MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Et eget århundre: Arne Nordheims "stormen"

Publisert: 10/27/2004 av - Red.

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2004102713083539018081

Den syvende konserten i serien "Et eget århundre" går av stabelen i Oslo Konserthus 28. oktober. Da spiller Oslo Filharmoniske Orkester, under ledelse av det unge dirigenttalentet Arvid Engegård, orkestersuiten fra Arne Nordheims suksess-ballett Stormen fra 1979. - I suiten fra Stormen hører man klare melodilinjer, enkle, parallelle terser, rike orkestrale flater, solopartier i cello og trombone, plutselige elektroakustiske utbrudd, granskning av ytterregistre i piccolo og kontrafagott, voldsomme tuttipartier, et utall av slagverkslyder, og Nordheims senere varemerke, den mystisk-sfæriske korklangen, svevende over et dryss av harpers og klokkers pling-plong. Slik beskriver Erling E. Gulbrandsen "Stormen", i en tekst som er hentet fra boken "Et eget århundre - norsk orkestermusikk 1905-2005". Solister under morgendagens fremføring er Siri Torjesen, sopran, og Njål Sparbo, baryton. Konserten overføres direkte på NRK P2.

Arne Nordheim (foto: Lisbeth Risnes) (201x300)

Av Erling E. Gulbrandsen, professor ved Institutt for Musikk og Teater, avd. for Musikkvitenskap, Universitetet i Oslo

Møtet med balletten Stormen på Den Norske Opera er for mange nordmenn blitt en avgjørende innfallsport til moderne samtidsmusikk. I Nordheims verk åpner det seg myldrende og sarte, brølende og uendelig poetiske klangverdener, gåtefullt avstemt til Glen Tetleys bølgende fargesilkeballett og Shakespeares underlige fortelling.

Stormen, eller The Tempest, som verket heter etter skuespillet, ble slett ikke urframført i Norge, men i Schwetzingen i Tyskland, 3. mai 1979. I likhet med andre betydelige kunstnere i norsk historie, har også Arne Nordheim (født i Larvik 1931) måttet slå gjennom i utlandet før han kunne bli allment anerkjent her hjemme. Slik var det ennå i 1979, nesten 20 år etter at orkesterverket Canzona vakte oppsikt internasjonalt.

Fortellingen om Arne Nordheim i ny norsk musikk er fortellingen om en makeløs oppstigning fra æreskjelling, motstand og uforstand - til æresbolig i Grotten, bred anerkjennelse - og fortsatt en del uforstand.

Innadvendt søken og offentlig positur
Arne Nordheim har selv eksellert i rollen som ung rabulist i det provinsielle norske musikklivet på 60-tallet, og har bevisst bygget seg opp et offentlig image fra tidlig av, lenge før slike strategier ble kjøpt opp av firmaer i næringslivet. Etter "kuppet" av foreningen Ny Musikk i 1959 (sammen med Finn Mortensen, Egil Hovland og Kjell Bækkelund) profilerte Nordheim seg som avantgardist i en forskrekket norsk offentlighet. Han har også arbeidet hardt for komponisters organisatoriske rettigheter, og har som musikkritiker signert tallrike tekster med betydelig språklig vidd.

Men hele veien har han fortsatt sitt fordypende, innadvendte og søkende - og offentlig profilerende - arbeid som komponist. Han har fornyet spillemåter og klangforståelse i tallrike stykker for liten besetning, han har utforsket den elektroniske musikkens muligheter i en rad med pionerverker, har levert en uslåelig rekke orkesterverker, og har eksperimentert med fjernsynsballett, radiostykker, filmmusikk, multimedieverker og tverrkunstneriske prosjekter. Midt i avantgarde-profilen har det gradvis blitt mer og mer hørbart at han ikke skriver noen entydig modernistisk musikk, men alltid har huset tunge innslag av romantisk lengsel innenfor sin estetiske horisont.

En rad med mesterverker
Selv om verklisten rommer tungvektere som Epitaffio og Eco (1963 og '68), de elektroniske verkene (1968-71), Greening og Doria (1973 og '75), Tenebrae, Draumkvedet og Fiolinkonsert (1982, '94 og '96), - så er ballettmusikken til Stormen et av Nordheims soleklare hovedverker. En rekke stykker er å regne som forstudier til denne balletten, eller som videre bearbeidelser av materialet derfra. Dette gjelder blant annet "Be not afear'd", trombonestykket "The hunting of the snark" og cellostykket "Clamavi". Ballettens nyervervede klangfigurer slår tydelig igjennom i kantaten Tempora Noctis, det radiofoniske verket Nedstigningen, Tenebrae, Wirklicher Wald, sangkvartetten Aurora og i flere senere verker.

"Jeg arbeider alltid med det samme stykket", har Nordheim uttalt for mer enn tyve år siden. Han kretser om de samme grunnspørsmålene i menneskets eksistens, og knytter seg dermed til klassiske motivkretser i europeisk diktning, billedkunst, filosofi og religion. Han har selv sammenfattet noen av disse grunnmotivene ved ordene "ensomhet - død - kjærlighet - landskap". Hans valg av tekster til vokalverkene spenner fra Jobs bok, Catullus, Dante og Shakespeare til nyskreven, moderne poesi. Han beveger seg hinsides troen på et modernistisk fremskritt i åndshistorien, og søker etter tidløse temaer og bilder. Denne søkenen står i et interessant og produktivt forhold til forskningen på nye klanglige midler, der Nordheim har vist sin lekfulle oppfinnsomhet og lydhørhet.

The Tempest
Stormen er en helaftens ballett med 110 minutters musikk, laget for orkester, kor, sopran, baryton og lydbånd. Fra dette stoffet har Nordheim satt sammen orkesterverket Stormen - suite fra balletten (1979), med følgende satser:

1. Calm Sea, Storm and Awakening
2. Magic Circle
3. Lacrymae
4. A Mazed Trod
5. Four Legs and Two Voices
(utdrag:) 'Bab 'Ban, Ca-Caliban
Has a new master - get a new man.
Freedom, high-day! high-day, freedom! freedom,
high-day, freedom!
6. Caliban's Warning
(utdrag:) Be not afear'd; the isle is full of noises,
Sounds, and sweet airs, that give delight and hurt not.
Sometimes a thousand twangling instruments
Will hum about mine ears; and sometimes voices
That, if I then had waked after long sleep,
Will make me sleep again; and then, in dreaming,
The clouds, methought, would open, and show riches
Ready to drop upon me, that when I waked
I cried to dream again.

Sopran- og barytonsolisten synger sammen, i speilvending, som en jordisk og himmelsk dyade holdt sammen i en klangkropp. I tillegg opptrer forskjellige instrumentalsolister, blant annet på trombone, bratsj og cello.

Mange har ment at det skjedde en nyromantisk vending i Nordheims musikk omkring 1975, og at Stormen derfor skulle være enklere enn de tidligere hovedverkene. Dette siste baserer seg trolig på en misforståelse. Det er riktig at Nordheim på denne tiden innfører tonale elementer, enkle treklanger og melodiske motiver klarere enn før. Slike elementer er lett gjenkjennelige for lytteren, men det betyr ikke at de totalt sett gjør musikken enklere. I Stormen kommer de i tillegg til det andre musikalske stoffet. Musikken kombinerer flere slags materiale enn før, med flere stilistiske referanser og flere lyttermessige skikt. Slik sett blir den heller mer kompleks å lytte til enn de mer stilrene, modernistiske klangflatestykkene fra Epitaffio til Greening.

I suiten fra Stormen hører man klare melodilinjer, enkle, parallelle terser, rike orkestrale flater, solopartier i cello og trombone, plutselige elektroakustiske utbrudd, granskning av ytterregistre i piccolo og kontrafagott, voldsomme tuttipartier, et utall av slagverkslyder, og Nordheims senere varemerke, den mystisk-sfæriske korklangen, svevende over et dryss av harpers og klokkers pling-plong. Det hele føyer seg inn etter komponistens umiskjennelige sans for helhetlig musikalsk form. Ballettens visuelle dimensjon er fjernet, men gjenoppstår i nye skikkelser for lytterens indre blikk.

Hvis det er noe som særmerker Arne Nordheims musikk, må det være foreningen av klanglig fantasi, veldisponerte musikalske tidsforløp og en underliggende, mørk og smertelig lengsel. Det er først når det lekfulle slipper fri at det virkelig kan bli alvor. Slik er det også i Stormen.

Boken "Et eget århundre - norsk orkestermusikk 1905-2005" er utgitt på Forlaget Press, og er et initiativ fra MIC i forbindelse med 100-årsmarkeringen av Norge som selvstendig nasjon. Prosjektet er støttet av Norge 2005, Norsk Kulturråd, Utenriksdepartementet, Lindemans Legat, Norsk Komponistforening og Fond for lyd og bilde. De tyve verkene som er beskrevet i boken vil fortløpende bli fremført av landets største symfoniorkestre. Ballade bringer videre artikkelstoff fra boken i forkant av hver konsert. Du finner ellers ytterligere informasjon om prosjektet på denne nettsiden hos Mic.no.
 

Relaterte bedrifter:

Oslo Filharmoniske Orkester (Utøverinstitusjoner\Orkestre)

Norsk kulturråd (Støtteordninger; Offentlige institusjoner)

Utenriksdepartementet Avdeling for presse, kultur og informasjon (Offentlige institusjoner\Departementer)

Lindemans Legat (Støtteordninger)

Norsk Komponistforening (Profesjonelle organisasjoner\Komponister)

Fond for lyd og bilde (Støtteordninger)

Musikkinformasjonssenteret - MIC (Bibliotek/arkiv\Fagbibliotek; Forlag\Musikk)

Relaterte personer:

Arne Nordheim, Komponist

Relaterte begivenheter:

Et eget århundre: Arne Nordheim Stormen suite i Oslo

Relaterte artikler:

19.10.2004 Elef Nesheim: Tale ved MICs 25-årsmarkering

12.10.2004 Om eterbølger, lydmaskiner og klangturbiner

11.10.2004 Cecilie Ore vant Arne Nordheims komponistpris 2004

09.10.2004 Cecilie Ore: En kontinuerlig, levende musikalsk tid

24.09.2004 Cikada på Warszaw Autumn

03.08.2004 Numusic: Invitasjon til kreativ workshop i elektronisk musikk og lyddesign

07.05.2004 Sesongprogram med samtidssnitt fra BFO

14.04.2004 Post-påskmatisk stress terapi i Oslo

20.02.2004 Klassisk Bergensbølge i Paris

10.02.2004 Bergen Filharmoniske Orkester til Paris

27.01.2004 Hvem er redd for Arne Nordheim?

10.12.2003 Norsk og nordisk i Paris

14.10.2003 Identitet og semantikk fra Ski

13.10.2003 Lars Petter Hagen fikk Arne Nordheims komponistpris 2003

09.10.2003 Ultima 2003 i bilder, del to

06.10.2003 Au-pairer og Dekonstruksjon: Norge sett fra England

03.10.2003 Istallasjoner under Ultima 2003: "Dråpen"

04.08.2003 Nordheim hedret i "The Wire"

28.07.2003 Flere innspillinger av norsk musikk med OFO

25.06.2003 Ultima og Nordheim vekker oppsikt i USA

10.06.2003 Elektrisk Nordheim

10.06.2003 Elektrisk aften med Arne Nordheim

19.05.2003 MICs internasjonale nettverk

27.03.2003 "Dodeka" - ny, gammel musikk fra Arne Nordheim

28.01.2003 Norske komponister: - Stopp forferdelighetene!

08.05.2002 "Listen": Arne Nordheim med eksklusiv CD-boks

07.06.2010 Arne Nordheim

14.08.2006 Arne Nordheim æresdoktor ved Noregs musikkhøgskole

20.04.2006 Oslo-Filharmonien fremfører Edvard Hagerup Bull

03.10.2005 Elektroniske komposisjoner av Arne Nordheim fra 1961 funnet i NRKs arkiver

22.09.2005 Herbert Blomstedt - et enmannsfyrverkeri

23.05.2005 Et eget århundre: Arvid Klevens Symfonisk Fantasi op. 15

11.05.2005 Et eget århundre: Ragnar Søderlinds fjerde symfoni

03.05.2005 Ultimatum for norsk musikk, del II

26.04.2005 Et eget århundre: Ketil Hvoslefs Antigone - drama i musikk

19.04.2005 Et eget århundre: Johan Halvorsens kroningskantate

18.04.2005 Nordheim i ny drakt: "Fonos" for Marius Hesby

04.04.2005 Norge på Musikmesse Frankfurt

01.04.2005 Et eget århundre: Wallins klarinettkonsert - et balkansk rituale

29.03.2005 Xenakis, Nordheim, Bibalo og Ligeti på Smuget

16.03.2005 Oslo-Filharmonien og USA: - Unødvendig og selvfølgelig kritikk

02.03.2005 Markens Grøde - Norsk stumfilm i Oslo-Filharmonien

02.03.2005 Etterkrigsmodernisme og tekst: Om mimesis og Boulez

25.02.2005 Om etterkrigsmodernistenes tekstbehandling: Scelsi og Nono

14.02.2005 Et eget Århundre: Gerhard Schjelderups "Brand"

07.02.2005 Et eget århundre: Hjalmar Borgstrøm og den musikalske tanke

01.02.2005 Alfred Jansons Forspill og den forførende ambivalens

28.01.2005 Raude om musikk, bilder og komponistintensjoner

27.01.2005 Musiker med røde kluter

11.01.2005 Program for Komponistforeningens seminar

11.01.2005 Komponistene utforsker tekst

10.01.2005 Antonio Bibalo: Symfoni nr. 2

17.12.2004 Nytt Norsk kulturråd

17.12.2004 Oslo-Filharmonien søker kommunikasjonssjef

17.12.2004 Mic.no og Ballade ønsker god jul - med beste årsresultat noensinne

03.12.2004 Nettbedring for OFO

Relaterte tema:

14.02.2005 Et eget århundre: Norsk orkstermusikk fra 1905 - 2005

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no