det er lett å skylde på Spotify for dårlig omsetning siden spotify er nytt. Spotify tjener bransjen på mange andre måter enn direkte inntekt. For det første tar den knekken på piratkopiering. For det andre er det en ypperlig kanal for å høre på album før man kjøper den, husk at dette salget ikke nødvendigvis blir kreditert spotify men mest sannsynlig den butikken som selger albumet billigst mulig. For det tredje blir inntekten fra en singel blir fordelt over 200 streams og kanskje 5 år istedet for ett enkelt salg, dette vil nødvendigvis også føre til at kjedelig liste-pop taper terreng da folk fort går lei. Det største problemet i mine øyne er at Spotify og andre musikk løsninger på nett ikke kom tidligere slik at piratkopieringen fikk så god tid til å bli allment akseptert i den yngre delen av befolkningen.

Svar på kommentar

 
 
NORSKE ARTISTER
Skrevet 03.08.2010 19:25 av Ole

Hvis norske artister gjøre det dårligere, kan det skyldes at det er en overflod av store internasjonale stjerner som legger noen stopp på verdensturnene sine til Norge og at dette stjeler publikummere spesielt i de øvre prisklassene (500-800kr per billett).

Svar på kommentar


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no