MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Et eget århundre: Ragnar Søderlinds fjerde symfoni

Publisert: 05/11/2005 av Elef Nesheim

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2005051113421645261158

Ragnar Söderlinds monumentale 4. Symfoni, op. 50 fra 1991 fremføres torsdag av Kringkastingsorkestret under ledelse av finske Hannu Lintu. Med undertittelen "Sedimenti musicali" uttrykker symfonien komponistens gjeld til gamle symfoniske mestre som Brahms, Bruckner, Mahler, Sibelius og Sjostakovitsj. Konserten inngår i serien "Et eget århundre", som er en del av Hundreårsmarkeringen Norge 2005s offisielle program. Her kan du lese Elef Nesheims innføring i verket, som skal spilles i Lindemansalen ved Norges musikkhøgskole torsdag 12. mai, kl. 19.30. Konserten sendes også direkte i NRK P2.

Ragnar Söderlind (Foto: Lisbeth Risnes, MIC) (300x401)

Av Elef Nesheim, professor, Norges Musikkhøgskole

Ragnar Søderlind er en av de komponistene som tydeligst har bekreftet sine tradisjoner og røtter. Mens mange komponister har ønsket å skjule sine slektsforhold, kanskje for å fremme sin originalitet, har Søderlind ofte pekt på komponister som han har stått i gjeld til, eller stilt seg på skuldrende til. Og det er musikkhistoriens fremste navn som danner bakteppet for hans egen musikk. Sjostakovitsj, Sibelius og Brahms har øvet innflytelse på hans komposisjoner. Det er ingen overraskelse at det nettopp er ”orkester-komponister” Søderlind har studert og latt seg inspirere av. Det er orkesteret, og ikke minst orkesterklangen, som har blitt hans varemerke som komponist, og det begynte tidlig. Allerede som gymnasiast viste han oppsiktsvekkende evner til å skrive for et stort symfoniorkester da Jølsterslått ble uroppført i 1964.

I årene som fulgte skrev Søderlind en rekke orkesterverk utformet som symfoniske dikt, gjerne med et visst programmatisk innhold. I perioden 1965-69 skrev han: Preludium per orchestra, Rokkomborre, Trauermusik, Fantasia borealis og Polaris. Av disse vakte Trauermusik størst oppmerksomhet. Verket ble skrevet som en kunstnerisk reaksjon på Sovjetunionens innmarsj i Tsjekkoslovakia i 1968, og var en reaksjon mot krig og voldsbruk.

Gjennom studier ved Musikkonservatoriet i Oslo og ved Sibeliusakademiet i Helsinki utdannet han seg som komponist og dirigent. Fra 1980-årene har han vært knyttet til Norges musikkhøgskole, der han nå er professor i instrumentasjon og komposisjon.

En typisk ”nyromantiker”

Søderlinds musikk fra 1960-årene representerte den retningen som ble betegnet som ”nyromantisk”. Han sto i opposisjon til tidens modernisme og hentet i stedet sine erfaringer og inspirasjoner fra den senromantiske orkestermusikken, med komponister som Jean Sibelius og Richard Strauss. Det senromantiske uttrykket videreførte Søderlind med bruk av elementer fra modernismen, spesielt i det klanglige materialet. Slik utviklet han en ”ny romantisk stil” der den modernistiske musikken fra etterkrigstiden påvirket det klanglige uttrykket, men ble tilpasset en romantisk uttrykksform og utvikling i komposisjonene. Det som karakteriserer senromantikerne, er forskjellige former for utvikling av et melodisk materiale, gjerne med et sterk dramatisk utviklingsforløp. Dette møter vi også i Søderlinds komposisjoner. Etter at et tematisk stoff blir presentert innledningsvis, får materialet en dramatisk utvikling gjennom komposisjonens forløp, oftest med tilskudd av nytt kontrasterende tematisk stoff. Det er derfor ikke overraskende at han har skrevet mye scenemusikk, fire balletter og tre operaer. Størst oppmerksomhet har operaen Olav Tryggvason fått (en fullføring av det uferdige operafragmentet som Edvard Grieg etterlot seg) og balletten Hedda Gabler.

Samtidens norske symfoniker

Ragnar Søderlinds produksjon er svært omfattende. Foruten ballettene og operaene har han skrevet fire konserter: fiolinkonsert, cellokonsert, pianokonsert og bratsjkonsert, samt en variert samling av kammermusikkverk. Likevel ruver de sju symfoniene i hans produksjon, de spenner over de siste 25 årene av det tjuende århundre.

Symfoni nr. 1, Dal profondo della notte, tekst av Karin Boye (1975),
Symfoni nr. 2, Sinfonia breve (1980),
Symfoni nr. 3, Les Illuminationes, tekst av Arthur Rimbaud (1984),
Symfoni nr. 4, Sedimenti musicali (1990),
Symfoni nr. 5, Kvitsunn (1995),
Symfoni nr. 6, Todesahnung (1999),
Symfoni nr. 7, Atlanterens klokker, tekst av Terje Johanssen (2002).

Symfoniene er framført av flere av de norske symfoniorkestrene. Den sjette symfonien er et bestillingsverk fra Tsjaikovskij symfoniorkester i Moskva Radio, et orkester som også har spilt inn hans 4. symfoni. Det var Oslo Filharmoniske orkester som bestilte 4. symfonien av Søderlind.

Musikalske sedimenter

De musikkhistoriske avleiringene som Søderlind henter sin inspirasjon fra, gir han klart til kjenne. Det er sedimentene fra Brahms og de kjente senromantiske symfonikerne, som Brahms, Bruckner, Mahler, Sibelius, Carl Nielsen og Sjostakovitsj. Det er fra den musikken Søderlind har hentet sine kunstneriske ideer. Han bruker ingen tematiske sitater fra de eldre komposisjonene, men er inspirert av deres måte å utvikle materialet fra den første presentasjon til den endelige sluttakkord. Det betyr at lytteren kan ta med seg lyttevaner fra de store symfonikerne inn i Søderlinds egen dramatiske symfoniverden.

Den fjerde symfonien ble komponert i 1990 og lett revidert fem år senere. Verket har to satser. Komponisten har fortalt at den opprinnelig ble skrevet som en tresatsig symfoni, men han fant at midtsatsen ikke kunne stå som en selvstendig sats, og den ble i stedet innledning til andre sats.

Første sats åpner med en konflikt mellom et rolig melodisk tema i strykerne og kraftige huggende akkorder. Disse motsetningene kommer stadig til uttrykk i det dramatiske forløpet som utvikler seg. Satsen preges også av sterkt vekslende ”bilder” eller ”scener”, som bidrar til å oppleve verket som en musikalsk fortelling, selv om det ikke foreligger noe program. Myke, vakre melodiske partier som domineres av strykerne, gjerne sammen med en av treblåserne og harpe, kontrasteres brått mot kraftige rytmiske utladninger i orkesteret, gjerne dominert av pauker og messingblåsere. Det kreves tre sett med pauker, som komponisten vil ha plassert fra hverandre, ett sett på hver side og ett sett på midten.

Andre satsen er en hyllest til Brahms, med klar referanse til hans klaverkvintett og fjerde symfoni. Etter den langsomme og rolige innledningen med fiolin solo, har Søderlind formet den hurtige finalesatsen både som en sonatesats og en passacaglia, som også Brahms gjorde i siste sats i sin fjerde symfoni. En passacaglia er en variasjonssats, der variasjonene foregår over et tema som gjentas hele tiden. Symfonien avsluttes med en kraftig utladning etter en kort kadens mellom klarinett og de tre paukistene.

Boken "Et eget århundre - norsk orkestermusikk 1905-2005" er utgitt på Forlaget Press, og er et initiativ fra MIC i forbindelse med 100-årsmarkeringen av Norge som selvstendig nasjon. Prosjektet er støttet av Norge 2005, Norsk Kulturråd, Utenriksdepartementet, Lindemans Legat, Norsk Komponistforening og Fond for lyd og bilde. De tyve verkene som er beskrevet i boken vil fortløpende bli fremført av landets største symfoniorkestre. Ballade bringer videre artikkelstoff fra boken i forkant av hver konsert. Du finner ellers ytterligere informasjon om prosjektet på denne nettsiden hos Mic.no.
 

Relaterte bedrifter:

Kringkastingsorkestret (Utøverinstitusjoner\Orkestre)

Norges musikkhøgskole (Musikkutdanning\Høyere utdanningsinstitusjoner)

Relaterte personer:

Ragnar Söderlind, Komponist

Relaterte artikler:

25.11.2004 Smakebiter på uhørt Söderlind-opera i Oslo

14.01.2005 "Rose og ravn" åpner feiringen av 2005

23.01.2004 Operaen: Nytt hus, nye verk

22.03.2002 Ny symfoni fra en retro-general

21.09.2000 Sagakonge blir opera - omsider!

30.09.2002 - Ultima er elitistisk, selvgod og kvalmende

15.10.2004 Et eget århundre: Finn Mortensen - modernistisk og utagerende

19.04.2005 Et eget århundre: Johan Halvorsens kroningskantate

01.04.2005 Et eget århundre: Wallins klarinettkonsert - et balkansk rituale

14.02.2005 Et eget Århundre: Gerhard Schjelderups "Brand"

07.02.2005 Et eget århundre: Hjalmar Borgstrøm og den musikalske tanke

27.10.2004 Et eget århundre: Arne Nordheims "stormen"

21.10.2004 Et eget århundre: Valens Mallorca-triptryk

31.08.2004 Et eget århundre: Pauline Halls Verlaine-suite

25.08.2004 Et eget århundre: Ludvig Irgens-Jensens Heimferd - forbindelsen til det forgangne

27.05.2004 Et eget århundre: Landsdekkende symfoniorkestersamarbeid og jubileumsbok

14.09.2009 Søderlind festivalprofil i Kempten

16.06.2005 Kort og nytt for KORK

18.05.2005 Kjell Bækkelund - en biografisk skisse

Relaterte tema:

14.02.2005 Et eget århundre: Norsk orkstermusikk fra 1905 - 2005

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no