MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



The Wire (forside) (177x217)Au-pairer og Dekonstruksjon: Norge sett fra England

Publisert: 10/06/2003 av Kyrre Tromm Lindvig

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2003100613584550262760

Som våre årvåkne lesere sikkert vet, har det engelske musikkbladet "The Wire" ofte hatt fokus på norsk musikk. Både band som Noxagt og gamle travere som Arne Nordheim har vært omtalt, og ifjor ble en CD med artister fra det norske selskapet Rune Grammofon distribuert til alle bladets abonnenter. Redaktør Rob Young var en tur i Oslo i sammenheng med Maja Ratkjes opera "No Title Performance and Sparkling Water" og han tok seg i denne sammenheng en liten prat med Ballade. - Vi fokuserer ikke på norsk musikk fordi den er norsk, men fordi det er mye interessant som skjer her, uttalte Young.


Av Kyrre Tromm Lindvig

- Mye av det som skjer i Norge i dag er basert rundt en del nyskapende og offensivt satsende plateselskap, slik som Rune Grammofon, Smalltown Supersound og flere, forteller Young.

- I det hele tatt virker det som om det er en undergrundsmusikkscene her til lands som er veldig vital. I tillegg er det også en ny generasjon med jazzmusikere på vei som har et annet 'sound' enn det typiske ECM-lydbildet som norsk og skandinavisk jazz har vært assosiert med, sier han.

I sammenheng med Nordheimartikkelen, (som ble behørlig dekket her i Ballade) trekker Young særlig frem det faktum at Nordheim alltid har vært veldig positiv til å bli resirkulert.

- Det er noe som imponerte meg, blant annet at han var så positiv til "Nordheim Remixed" prosjektet, sier han.

- Vi har merket oss at en del modernister på kontinentet ikke har vært så positive til lignende 'dekonstruksjonsprosjekter', blant annet så var franske Pierre Henry mildt sagt ikke imponert over en remix av hans verk. Og så vidt jeg har skjønt er Nordheim en statsstøttet komponist, er han ikke? Og da er det ekstra bemerkelsesverdig at han ikke bare setter seg ned og hviler på laurbærne, mener Young.

Han nevner også at "The Wire" har et utmerket forhold til den norske ambassaden som de samarbeider mye med.

- De er en viktig ressurs for oss, blant annet hjelper de oss med å formidle kontakt og med praktiske ting. De hjelper rett og slett med å sette Norge på kartet, sier han.

Senere dreier samtalen seg inn på selve bladet "The Wire", som også har mange lesere i Norge. Bladet har blitt kjent for sitt eklektiske utvalg av musikk, ett og samme nummer kan inneholde alt fra analyser av samtidsmusikk og intervjuer med popartister til lange avhandlinger om jazz.

- Det er vanskelig å si hva som er vår profil, sier Young.

- Bladet begynte som et blad for jazz- og samtidsmusikk, vi hadde blant annet et stort oppsving på begynnelsen av 90-tallet, da jazz begynte å bli 'in' igjen. I dag er imidlertid spekteret bredere, vi skriver blant annet mye om improvisasjonsmusikk på tvers av genrene. Men ikke bare! Det er i det hele tatt ikke så lett å forklare hva som er vår profil, ler han.

- Personlig er jeg opptatt av at vi ikke skal bli for marginale rent tematisk. Jeg prøver samtidig hele tiden å utfordre både leserne våre så vel som selve institusjonen "The Wire", blant annet ved å ta inn popstoff som jeg synes er interessant, sier Young.

Videre poengterer han viktigheten av at "The Wire" er et økonomisk og dermed også redaksjonelt uavhengig organ.

- Det er det som gir oss friheten til å gjøre det vi vil, betoner Young.

- I over 20 år har vi kunnet bygge opp en egen identitet, vår tidligere eier - som for øvrig aldri la seg opp i hva vi gjorde - kjøpte vi ut for en tid tilbake, så nå står vi friere enn noensinne, sier han entusiastisk.

Selv om Young er meget oppdatert på norsk musikk, noe som sikkert ikke dempes av det faktum at han er forlovet med en norsk jente, må han helle litt kaldt vann i årene på de som tror at norsk musikk er veldig stort i England.

- Det er mest norske studenter og au-pairer som går på konserten med norske band, sier han.

- Men det er noen band som udiskutabelt er kjente, både i England og i utlandet ellers. Turbonegro og Motorpsycho er to representanter, men det finnes også flere norske band som har tilhengere i diverse miljøer, forteller han.

Young forteller videre at internettets rolle i spredningen av musikk har vært viktig, ikke minst for musikk fra mindre selskap.

- Det er i dag ikke noe problem å få tak i smal musikk fra alle verdenshjørner, og slik har eksperimentell undergrunnsmusikk, deriblant norsk, kunnet finne publikum i mange deler av verden. Denne utviklingen forsøker vi å gjenspeile i "The Wire", og nå som Norge er på kartet, vil vi også fortsette å skrive om norsk musikk, sier han.

Om Ratkjes opera, som han kom ens ærend til Norge for å se, sa han ikke så mye, men han virket veldig fornøyd med særlig genreblandingen.

- Men den var kanskje litt lang, sier Young avslutningsvis. Noe for øvrig Ballades journalist kan si seg enig, særlig med tanke på de harde trebenkene som ikke akkurat var balsam for rygg og bakende.
 

Relaterte bedrifter:

Rune Grammofon (Plateselskap)

Smalltown Supersound (Plateselskap)

ULTIMA (Festivaler\Oktober)

The Wire (Media\Tidsskrift\Utlandet)

Relaterte personer:

Arne Nordheim, Komponist

Maja Solveig Kjelstrup Ratkje, Komponist, Sanger

Rune Kristoffersen, Daglig leder

Relaterte begivenheter:

ULTIMA 2003

Relaterte artikler:

10.10.2002 The Wire gir norsk CD til 9000 abonnenter

05.08.2003 Maja Solveig Kjelstrup Ratkje - Biografi

16.10.2002 Maja Ratkje - i kontinuerlig bevegelse fremover

15.10.2001 Maja S. K. Ratkje vant Arne Nordheims Komponistpris 2001

03.10.2003 Uten tittel, men med overbevisning

02.09.2003 Ultima 2003: Ekko fra en æra

04.08.2003 Nordheim hedret i "The Wire"

27.03.2003 "Dodeka" - ny, gammel musikk fra Arne Nordheim

16.01.2002 Norsk fokus i The Wire

14.09.2001 Ut i verden med Rune

14.08.2001 Rune Grammofon i Wire

16.10.2000 Nils Økland i The Wire

28.03.2001 Rune Grammofon satser stort

14.09.2001 Kompromissløst musikkmagasin

25.04.2006 RLP 2050

27.10.2004 Et eget århundre: Arne Nordheims "stormen"

22.10.2004 Food, del to: Om Kenny G. i ørkenen

21.05.2004 Nye deltagere på MICs konferanse

25.02.2004 Smallltown-jubileum: The Man-Machine

19.02.2004 Smalltown-fest tre dager til ende

19.02.2004 Ti år med Smalltown Supersound feires på Blå

28.11.2003 Årets musikalske julegave fra Rune Grammofon

14.10.2003 Sindre Andersen: Småplukk fra Ultima

10.10.2003 Siste helg med ULTIMA

10.10.2003 Kevin Volans' minimalistiske arkitektur

10.10.2003 - Jeg er ikke ferdig ennå!

09.10.2003 Komponistene snakker ut!

08.10.2003 Innovatøren Knut Wiggen

07.10.2003 Exploratio Invisibilis - en lasermålt reise i lyd

07.10.2003 Portettkonsert med Jon Øivind Ness

07.10.2003 Oslo Domkor: - Mye vellyd, men få overraskelser

Relaterte tema:

09.10.2003 Ultima 2003

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no