MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Kjøtt

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2006051614351952771801




Oslogruppe startet i 1978 av Helge Gaarder (vokal) og Erik Aasheim (gitar) under navnet Dårlig Karma. De tok snart navnet Kjøtt, og per våren 1979 var besetningen komplettert med Michael Krohn (trommer, sang), Per Kristian Tro (bass) og Jøran Rudi (gitar).

Navnet Kjøtt kom fra låten «3000 fluer» der det synges om rødt kjøtt. Så sløyfa de rødt for ikke å bli forbundet med Rødt Kor o.l. Bandet mente de spilte musikk for kroppen istedenfor hodet, derfor passet navnet Kjøtt bra. Rundt 1980 var Kjøtt blant de fremste pønkbandene i Norge, til tross for at ingen i bandet hadde et utpreget pønkimage – det var gjennom musikk, uttrykksmåte og tekster at de appellerte og opparbeidet seg troverdighet i miljøet. Derfor er det et poeng at det var Krohn, som var fem–seks år yngre enn sine kamerater, og slik sett mer på linje med gruppens publikum, som sto bak de fleste av Kjøtts tekster den første tiden.

Kjøtt debuterte i februar 1980 med 7-tommers EP-en Et nytt og bedre liv, i tillegg til tittellåten bestående av «Nei Nei Nei», «Flue» og «Blålys». «Nei Nei Nei» skrev seg inn på den lange listen av norskspråklige sanger som ble for sterk kost for NRK, og følgelig sensurert, antakelig pga. denne setningen: «Fins det noe styggere enn kongebarna» (neste linje lød: «Er noen mer naive enn pønkefolka»). I juni året etter kom det legendariske minialbumet Kjøtt, med «slagere» som «Elektrisk», «Primitiv», «Kloning», «Nå vil jeg ikke leke med teitinger mer» og «Jeg vil bli som Jesus». Etter den kom nok en 7-tommer, singlen «Hue uten sanser»/«Clean Deal»/«Instamatic» – første pønksingle på Dagblad-lista (inne i 4 uker, mars/april 1981). Deres eneste LP «Op.», kom i 1981.

Med «Op.» skjedde en dreining i Kjøtts musikalske uttrykk og lydbilde, det ble mer eksperimentelt, mer kaotisk, og Gaarder sto frem som hovedforfatter og -låtskriver. Bare «(Jeg gleder meg til) År 2000» var en rein Krohn-komposisjon. De to samarbeidet om låten «Jern & metall». Kjøtt hadde brutt med det de selv kalte for «pønkklisjéene».

Sommeren 1981 dro Kjøtt på en legendarisk turné i Polen sammen med De Press og The Aller Værste!. Kjøtt som liveband er også lydfestet; en konsert i Stavanger 24. september 1981 ble tatt opp og utgitt som bootleg-kassett, bl.a. inneholdende Stooges-coveren «TV Eye» pluss noen «hemmelige» bonusspor. Som med de andre Kjøtt-utgivelsene må man på samlermarkedet og betale dyrt for et eksemplar av denne. I november året etter var bandet oppløst, delvis pga. musikalske uoverensstemmelser og delvis for å komme unna pønkstempelet.

4/5 av bandet ville videreutvikle det eksperimentelle kunstrockaktige de hadde påbegynt på «Op.», og startet Montasje. Bandet ga ut en eneste LP – PRESENCE! et MONTASJE produkt (1982), og Michael Krohn, den siste femtedel fra Kjøtt var erstattet av Michael Rasmussen, skjønt Krohn spilte trommer på låten «Pest», og Sven Kalmar (Ung Pike Forsvunnet, Holy Toy) gjorde det samme på «Tundra». Krohn startet deretter sitt eget ►Raga Rockers, i tillegg til at han var med i Norske Gutter. Helge Gaarder startet Cirkus Modern, hvor også Aasheim var med i en tidlig utgave. Jøran Rudi begynte på midten av 80-tallet en karriere som samtidskomponist (musikkteori og komposisjon ved New York University), med elektroakustisk musikk, computermusikk og computermusikkanimasjoner på verklisten

I 1989 utkom en samleplate med Kjøtt inneholdende låter fra alle Kjøtts fire utgivelser (pluss bonussingle bl.a. inneholdende låten «Se & Hør», tidligere bare utgitt på Det Nye-kassetten Hett, fett & svetti 1981). I tillegg er bandet representert på en rekke samlealbum, som Sjokk Rock (1980), Blodige strenger (1981) og Anarki & kaos – norsk punk ´79–´81 (1992).
 

Relaterte bedrifter:

Kjøtt (Utøverinstitusjoner\Band)

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no