MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Biosphere

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2006042714373328248569




Geir Jenssen, f. 30.05.1962, fra Tromsø regnes som en av Norges mest innflytelsesrike artister innen elektronisk musikk. Under navnet Biosphere har han satt standard for ambientgenren med minimalistiske, stemningsfulle og impresjonistiske lydtepper.

Jenssen begynte i tidlig alder å eksperimentere med synther og lydskisser, og i 1984 ga han ut kassetten E-Man på labelen Likvidér. Året senere startet Jenssen gruppen Bel Canto sammen med Anneli Drecker og Nils Johansen, før bandet fikk platekontrakt med det belgiske plateselskapet Crammed Discs og flyttet til Brüssel. Etter to Bel Canto-plater valgte Geir Jenssen å forlate bandet for å satse på mer rendyrket techno, og han viet sin tid til prosjektet Bleep. Jenssen hadde da allerede gitt ut to 12-tommere under navnet Bleep i samarbeid med Drecker, Johansen og Per Martinsen
(bl.a. kjent som Mental Overdrive). I 1990 ga Jenssen ut det som regnes for å være Norges første rene houseutgivelse, The North Pole By Submarine.

Geir Jenssen skiftet i 1991 artistnavn til Bio­sphere, oppkalt etter en enorm glasskuppel i Arizonas ørken hvor forskere utredet muligheten for selvforsynte romkolonier. Med navneskiftet begynte også Jenssen å utvikle musikken mot et mer ambient uttrykk. Platene Microgravity (1991) og Patashnik (1994) er fortsatt preget av beats, men man kan merke at Biosphere er i utvikling og stadig forandring.

Til tross for anerkjennelse og kredibilitet innen techno-miljøet i BeNeLux-landene, Tyskland og etter hvert England, var det svært få som la merke til Biosphere i Norge på starten av 90-tallet. Han fikk imidlertid økt oppmerksomhet da Levi’s brukte låten «Novelty Waves» fra Patashnik i en verdensomspennende reklamekampanje.

I 1997 kom den minimalistiske platen Substrata, som av mange regnes for å utgjøre kanon innen ambient. Oppfølgeren Cirque (2000) er et mørkt og stille album som begeistret en rekke kritikere. Biosphere fikk også Spellemannprisen i klassen «Dance/Hip-hop» for Cirque. Platen Shenzouh fra 2002 ble også nominert til Spellemannprisen, men da måtte Biosphere se seg slått av Salvatore.

Året etter Cirque ga Biosphere ut en dobbeltplate med en remastret utgave av Substrata og i 1996 komponerte Jenssen musikk til en russisk stumfilm fra 1929 under Tromsø Filmfestival. Geir Jenssen har også jobbet med filmmusikk i andre sammenhenger, og i 1997 satte han lyd til Erik Skjoldbergs spillefilm Insomnia.

Biosphere har samarbeidet med Deathprod (Helge Sten) på Nordheim Transformed-platene på Rune Grammofon, hvor de to remixer stykker av Arne Nordheim. Et annet velkjent sideprosjekt er livejobbene Biosphere har gjort sammen med Bobby Bird fra Higher Intelligence Agency. Samarbeidet med Bird resulterte i platene Polar Sequenses (1996) og Birmingham Frequencies (2000). Jenssen driver også sitt eget plateselskap, Biophone, hvor album med Phonophani og Tom Opdahl er utgitt.
 

Relaterte bedrifter:

Biosphere (Utøverinstitusjoner\Band)

Relaterte artikler:

07.12.2006 Årets 10 (+20) norske plater - Carl Kristian Johansen

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no