MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Gaarder, Helge

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2006051214312218278324




Sanger, musiker, tekstforfatter og produsent fra Oslo, 25.11.1953–15.03.2004. Helge Gaarder hadde en lang karriere som musiker og markant figur innenfor populærmusikken, og blir spesielt husket for det som skjedde i kjølvannet av pønken. Han startet bandet Dårlig Karma sammen med Erik Aasheim i 1978. Da hadde han allerede en singleutgivelse bak seg, med bandet Geitost («Parklåt»/«Imorra - Babylon», utg. på Brødskiver). Dårlig Karma opphørte etter kort tid, men kan sies å ha fungert som appetittvekker for det som like etter ble servert som Kjøtt.

Kjøtt er legendariske i norsk pønk-/postpønk-sammenheng spesielt, og i norsk rock generelt. Helge Gaarder var eksentrisk frontmann og sanger, i tillegg til å dele sangskriverjobben med trommis Michael Krohn (hovedforfatter den første tiden). Kjøtt ga ut en single, en EP, en mini-LP og fullengderen «Op.», og gjennomgikk en utvikling fra å være et rått pønkband til å bli mer eksperimentelle, før oppløsningen i 1981. Det var i denne «kunstrock»-retningen Gaarder tok veien med bandet/prosjektet Montasje året etter, eksemplifisert med utgivelsen PRESENCE! et MONTASJE produkt. Hele Kjøtt-besetningen var presentert her også (Krohn bare med på ett spor), i tillegg til gjestemusikere som Rolf Wallin, Dobbel V (Viggo Vestel) og Sven Kalmar (Ung Pike Forsvunnet, Holy Toy). Før dette (1981) fikk Gaarder, under pseudonymet Hiss, tid til albumet Geometri (Zado produkter) i samarbeid med Dobbel V. Et annet prosjekt som så dagens lys i 1982 var Spastisk Ekstase, og 12-tommeren Tre mord, hvor Gaarder sang og spilte perkusjon. Øivind Hånes sto for tekstene og spilte tangent­instrumenter. Don Buchanan (The Cut) spilte gitar, Beranek likeså, Frank Hovland (Program 81) basset og Ola Snortheim (De Press) trommet.

Som om ikke dette var nok for året 1982, startet Gaarder også Cirkus Modern, med bl.a. nevnte Snortheim og Jørn Christensen (også han fra De Press). Cirkus Modern ble oppløst i 1986, etter tre LP-er. Innimellom disse fikk Gaarder tid til å komponere musikk til performancestykket Ich habe keine Angst, med den påfølgende soloutgivelsen Eine keine Angst Musik (1984), et album med tekster på tysk, fransk og engelsk.

Helge Gaarders tekster var et tema for seg selv: de provoserte hele veien, fra å virke frastøtende på «the establishment» i Kjøtt-perioden, til å irritere kritikere og tidligere fans seinere.

Helge Gaarder var blant initiativtakerne til Forente Artister-prosjektet «Sammen for livet» og konserten Rock On The Dock i 1985. Som album­artist hadde han trukket inn årene; han gjorde en del konserter rundt om i landet på slutten av 80-tallet med gruppen Kraftensemblet – som var representert på samleplaten Ur-Rauten (dBut, 1992) – men etter Cirkus Moderns siste utgivelse var det på andre fronter hans stemme var å høre: Han jobbet en periode som journalist i musikkavisen Puls, og han var en av oversetterne for 20-bindsverket Historien om rock. Det siste drøye tiåret av sitt liv var han best kjent som produsent ved Rikskonsertene, hvor han brukte mye av sitt engasjement på å gi elektronika den plass den fortjener i musikkbildet. Han var pådriver for diverse støtteordninger for musikere og band, og han var en av initiativtakerne til stiftelsen Institutt for norsk populærmusikk. Helge Gaarder sovnet inn i sitt hjem etter lang tids sykdom i 2004.
 

Relaterte personer:

Helge Gaarder, Artist

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no