MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Magne Fremmerlid, 2006 (Foto: www.musikerorg.no) (360x256)Operaen kommer!

Publisert: 04/10/2007 av - Red.

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2007041011033546171663

Rikskonsertene og Den Norske Opera går sammen for å bringe operaen ut til folket. I anledning av at det nå kun er ett år til Operabygget i Bjørvika står klart, sender vi noen av landets aller fremste operasangere ut på turne. Første konsert er i Suldal 12 april, og turneen vandrer Norge rundt helt frem til 25 april.


Operasanger og solist i Den Norske Opera, Magne Fremmerlid, vil i følge Rikskonsertene "helst advare publikum".

- Å komme nær en operasanger er noe folk ikke kan forestille seg. At lyden er såpass kraftig kan være en sterk opplevelse, sier Fremmerlid.

- Å komme for nær en operasanger i arbeid kan sette dype kulturelle spor. Kanskje blir man trollbundet?

- Dette blir en fargesprakende og morsom forestilling, understreker Tore Dingstad, operasjefens assistent.

- Forestillingen er nyskapende, vi tar i bruk utradisjonelle virkemidler, sier produsent i Rikskonsertene, Tone Vandvik.

Magne Fremmerlid har ikke noe i mot å stå på en liten scene uten storslåtte kulisser og synge. Han liker tanken på en versjon av de tradisjonelle operaforstillingene uten kulisser og kor, beregnet på utradisjonelle operalokaler.

- Å jobbe med slike forestillinger er noe av det artigste vi gjør, mener han.

Ideen bak ”Operaen kommer!” er i følge Behnam Farazollah i Rikskonserten enkel. Hvorfor ikke ta det beste fra Den Norske Operas repertoar, ta bort alt utenom seks sangere, to dansere, en pianist og en videoprosjektor, og sette det hele sammen til en spesialforestilling?

- Operakafeer er blitt populære rundt omkring i landet. Dette er Rikskonsertenes og Den Norske Operas måte å lage operakafé på, sier arrangørene kollektivt.

- Vi skal senke terskelen for å gå inn i det storslagne, mener Vandvik, som vil skape en nærhet til og nysgjerrighet for opera i Norge.

Tore Dingstad er enig i det:

- For oss er det veldig viktig å komme i kontakt med operaens publikum, og komme i kontakt med de som ikke visste at de var operaens publikum.

- Min erfaring er at dette slår veldig godt an og at folk opplever at opera er noe helt annet enn de trodde. Jeg tror det skaper et publikum for opera, sier Fremmerlid.

Fremmerlid har vært solist i Den Norske Opera siden 1997, og spilt roller som Don Basilio i ”Barberen i Sevilla”, Sarastro i ”Tryllefløyten” og Colline i ”La Bohème”.


Turnéplan for "Operaen kommer!":