Foto: Andreas Ulvo

Finn alternativer

De store orkesterne får i dag støtte som skulle tilsi at de var aktuelle og viktige samfunnsinstitusjoner. Det er de ikke, mener Jørgen Karlstrøm, som mener KUD kan se seg om etter bedre alternativer å støtte.

Tirsdag ble det arrangert innspillskonferanse om "balanse i musikken", om kjønnsbalansen i musikklivet. Kulturdepartementet var representert ved politisk rådgiver Kjersti Stenseng, som bidro med en innledning.


Les også: Venter på norsk orkestre


Komponist Jørgen Karlstrøm var blant dem som kom med innspill. Et av hans poenger er at om man virkelig ønsker å røske opp i musikklivets kjønnsbalanse, kan det være lurt å se utenfor de etablerte strukturene.

- Hovedtanken min er ikke nødvendigvis at man bør kutte støtten til de etablerte orkesterne og institusjonene. Jeg stiller mer et åpent spørsmål om dette. Hvis man virkelig ønsker likestilling, må man se på de reelle mulighetene som finnes i de strukturene vi har i dag. Kanskje er ikke de så gode? Kanskje finnes det bedre alternativer på nye arenaer?
 

Følg musikkdebatten: Ballade på Facebook


Domineres av historien
Karlstrøm var med å utføre en undersøkelse for Komponistforeningen som så på fremført musikk av orkestrene fra 2003 til 2007. Av totalt 70 000 minutter musikk, var bare 39 minutter (det vil si 55 promille) nyere, norsk musikk skrevet av kvinner. Karlstrøm mener det er viktig å innse at orkesterne domineres av sin egen historie.

- Og der innebefatter så og si idealene at komponisten er mann. Jeg sier ikke at det er umulig å endre på disse strukturene, men hvis man ønsker fortgang i prosessen, tror jeg man bør vende seg til nye arenaer og ikke ha noen illusjoner om de gamle.

- Hva slags arenaer er dette, sånn konkret?

- De finnes til en viss grad allerede. Anne Hilde Neset fra Ny Musikk fortalte under innspillskonferansen at hun ville bestille 60% av musikken fra kvinnelige komponister. Det burde være helt uproblematisk for flere organisasjoner enn Ny Musikk.


- Fastsementert museumspraksis
Karlstrøm mener da at en bør styre pengestrømmen fra de større institusjonene over på organisasjoner som dette.

- Ser du selv dette som resignasjon eller realisme om de rådende forhold?

- Jeg er ambivalent. Det som foregår i orkestrene i dag, er i stor grad en fastsementert museumspraksis. Innen billedkunsten har man en klarere skille mellom museer og gallerier. Orkestrene står i en mellomposisjon og må kunne løse begge disse oppgavene. I dag får de støtte som skulle tilsi at de var aktuelle, viktige samfunnsinstitusjoner, men de løser egentlig bare museumsfunksjonen.


Les også: Å sette pris på en klang


Også et demokratisk spørsmål
Komponisten sier det er opp til de som er i disse organisasjonene å vise at de kan løse sitt samfunnsoppdrag bedre enn i dag.

- Jeg mener at kulturdepartementet burde lagt sterkere føringer på institusjonene, dette er også noe Komponistforeningen har luftet i forhold til repertoarpolitikk og bruken av ny musikk. Bruken av ny kunst blir i museale institusjoner som orkestrene nærmest for et likestillingstiltak å regne om man har tallene fra rapporten i bakhode.  En må ikke glemme at dette også er et demokratisk spørsmål: Skal man virkelig bruke så store ressurser på noe halvparten av befolkningen i praksis er utelukket fra?

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Mer i MICs bransjeregister


Legg til ny kommentar

8 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
KLASSISK, NORSK GNÅL.
Skrevet 23.03.2012 03:06 av Geir Thoresen

Karlstrøm har gode poenger, orkestrene er museale, har gjennomgående kjedelig programmering og har noe grått over seg de ikke burde hatt. Dette har nok også mye med norsk (svak) musikkutdanning og det grenseløse jaget i dette landet etter mest mulig avslapning kombinert med minst mulig arbeid til høyest mulig lønn (forståelig, men ødeleggende for musikken.)

Jeg har aldri sett noe klaging fra kvinnelige komponister om for lite spilletid. Opplys meg gjerne hvis jeg har vært uoppmerksom. Klages det altså på vegne av disse beskjedne kvinnene som ikke tør å skrike ut sine ønsker, eller er det atter en gang ønsket om de rette meninger som ligger til grunn her - igjen?

Svar på kommentar

 
 
MUSEUM OG GALLERI
Skrevet 26.03.2012 07:00 av Anders Eriksson

Også Jørgen Karlstrøm bruker metaforen billedkunst for å plassere landets symfoniorkestre på det kunstpolitiske kartet. Det gjør han rett i. Bevilgende myndigheter bør kanskje la orkestrene ha sin museumsdrift, men da er det på høy tid å se seg om etter andre aktører som kan fylle de musikalske galleriene med ny sprek musikk. Og her bør ikke konvensjonell sjangertenking være noe hinder.

Svar på kommentar

 
 
SATS UTE
Skrevet 26.03.2012 11:06 av Martin Romberg

Fra utlandet observerer jeg år etter år med debatter rundt det spente forholdet mellom norske samtidskomponister og orkestrene, og innfallsvinklene tar stadig nye "kreative" rettinger. Hva blir egentlig resultatet? Jeg anbefaler norske komponister å satse mer ute, forsøk å komme inn på utenlandske forlag, send partiturer til gode amatør eller middelklasse orkester i Tyskland, jobb gratis. Selv har jeg en til to prosjekter med utenlandske orkester i året. Det er faktisk mulig hvis man brenner for denne klangkroppen. Selv om du oppnår å få en konsert i Norge med et Norsk orkester, så hjelper det ikke i det lange løp. Du må ha minst 20 erfaringer med orkester for å forstå hva orkestrasjon og en menneskemasse på 80 musiserende personer dreier seg om.

Svar på kommentar

 
 
IKKE SÆRNORSK
Skrevet 28.03.2012 11:18 av Katrine Ganer Skaug

Behag har sikkert noe med saken å gjøre. Men dette er nok desverre ikke et særnorsk fenomen, dette er en debatt som er pågående internasjonalt, og har nettopp med orkestrenes internasjonale økosystem å gjøre, som gjør dem mindre fleksible til å programmere originalt - og gjerne lokalt.
Oppdatér deg gjerne på hvordan kjønnsbalansen ser ut generelt i musikklivet gjennom artikler både her og i media ellers i tilknytning til konferansen som ble holdt, og din siste kommentar blir forholdsvis ugyldig.

Svar på kommentar

 
 
LITT SÆRNORSK.
Skrevet 28.03.2012 19:42 av Geir Thoresen

Jeg har som sagt bedt om å få se på dokumentasjon som viser at kvinnene selv er misfornøyd med dagens situasjon. Jeg synes selv man ser kvinnelige norske komponister rett som det er. Synne Skouen, Maja Ratkje, Lene Grenager. Men kanskje ikke i orkesterprogrammer. Er dette noe kvinnene savner?Ellers følger jeg så med så godt jeg kan for en som ikke er "i gamet". Jeg overvar flere promenadekonserter i London i fjor. 3 av 11 (jeg skal prøve å finne link) premierer var av kvinner, og jeg tviler på at mer enn en fjerdedel av den britiske komponistforeningens medlemmer er kvinner. Så det er altså ikke er problem "overalt."

Hva den norske stat skal kunne gjøre for å forbedre kvaliteten på kvinnelige komponisters orkesterverk ser jeg ikke. Bortsett fra å kvotere? Jeg mener fortsatt at man i dette tilfellet er mest opptatt av å ha de rette meninger, enn at man adresserer et faktisk problem.

Svar på kommentar

 
 
SÆRNORSK ELLER IKKE - LIKE AKTUELT!
Skrevet 29.03.2012 17:50 av Katrine Ganer Skaug

Hvorfor skulle man streve med de "rette meninger" når de er så tabubelagte - det blir jo bråk hver gang ;-) !

La meg gjerne anta at de navnene du nevner, legger man nettopp merke til fordi det er så så av dem: når det er 3 blant 100 som skiller seg ut (f..eks.ved her å representere halve befolkningens kjønn!), husker man gjerne de 3, og det er jo veldig bra for dem det gjelder. Statistikken sier noe ganske annet.

Tror noen virkelig fortsatt i 2012 at grunnen til at man ikke har kvinnelige opphavsrettighetshavere på programmene enten det dreier seg om orkestre eller festivaler i hvilken som helst sjanger handler om at de ikke er interessert?
Da mener jeg fortsatt at du må oppdatere deg på diskusjonen og tallene som var utgangspunkt for omtalte konferanse, som ga Karlstrøm i oppdrag å komme med sitt perspektiv. Å stille spørsmålstegn ved diskusjonens relevans er å sette hele saken tilbake til middelalderen.

Diskusjonen om HVA som kan gjøres er imidlertid interessant, og det er denne vi er ute etter.

Svar på kommentar

 
 
HVA MED PUBLIKUM?
Skrevet 29.03.2012 22:54 av Trond Okkelmo

Jeg kommer akkurat hjem fra Oslo-Filharmonien som under Manfred Honeck lot oss høre Adagiosatsen fra Bruckners 9. symfoni og Mozarts c-mollmesse.Stor aften i museet. Alle hadde tydeligvis en stor opplevelse. Vi ble beriket, som det heter på dannet. Og så kommer jeg hjem og ser at du, Katrine, har lansert begrepet "symfoniorkestrenes økosystem", og snakker om kjønnsbalanse i musikklivet. Man må passe seg så man ikke glemmer publikum, musikken og opplevelsene, mens man debatterer. Det viktigste er når alt kommer til alt at mennesker berøres!

Svar på kommentar

 
 
ØKOSYSTEM
Skrevet 30.03.2012 09:54 av Katrine Ganer Skaug

Trond: Den opplevelsen skulle jeg gjerne ha delt. Publikum er en vesentlig del av dette økosystemet, og berøring er essensen i konsertopplevelsen.
Men det er jo her jeg mener vi kontinuerlig må arbeide med å ta med oss orkestrene i nåtidens kunstneriske og sosiale virkelighet, SAMMEN med de gode gamle døde mennene (hva skulle vi gjort uten dem? Ikke hatt en så fantastisk arv å forvalte og videreutvikle, blant annet!).

Svar på kommentar


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no